De Autoriteit Consument & Markt (ACM) vindt niet alleen dat de autobranche de prijzen van nieuwe auto’s duidelijker moet maken, maar dat dit net zo goed geldt voor de motorbranche. Nieuwsmotor.nl sprak met een woordvoerder van ACM, die aangaf dat de regels voor auto’s en motoren exact hetzelfde zijn, waardoor het aangekondige offensief tegen “kosten rijklaarmaken” bovenop de geadverteerde prijs ook voor de importeurs van motorfietsen kan gaan gelden. ACM spreekt nu in eerste instantie direct de importeurs van auto’s aan, omdat die bijna altijd verantwoordelijk zijn voor de landelijke advertenties, folders en ander promotiemateriaal waar de auto of motor met één complete prijs in genoemd moet worden, zonder toevoeging van afleveringskosten, kostenrijklaarmaken of enige vorm van kosten die onvermijdbaar zijn en dus vast in de gewone prijs kunnen berekend kunnen worden. Vandaag liet ACM hin een breed overgenomen persbericht weten de strijd aan te binden met het buiten de verkoopprijs houden van deze onvermijdbare kosten als leges, recyclingsbijdrage, BTW, BPM en (onvermijdbare componenten van de) rijklaarmaakkosten. In 2012 was het nog de Reclame Code Commissie die na een hoge beroep aangaf dat het apart vermelden van afleveringskosten verboden is, maar daarna werd het erg stil rondom deze materie.
In de prijslijsten van de importeurs van bijna alle motormerken worden onderaan dan ook nog volop -in kleine lettertjes- extra “kosten rijklaar maken” en “leges” in rekening gebracht, die in totaal varieëren van 100 tot bijna 1000 euro per motorfiets. Zo vermeldt (bijvoorbeeld) de website van Yamaha Motor € 350,- kosten rijklaar maken bovenop de prijs van de MT-10, rekent KTM naast vaste afleverkosten ook “transportkosten” voor alle modellen en sluit BMW Motorrad haar prijslijst af met “Inschrijving in kentekenregister & tenaamstelling, maximaal € 39,00 + € 9,83 Kosten* rijklaar maken incl. 21% BTW G, C & F Serie € 345,00 R, K & S Serie € 395,00 * Deze kosten omvatten o.a. het schoonmaken, binnenlandse transportkosten, kentekenplaat, nul-beurt en, indien van toepassing, ± 15 liter brandstof.”
Na 1 november 2016 kunnen importeurs een last onder dwangsom of een flinke boete krijgen als dergelijke ‘onvermijdbare’ kosten niet in de adviesprijs zitten, daar dit al geruime tijd verboden is in de Prijzenwet en de Wet Oneerlijke Handelspraktijken (artikel 6:193 e.v. BW). Door ACM is echter geconstateerd dat je bij (auto)dealers bijna altijd meer betaalt dan in de advertentie staat. Dit komt door “rijklaarkosten” zoals transportkosten, verwijderen van verpakkingsmateriaal, registratie bij de RDW, nummerplaten en recyclingbijdrage. Deze kosten móeten gemaakt worden om met de nieuwe motor bij de dealer weg te kunnen rijden. In de wet staat echter dat alle onvermijdbare kosten van een product opgenomen moeten zijn in de advertentieprijs. Het is misleidend dat dit tot nu toe niet gebeurt, aldus ACM.
Makkelijker vergelijken
ACM wil dat de kosten voor de consument transparant zijn. Op die manier is het vergelijken van diensten en producten makkelijker. Dat is ook goed voor de concurrentie tussen bedrijven en daarmee voor scherpe prijzen, betere kwaliteit en service. In de geadverteerde adviesprijs van een motor moeten dan ook alle onvermijdbare kosten zitten. Dealers kunnen natuurlijk wel afwijken van de totale adviesprijs die in de advertentie staat. Consumenten kunnen ook onderhandelen over de uiteindelijke prijs waarvoor de motor wordt gekocht. De Consumentenbond heeft eerder al actie gevoerd om de autoprijzen ‘inclusief rijklaarkosten’ te krijgen. Ook de ANWB heeft eerder aangegeven dat er nog veel onduidelijke prijzen zijn in de mobiliteitsbranche.
Share
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven