• Home
  • Motorsport
  • Update: toch geen verplichte bandeninkoop IDC wegracekampioenschap
Update: toch geen verplichte bandeninkoop IDC wegracekampioenschap

Update: toch geen verplichte bandeninkoop IDC wegracekampioenschap

In het Nederlandse wegracekampioenschap op het hoogste niveau, het International Dutch Championship, is onrust ontstaan omdat organisator CRT aangekondigd heeft dat er vanaf seizoen 2022 nog maar één circuitservice aanwezig zal zijn: die van CRT zelf met de naam Track Support. Dat betekent dat de andere bedrijven die motorbanden of generieke onderdelen tijdens de CRT-evenementen verkopen, vanaf dan niet meer welkom zijn. Gevolg is dat deelnemers vanaf 2022 verplicht zijn de banden voor de races af te nemen bij CRT's Track Support. 

In een verduidelijking van de plannen laat Hennie Lentink van CRT weten dat de 'exclusiviteit' vooral geldt voor banden, niet voor technische support, die dus nog steeds door anderen geboden mag worden. Lentink laat Nieuwsmotor ook weten dat er nog gekeken wordt naar de verkoop van (motor)merkspecifieke onderdelen door externe partijen, omdat Track Support deze onmogelijk allemaal op voorraad kan hebben. Wel is hij duidelijk dat generieke producten als banden en (bijvoorbeeld) kettingen, alleen nog door Track Support geleverd mogen worden. Daarnaast zijn er ook nog een aantal 'grijze gebieden', waarover nog nagedacht moet worden, aldus Lentink, zoals bijvoorbeeld bij motorkleding met airbags, waarvoor zeer specifieke kennis nodig is. 

Zoals het circuitbedrijf zelf aangeeft, hebben de bekende circuitservices jarenlang gratis de ruimte gekregen om zaken te doen tijdens de evenementen van CRT. Zakelijk gezien staat de organisator van circuitdagen en races, als huurder van het circuit en organisator van het populaire kampioenschap, echter volledig in haar recht om daar nu een einde aan te maken. Daar komt bij dat er in veel wegracekampioenschappen maar één leverancier van banden is, zoals in MotoGP, WorldSBK Superbikes, British Superbikes, IDM en vele andere toonaangevende kampioenschappen inmiddels normaal is. 

Minder gebruikelijk is het dat alle merken gewoon leverbaar zijn, maar bij één bedrijf gekocht moeten worden, zoals het plan er nu ligt. In veel gevallen mogen bij nationale competities zelf meegebrachte banden, mits van het juiste merk, ook omgelegd worden. Met de komst van de 'exclusieve service' van Track Support wordt dat uitgesloten voor het IDC; alle banden moeten bij het bedrijf zelf gekocht worden, wat gecontroleerd wordt door het gebruik van bandenstickers. Voor teams encoureurs die via eigen kanalen aan motorbanden kwamen, wordt dat waarschijnlijk een exra kostenpost, omdat ze die routes niet om aan banden te komen niet meer mogen gebruiken. Een vervelende ontwikkeling in een sport die sowieso al erg duur is, maar waarin juist die banden vaak de grootste kostenpost vormen. 

"Track Support biedt de CRT en IDC rijder vanaf 2022 vanuit de organisatie en vanuit één centraal punt de verkoop van banden en onderdelen aan. Voor het deelnemen aan IDC races volgen wij in deze meerdere wedstrijdseries, dit betekent dat banden voor deelname aan de IDC competitie voorzien dienen te zijn van een IDC sticker. Service verlenen aan reeds verkochte motoren, delen van kennis, service aan pakken, het meenemen van monteurs e.d. vallen hier dus niet onder." - Hennie Lentink, CRT

Voor de huidige circuitservices is het een bittere pil: de verkoop van motorbanden op een circuit is een belangrijke bron van inkomsten en vaak het fundament onder het hele bedrijfsplan. Daar wordt de nieuwe regel dan ook als een directe aanval gezien, na vele jaren 'trouwe dienst'. Een aantal circuitservices hebben daarnaast een raceteam of ondersteunen een coureurs, die vaak voorin rijden in de hoogste klasse. Het is nog maar de vraag of ze, zonder inkomsten uit banden, genoeg omzet halen om rendabel te blijven. 

Het mag duidelijk zijn dat de aangekondigde koppelverkoop niet direct lijkt te helpen om de -toch al fragiele- Nederlandse situatie qua motorsport vooruit te helpen. Maar, daar kan het bedrijf (!) CRT weinig aan doen: eigenlijk zou de KNMV als motorsportbond immers de partij moeten zijn die wegraces op het allerhoogste niveau organiseert of laat organiseren; een hoofdtaak voor een sportbond. Dan zou de nieuwe maatregel meer vanuit een sportief oogpunt bekeken kunnen worden, vooral gericht op de sporters die door de bond vertegenwoordigd zouden moeten worden en zonder winstoogmerk. Nu is het zo dat er door CRT een bedrijfsmatige keuze wordt gemaakt, waarbij de lange inkomstensstop als gevolg van corona vast een rol speelt. Hoe zuur ook voor een aantal andere bedrijven, maar vooral voor de motorsporters. 

UPDATE 17 oktober 2021:

"Wat niet de insteek van de IDC organisatie met het starten van de paddockservice door Track Support is dat deelnemers duurder uit zijn. Echter, uit opmerkingen blijkt dat dit voor een fors aantal deelnemers in 2022 wel het geval zal worden en dat is nooit onze intentie geweest. Wij namen en nemen de opmerkingen en argumenten van onze deelnemers zoals altijd serieus, hebben naar aanleiding hiervan de huidige situatie overlegd en komen tot de conclusie dat voor 2022 een aanpassing dient te komen in het gebruik van de IDC bandenstickers tijdens races in het International Dutch Championship".

"Voor IDC races 2022 gaat gelden: - voor IDC races vervalt de verplichting om deel te nemen met banden welke voorzien dienen te zijn van de IDC bandensticker Wij gaan er vanuit dat wij met deze aanpassing onze IDC licentiehouders 2022 duidelijkheid hebben gegeven."

Hennie Lentink laat Nieuwsmotor nog wel weten dat Track Support in 2022 asnog wel de exclusieve bandenservice in de paddock wordt. Dit betekent dat zelf meegebrachte nieuwe banden dus wel gebruikt mogen worden, maar dat voor de aankoop en montage van nieuwe banden Track Support tijdens de IDC-evenementen de enige aanwezige leverancier zal zijn. 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen