• Home
  • Motorsport
  • 2023 KTM RC 8c circuitmotor: verbeterd voor maar 200 klanten

2023 KTM RC 8c circuitmotor: verbeterd voor maar 200 klanten

Nadat KTM vorig jaar met een exclusief circuitmodel kwam, is deze RC 8c voor modeljaar 2023 verbeterd. Net als de eerste versie wordt ook het 2023-model in een zeer kleine serie gebouwd, er zijn deze keer maar 200 exemplaren beschikbaar. De inschrijving hiervoor start vandaag om 15:00 uur Nederlandse tijd. Vorig jaar waren de 100 exemplaren van het eerste model binnen 4 minuten en 32 seconden uitverkocht. De RC 8c kost 39.900 euro en is een volledig voor het circuit gebouwd model, dus het voldoet niet aan de homologaties voor de openbare weg en is dus ook niet voorzien van een kenteken. 

Het is geen geheim dat de RC 8c, net als het model van vorig jaar, eigenlijk een extern gebouwde motorfiets is, in feite is het de al langer verkochte GP2R van het Duitse Krämer Motorcycles, een model dat dan wel weer is voorzien van een motorblok van KTM en WP-vering uit de KTM-stal. Dat LC8 motorblok, bekend uit de Duke en Adventure 890, kan als LC8c maximaal 12.000 toeren draaien.  Het levert nu 135 PK en 98 Nm voor een opgegeven drooggewicht van 142 kilo., waarbij een extra oliekoeler de temperatuur beheerst. 

Behalve het Krämer-frame zijn er componenten als Dymag UP7X wielen, Pirelli Diablo Superbike slicks, Akrapovic uitlaat, een Brembo 19RCS Corsa Corta rempomp en remklauwen van dezelfde fabrikant. Dan zijn er ook nog de tegenwoordig onmisbare wings, net als de kuip vervaardigd van met Kevlar versterkt carbonfiber. Areodynamisch is er ook een "swingarm scoop" die de achterband moet koelen en voor meer downforce zorgt. 

2023 KTM RC8C Kramer studio


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal