De ACEM (de Europese vereniging van motorfiets fabrikanten) heeft de verkoopcijfers van 2021 uit de vijf grootste motormarkten binnen Europa gepresenteerd. Uit deze cijfers blijkt dat er in totaal 949.470 motorfietsen op kenteken zijn gezet in het afgelopen jaar. Dit is een stijging van 7,8% ten opzichte van 2020. Dit aantal ligt zelfs hoger dan in topjaar 2019, waaruit de ACEM de conclusie trekt dat de markt weer flink aantrekt na 2020. Een jaar waarin de verkopen stagneerde, met name vanwege de verschillende lockdowns die speelden in meerdere lidstaten.
Om een globaal beeld te geven van de Europese verkoopcijfers, geeft de ACEM dus de cijfers van de vijf grootste motormarkten. Hieronder vallen Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, in totaal goed voor meer dan 80% van de nieuwverkopen in Europa. Op Duitsland na, wat in 2020 juist weer een topjaar had, hebben alle landen flink positieve verkoopcijfers laten zien in 2021. Duitsland verkocht over geheel 2021 199.132 motorfietsen, bijna 10% minder dan in 2020. Spanje zag afgelopen jaar de motormarkt groeien met 8% naar 166.513 nieuwe motorfietsen. Frankrijk deed het nog een stuk beter met 8,5% groei in 2021. Dit komt neer op 206.955 motorfietsen. Het Verenigd Koninkrijk zag een groei naar 102.270 nieuwe motorfietsen, een stijging van 10,2% ten opzichte van 2020. De grootste motormarkt van Europa, Italië, zag ook de grootste groei. In totaal verkocht het Zuid-Europese land 269.600 motorfietsen. Een flinke stijging van 23,6% ten opzichte van 2020.
Kijken we wat dieper naar de verkopen per maand, dan zien we dat bovengenoede motormarkten januari juist nog in de min begonnen. De verkopen volgen daarna het ‘reguliere’ motorseizoen. Met dus aantrekkende verkopen vanaf maart, die duren tot en met mei. Hierna zakt alles weer wat weg. Opvallend is wel dat in ieder van de vijf landen er juist weer een flinke opleving is in november. Waarbij Frankrijk de kroon spant, met +33% ten opzichte van dezelfde periode in 2020. De winst over het afgelopen jaar, komt echter met name dus uit het reguliere motorseizoen, waarbij met name april eruit springt. Italië zag in de maand zelfs een stijging van 3600% ten opzichte van april 2020. Uiteraard heeft dit cijfer alles te maken met de lockdowns van 2020. Feit blijft echter wel dat de Europese motormarkt de afgelopen drie jaar een stijgende lijn laat zien, ten opzichte van de jaren daarvoor.
Cijfers die we ook al terug zagen in Nederland en België. Positieve kanttekening hierbij is ook dat meerdere Europese motorfiets fabrikanten aangeven een topjaar gehad te hebben in 2021. BMW spreekt over 2021 de beste verkoopcijfers in de geschiedenis van het bedrijf. Hetzelfde geldt voor KTM, Husqvarna en GasGas, waarbij eigenaar Pierer Mobility spreekt van een recordhoogte qua verkoopcijfers. Ducati spreekt eveneens van een recordjaar over 2021.
In tegenstelling tot de Nederlandse markt, zit de verkoop van elektrische motorfietsen in Europa juist in de lift. Het afgelopen jaar zijn er ruim 23.000 elektrische motorfietsen op kenteken gezet binnen de vijf eerder genoemde markten. Dit komt neer op een stijging van bijna 30% ten opzichte van 2020. Dit is naast een absolute stijging in aantal, ook een stijing in het percentage elektrische motoren ten opzichte van reguliere motorfietsen. Was eerst nog 2% van alle nieuwe motorfietsen elektrisch, in 2021 steeg dit percentage naar ruim 2,5%. Kanttekening hierbij is uiteraard de rijbewijswetgeving. Veel van de elektrische motorfietsen, vallen (soms net aan), binnen de A1 rijbewijs categorie. In veel landen in Europa mogen deze motorfietsen gewoon met autorijbewijs gereden worden, soms na het volgen van een kleine cursus of enkele lessen. Hierdoor zijn elektrische motorfietsen juist in die landen een aantrekkelijk (en goedkoop) alternatief in de drukke binnensteden. Toch blijft het aandeel dus zeer beperkt. Wat met name komt doordat de grote merken nog wat lijken te worstelen met elektrische aandrijving.
Een kort uitstapje naar de bromfiets markt laat zien dat zij juist tegen een verlies aankijken in 2021 van 5,6%. Nederland hoort hier wel bij de top vijf markten en noteert qua absolute aantallen zelfs de tweede plaats, kort achter Frankrijk. De Nederlandse bromfiets markt kende echter een daling van ruim 12%. Deze sterke daling lijkt met name te komen doordat het flink rommelt rondom de helmplicht voor blauwe kentekens (tot 25 km/u), die gaat gelden vanaf juli dit jaar.
Bron: ACEM
Fotocredits: Testmotor.nl Rijtest Royal Enfield Meteor
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief