Bajaj Auto, partner en voor 49% eigenaar van KTM, heeft in haar grootste fabriek in India meer dan 200 besmettingen met het coronavirus waarvan er twee zijn overleden, maar toch zullen er Bajaj motorfietsen en vooral veel tuktuks van de band blijven rollen. De enorme fabriek, waar 8100 mensen werken, was in april wel even gesloten, maar draait nu weer met twee shifts per dag na de herstart eind april. Volgens de fabriek waren er tussen 24 april en 6 juni geen Covid19-besmettingen. De fabriek ligt in Waluj in het district Aurangabad, ongeveer 300 kilometer ten oosten van Bombay en produceert normaal zo’n half miljoen voertuigen per jaar. Het bedrijf zegt alle ondersteuning, inclusief medische hulp, te verlenen aan door het virus getroffen werknemers.
Een woordvoerder van de fabriek meldt tegenover een lokale krant dat er inderdaad 140 besmettingen en twee doden zijn, maar dat dit maar een zéér klein percentage van het totale aantal werknemers is. Lokale media beroepen zich op anonieme bronnen omdat de verhoudingen tussen werknemers en Bajaj al langer gespannen zijn; fabrieksarbeiders zijn bang voor ontslag als ze zich negatief uitlaten over hun werkgever. De woordvoerder van Bajaj meldt tegenover de lokale nieuwsbron Mint:
“We hebben meer dan 8.100 werknemers en aannemers in dienst in onze fabriek in Waluj. Onze huidige incidentie van 140 gevallen van Covid-19 is minder dan 2 procent van onze kracht. Twee van onze geïnfecteerde werknemers, met onderliggende aandoeningen van hoge bloeddruk en diabetes, zijn helaas bezweken aan de infectie”.
Het in veel delen van het land overbevolkte India wordt momenteel enorm hard getroffen door corona. Eigenaar Rajiv Bajaj liet zich recent zeer kritisch uit over de covid19-maatregelen in zijn land, volgens hem zorgen die ervoor dat “de verkeerde piek bestreden wordt”, doelend op de verkoopcijfers. De motorfietsbouwer werd dan ook keihard geraakt door de sluiting, met in april nul verkopen, terwijl dit er normaal gemiddeld zo’n 350.000 zijn. Bajaj noemt voor het openhouden van de fabriek dan ook de reden dat sluiting voor haar werknemers een ramp zou zijn, omdat geen werk gewoon geen inkomen betekent. Daarnaast meldt het bedrijf dat de huidige situatie een gevolg is van het versoepelen van de nationale lockdown.
Share
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven