Met de registratie van 2033 kentekens voor nieuwe motoren is de afgelopen maand april van 2021 qua nieuwverkopen van motoren maar liefst 36% beter dan dezelfde maand van het vorige jaar. Dat blijkt uit de cijfers van RDC Automotive. Die stijging is deels een correctie van de eerste Corona Lockdown in april 2020, toen er maar 1488 motoren gekentekend werden, maar het is ook beduidend beter dan het jaar daarvoor, toen er in 2019 nog 1748 nieuwe motorfietsen op kenteken werden gezet. Goed nieuws voor de motorbranche, omdat dit betekent dat de aangekondigde leveringsproblemen nu nog geen rol van betekenis spelen en de markt voor nieuwe motoren dus prima is. Wel lijkt het erop dat er per merk verschillen zijn qua leverbaarheid van de modellen, maar daarover wil eigenlijk niemand zich in het openbaar uitlaten. Toch zijn de problemen bij Yamaha al wel zichtbaar, zoals recent nog door de CEO van Yamaha Motor Europe juist wèl werd toegegeven.
Kawasaki deed het in april van alle merken het best, met maar liefst 306 registraties, terwijl Honda opeens als nummer 2 opduikt met 283 en Yamaha de laatste podiumplek bezet met 282, toch nog maar eentje minder dan Honda. Qua bestverkochte modellen is de leider van het klassement -zoals verwacht- de BMW R1250GS/GSA met 118, gevolgd door de opeens opvallend succesvolle Honda NC750X met 81 en de altijd goed scorende Kawasaki Z900 met 70 units. Opvallend genoeg ontbreekt Yamaha dus in die Model Top 3, maar met goede cijfers voor de X-MAX 300 motorscooter (48), MT-07 (47) en zustermodel XT 700 Ténéré (40) heeft het nog wel de plaatsen 7, 8 en 9 in handen maar ontbreken de vernieuwde verkooptoppers als de MT-09 en Tracer 9, die blijkbaar niet leverbaar zijn. BMW staat door de R1250GS op vier in de merkenlijst, maar buiten dat model om zijn de verkopen eigenlijk erg matig, met als tweede Duitse model de BMW S1000XR; met 19 units pas op de 27ste plaats van de maand april.
Voor de eerste vier maanden van het jaar is het dus ook weer de BMW R1250GS die met enorme overmacht de baas is; van de tot nu toe in 2021 meer dan 800 verkochte BMW’s waren er 386 een R1250GS, nèt iets minder dan de helft dus. De Duitse verkoopknaller wordt op ruime achterstand gevolgd door de Kawasaki Z900 en de zeer populaire GTS motorscooter van Vespa. Hier worden de problemen bij Yamaha gelijk duidelijk; het merk loopt qua verkoopcijfers in de eerste vier maanden van 2021 bijna 24% achter op vorig jaar.
Merk | Aantal | m.a. | verschil ’20 | |
1 | BMW | 829 | 16,15% | 4,54% |
2 | Kawasaki | 802 | 15,62% | -3,14% |
3 | Yamaha | 714 | 13,91% | -23,72% |
4 | Honda | 491 | 9,56% | 23,37% |
5 | KTM | 476 | 9,27% | 8,68% |
6 | Suzuki | 323 | 6,29% | -8,24% |
7 | Triumph | 259 | 5,04% | 10,21% |
8 | Harley-Davidson | 245 | 4,77% | -33,78% |
9 | Ducati | 213 | 4,15% | 37,42% |
10 | Piaggio | 191 | 3,72% | 3,24% |
In de verkooplijstjes hebben we Harley-Davidson weggelaten, omdat ze alleen cijfers opgeven voor hele modelfamilies. Ondanks een goede score van de Touring-family (2021: 110) heeft het merk ook duidelijk problemen met de verkopen, waardoor ze samen met Yamaha het enige grote merk zijn wat in 2021 fors daalt. Het is te hopen dat de nieuwe, positief ontvangen, Pan America 1250 daar wat aan kan doen, maar de meest recente ontwikkelingen tussen Europa en de USA lijken het alleen maar lastiger te maken voor de Amerikaanse motorfabrikant. Bij Ducati lijkt het net andersom te gaan: het Italiaanse merk lag vorig jaar rond deze tijd volledig stil door de Italiaanse lockdown, maar herstelt zich nu sterk terwijl in deze cijfers de Multistrada V4 nog niet eens zijn opgenomen, mogelijk deels omdat een terugroepactie uitlevering in de weg stond. Bestverkochte model uit Bologna was tot nu toe dan ook de Multistrada 1260, waarvan er in 2021 tot nu toe 50 nieuw op kenteken kwamen.
Qua merken is de stijd dit jaar onvoorspelbaarder dan ooit, maar toch staat BMW nog bovenaan met 829 gevolgd door Kawasaki met 802 en Yamaha op drie met 714, waarmee de Top 3 van het hele jaar 2020 weer bij elkaar zit. In de komende maanden zal een mix van verkoopcijfers, leveringsproblemen en geforceerde registraties gaan uitmaken wie marktleider gaat worden.
BMW R1250GS/GSA | 386 |
Kawasaki Z900 | 181 |
Piaggio Vespa GTS | 148 |
Kawasaki Z650 | 146 |
Yamaha MT-07 | 112 |
Kawasaki Versys 650 | 100 |
KTM 1290 Super Adventure R/S | 95 |
Kawasaki Versys 1000 | 92 |
Honda NC750X | 89 |
Yamaha MT-09 | 88 |
Yamaha XT700 Tenere | 86 |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief