In België is Yamaha Motor met nipt verschil marktleider motorfietsverkopen geworden, waarbij het, ondanks een eindsprint bij BMW Motorrad in december, de Duitse motorfabrikant toch voorbleef. Naast de inzet voor het prestigieuze marktleiderschap zal daarbij ook de “uitverkoop” van Euro3 gehomologeerde motoren een rol hebben gespeeld, die moesten nog in 2018 op kenteken worden gesteld. Yamaha noteerde 3105 registraties van motorfietsen en driewielers, tegen 3071 voor BMW in heel 2018. Dat er nog echt gepusht werd in december blijkt wel uit de verkoopcijfers van die maand: BMW verkocht er 86 tegenover 38 vorig jaar in dezelfde maand, Yamaha 80 in de laatste maand van het jaar tegenover 51 in 2017. Voor BMW daalde het martkaandeel, hoewel het net als de hele Top 10 meer motorfietsen en motorscooters verkocht. Dit blijkt uit de marktcijfers van FEBIAC.
De gehele motormarkt steeg in België fors. In totaal werden in het hele jaar 24.704 nieuwverkochte motorfietsen geregistreerd tegenover 22.247 in 2017, een stijging van maar liefst 2457 of 11,04%. Daaarvan bleef na schrapping van voertuigen binnen 30 dagen 23.584 voor dit jaar over, tegen 21.212 vorig jaar.
Overigens is de Belgische markt zoveel groter dan de Nederlandse (die waarschijnlijk rond de 13.400 uitkomt) doordat de Belgische wetgeving bezitters van een autorijbewijs op een 125cc motorfiets toelaat. Deels hierdoor, maar ook door andere oorzaken, verschilt de ranglijst van verkoopcijfers dan ook wezenlijk van die van Nederland. Opvallend in vergelijking met Nederland zijn de goede positie van Honda, de mindere positie van Kawasaki, de sterke aanwezigheid van scootermerken als Piaggio/Vespa en SYM en een grote lijst aan in Nederland zo goed als onbekende merken zoals Bullit, Neco, CF Moto, Brixton, Orcal, Zhenhua en KSR Moto. Opvallend is verder dat de hele Top 10 de verkoop zag groeien, maar dat scootermerk Kymco te maken kreeg met een forse daling en zo op 11 kwam. Die daling was er ook voor Ducati, terwijl ook in Belgié Husqvarna hard onderweg naar de Top 10 is.
Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven