2021 Yamaha Motor: 4,5 miljoen motoren verkocht maar nog geen winst
In 2021 verkocht Yamaha Motor Co. Ltd. wereldwijd 4.490.000 motoren, een forse groei ten opzichte van de 3.802.000 van 2020. De verwachtingen voor 2022 zijn nog hoger, in de planning staan voor dit jaar 4.858.000 motoren. Yamaha noteerde in alle markten groei, maar tekent wel aan dat de beschikbaarheid door leveringsproblemen een probleem blijft. Toch is de opgaande lijn duidelijk waarneembaar, na een forse klap door corona met de daaruit voortvloeiende winkel- en fabriekssluitingen, gevolgd door het huidige personeelstekort en tekort aan halfgeleiders.
Onder de streep leidde de verkoop van motoren, als onderdeel van de Land Mobility Business, nog wel een niet nader omschreven verlies, maar veel minder dan vorig jaar. Voor de hele LMB afdeling meldt Yamaha een netto-omzet van 1.179,7 miljard yen (8,9 miljard Euro) in 2021, een stijging van 24,6% vergeleken met het vorige fiscale jaar 2020.
Voor motorfietsen in ‘ontwikkelde markten’, leidde volgens Yamaha de explosief gestegen populariteit van buiten- en gezinsrecreatie in alle regio’s tot een flink hogere verkoop dan vorig jaar, wat zowel de netto-omzet als de winst deed stijgen. Aan de andere kant blijft het tekort aan marktvoorraden aanhouden, als gevolg van een onvoldoende aanbod van halfgeleiders en andere componenten, met daarbij nog grote logistieke vertragingen die worden veroorzaakt door een gebrek aan zeecontainers.
In ‘opkomende markten’ steeg de vraag naar motorfietsen in de Filippijnen, Indonesië, Thailand en andere landen, aangezien regeringen volgens Yamaha ‘hun strategie verlegden om de implementatie van COVID-19-tegenmaatregelen in evenwicht te brengen met het toestaan van economische activiteit’. Voor het bedrijf leidden golven van COVID-19-gevallen wel tot een daling van de bezettingsgraad van fabrieken en dealers, maar hogere verkopen van modellen uit het premiumsegment leidden tot hogere omzet en winst.
In de nabije toekomst stijgen de prijzen voor verschillende materialen zoals aluminium, staal en edele metalen tot ongekende niveaus en zullen ook de logistieke kosten nog weer aanzienlijk stijgen, zo verwacht de Japanse motorfabrikant. Als reactie daarop wil men de winstgevendheid verbeteren door de kosten te verlagen, de productiviteit te verhogen en de verkoopratio van duurdere premiumproducten te vergroten. Daarnaast moeten kosten verder ‘onder controle worden gehouden’ door nog meer digitale marketing voor advertenties en evenementen.
UPDATE: PERSBERICHT
Yamaha Motor Co., Ltd. (TOKIO:7272) maakt zijn geconsolideerde bedrijfsresultaten voor het gehele fiscale jaar 2021 bekend.
De netto-omzet bedroeg 1.812,5 miljard yen (een stijging van 341,2 miljard yen of 23,2% vergeleken met het vorige fiscale jaar) en het bedrijfsresultaat was 182,3 miljard yen (een stijging van 100,7 miljard yen of 123,3%). De gewone inkomsten bedroegen 189,4 miljard yen (een stijging van 101,7 miljard yen of 116,0%) en de netto-inkomsten die toe te schrijven zijn aan de eigenaren van de moedermaatschappij waren 155,6 miljard yen (een toename van 102,5 miljard yen of 193,1%). Deze cijfers betekenen de hoogste ooit van het bedrijf wat betreft netto-omzet en inkomsten. Voor het fiscale jaar handelde de U.S. dollar tegen 110 yen (een waardedaling van 3 yen ten opzichte van het vorige fiscale jaar) en de euro tegen 130 yen (een waardedaling van 8 yen).
Dankzij een hogere omzet van eenheden, alsmede een koopprijsstijging van eenheden, steeg de netto-omzet ondanks de impact van een lagere productie, een tekort aan arbeidskrachten en meer factoren als gevolg van het leveringstekort van halfgeleiders en andere onderdelen. Het bedrijfsresultaat steeg significant, deels door de omzetstijging maar ook door de beperking van de vaste kosten door de implementatie van op afstand werken en andere digitale methoden, de impact van wisselkoersen van vreemde valuta en andere factoren die de effecten van de torenhoge logistiekkosten en grondstofprijzen opvingen.
Voorspelling van geconsolideerde bedrijfsresultaten voor het fiscale jaar eindigend op 31 december 2022
Netto-omzet | 2000 miljard yen |
(een toename van 187,5 miljard yen of 10,3% ten opzichte van het fiscale jaar 2021) | |
Bedrijfsresultaat | 190,0 miljard yen |
(een toename van 7,7 miljard yen of 4,2% ten opzichte van het fiscale jaar 2021) | |
Gewone inkomsten | 190,0 miljard yen |
(een toename van 0,6 miljard yen of 0,3% ten opzichte van het fiscale jaar 2021) | |
Netto-inkomsten toe te schrijven aan eigenaren van de moedermaatschappij | 130,0 miljard yen |
(een afname van 25,6 miljard yen of 16,4% lager vergeleken met het fiscale jaar 2021) |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven