• Home
  • Motorsport
  • Leeftijdsgrenzen MotoGP en WorldSBK verhoogd na reeks dodelijke ongevallen
Leeftijdsgrenzen MotoGP en WorldSBK verhoogd na reeks dodelijke ongevallen

Leeftijdsgrenzen MotoGP en WorldSBK verhoogd na reeks dodelijke ongevallen

Nadat binnen een jaar drie erg jonge motorcoureurs bij wereldkampioenschappen omkwamen na ongevallen op het circuit, hebben de wereldwijde motorsportbond FIM en rechtenhouder Dorna de leeftijdsgrenzen in de jeugdklassen van zowel MotoGP, Road to MotoGP, het Junior World Championship (JWC) en World Superbikes (WorldSBK) vanaf komend seizoen verhoogd. Daarnaast krijgen de deelnemersaantallen een nieuw maximum en wordt er gekeken naar technische mogelijkheden om de veiligheid op het circuit nog verder te verhogen. 

In het afgelopen jaar kwamen drie jonge motorcoureurs noodlottig ten val tijdens trainingen en races in de lichte raceklassen, die het instroomprogramma voor de belangrijkste WK's vormen. Daarna ontstond er discussie over de manier waarop die lichtste raceklassen zijn opgebouwd. Belangrijk punt was, logischerwijs, de zeer jonge leeftijd van de coureurs. Een ander, veel gehoord discussiepunt was de technische standaardisatie van de klassen, waardoor eigenlijk iedereen over een even snelle motorfiets beschikken en dus bijna altijd in enorme groepen vecht om de beste posities. Vallen gebeurt veel vaker, vaak met weinig gevolgen, maar Jason Dupasquier (19), Hugo Milan (14) en Dean Berta Viñales (15) verongelukten het afgelopen jaar nadat ze bij een val door andere, achterop komende coureurs geraakt werden. 

FIM en Dorna komen nu met de volgende maatregelen voor 2022

  • De minimumleeftijd voor de Red Bull MotoGP Rookies Cup wordt verhoogd naar 14 jaar.
  • De minimumleeftijd voor het FIM Moto3 Junior Wereldkampioenschap (JWC) wordt verhoogd naar 15 jaar. 
  • De minimumleeftijd  voor de WorldSBK World Supersport 300 klasse wordt verhoogd naar 16 jaar.
  • De minimumleeftijd voor de European Talent Cup, British Talent Cup, Northern Talent Cup en Asia Talent Cup van het Road to MotoGP-programma, evenals de pre-Moto3 series, wordt verhoofd naar 13 jaar
  • De Talent Cups zullen maximaal 30 deelnemers op de startgrid mogen hebben. In het JWC en WK Supersport 300 mogen nog maar 32 deelnemers starten. 

Voor alle nieuwe leeftijdsgrenzen geldt wel een overgangsregeling, zodat coureurs die nu al in de diverse genoemde raceklassen rijden, niet alsnog moeten stoppen. 

Voor 2023 komt daar nog bij:

  • De minimumleeftijd in MotoGP, Moto2 en Moto3 wordt verhoogd naar 18 jaar. Dit geldt ook voor Moto3 en Moto2, waarvoor de leeftijdsgrens nu 16 is. Uitzonderingen zijn er voor de kampioenen van het JWC en de Rookies Cup, die vanaf 17 mogen meedoen ("Quartararo-regel"). 
  • De minimumleeftijd voor de Red Bull MotoGP Rookies Cup wordt nogmaals verhoogd, nu naar 15 jaar.
  • De minimumleeftijd voor het JWC Moto3 en EK Moto2 wordt verhoogd naar 16 jaar.
  • De minimumleeftijd  voor de WorldSBK World Supersport klasse wordt verhoogd naar 18 jaar.

Daarnaast wordt er nog eens extra kritisch gekeken naar de uitrusting van de coureurs, waarbij overlegd wordt met leveranciers van motorpakken en helmen, technisch personeel en medisch personeel. Airbagpakken worden verplicht in alle kampioenschappen. Ook wordt er gekeken naar een systeem om rijders sneller te waarschuwen als er vóór ze een ongeval heeft plaatsgevonden, met als doel automatische, bijna onmiddellijke waarschuwingssystemen voor alle volgende rijders/motorfietsen. Dat systeem moet van toepassing worden op kampioenschappen van alle niveaus, inclusief Talent Cups, wat betekent dat alle organiserende circuits dat systeem zullen moeten hebben. 

Naast het veiligheidsaspect, zullen deze nieuwe regels voor grote veranderingen gaan zorgen in het sportieve opleidingstraject van jonge coureurs. Nu is het vaak zo dat de meest talentvolle jongens (en meisjes) zo vroeg mogelijk door moeten stromen naar een hogere klasse, om 'op tijd' te zijn voor instap in de WK's. Die zullen nu meer tijd krijgen, wat betekent dat er opieuw nagedacht moet worden over de juiste 'route' voor de jaren dat ze in nationale competities kunnen groeien. 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal


* Verplichte Velden