De Belgische motormarkt heeft in december 2019 een plus van 6% neergezet ten opzichte van december 2018. Bovenaan prijkt honda met 99 verkochte motorfietsen, op de voet gevolgd door BMW met 97 verkopen. Kawasaki en Yamaha volgen op ruime afstand met een gedeelde derde plaats en 60 nieuw verkochte motorfietsen.
Ondanks de flinke stijging over december 2019, is er nauwelijks groei geweest over het gehele afgelopen jaar ten opzichte van 2018. De Febiac zelf spreekt zelf van een stabiel motorjaar in 2019. Toch is er een lichte stijging van 0,9% te zien in de verkopen. In totaal werden er in 2019 24.930 nieuwe motorfietsen op kenteken gezet. Opvallende is dat dit er ruim 10.000 meer zijn dan de Nederlandse motormarkt. Overeenkomsten zijn er echter ook, want ook in België voert BMW de lijst aan van verkopen met een marktaandeel van ruim 13%. Dit komt neer op 3.303 verkochte motoren. Het Duitse merk wist hiermee in 2019 ruim 7,5% meer motorfietsen te verkopen dan in 2018. Met 3.081 verkochte motoren en een marktaandeel van 12% vinden we Yamaha terug op de tweede plaats. Yamaha noteerde echter wel een daling van 0,8% in het aantal verkopen ten opzichte van 2018. De top-3 wordt compleet gemaakt met Honda. Het Japanse merk wist in 2019 ruim 9% te groeien en komt hiermee uit op 2.961 nieuw verkochte motorfietsen.
Grootste stijging in 2019 werd genoteerd door Bombardier, die onder andere Can-Am in het merken portfolio heeft. Dit Canadese bedrijf wist 105% meer ‘motorfietsen’ te verkopen over geheel 2019 en komt uit op 142 verkopen in totaal. Hiermee komt het marktaandeel op 0,57% en vinden we het merk dan ook terug op de 23 positie. Richten we ons enkel op twee wielers, dan is de grootste stijging voor Royal Enfield. Het merk uit India verkocht ruim 90% meer motorfietsen dan in 2018. Met 305 verkochte motorfietsen dringen ze zelfs de top 15 binnen, toch blijft het marktaandeel met 1,2% bescheiden.
Evenals in Nederland doet ook Moto Guzzi in België goede zaken. Ruim 87% wist het Italiaanse merk meer te verkopen dan in 2018. Het totaal komt hiermee uit op 165 motorfietsen, met een top-20 notering tot gevolg.
Harley-Davidson heeft het ook in Beglië moeilijk. Het gehele jaar noteert het Amerikaanse bedrijf negatieve verkoopcijfers, waarmee het ook niet anders kan dat er over 2019 ruim 11% minder motorfietsen verkocht zijn dan in 2018. Toch weet Harley-Davidson hiermee nog ruim 1.400 motorfietsen te verkopen, waarmee het de zevende plek noteert, met een marktaandeel van bijna 6%. Piaggio en Suzuki hebben het in 2019 ook moeilijk gehad. Evenals in Nederland noteert Piaggio een verlies van 10%, wel weet het Italiaanse bedrijf een markt aandeel vast te houden van ruim 8%. Suzuki weet net binnen de top-10 te blijven qua verkoopcijfers, maar moet toch een verlies in het aantal verkopen incasseren van ruim 17%.
Hieronder volgt een overzicht van de top-10 merken qua verkoopcijfers.
Verkoopcijfers België 2019 | |||
Merk | Aantal | Plus/min | |
01. | BMW | 3.303 | + 07,5% |
02. | Yamaha | 3.081 | – 00,7% |
03. | Honda | 2.961 | + 09,1% |
04. | Kawasaki | 2.191 | + 19,7% |
05. | Piaggio | 2.040 | – 10,0% |
06. | KTM | 1.541 | + 01,7% |
07. | Harley-Davidson | 1.467 | – 11,3% |
08. | Sym | 976 | – 03,9% |
09. | Triumph | 846 | – 09,8% |
10. | Suzuki | 657 | – 17,4% |
Share
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven