• Home
  • Motorsport
  • Ontwerper vernieuwd Zandvoort reageert op upgrade Spa Francorchamps
Ontwerper vernieuwd Zandvoort reageert op upgrade Spa Francorchamps

Ontwerper vernieuwd Zandvoort reageert op upgrade Spa Francorchamps

Vorig week kondigde het circuit van Spa Francorchamps een renovatie van 80 miljoen euro aan. Dat geld gaat deels naar de faciliteiten en deels naar de baan zelf, waar in 2022 het EWC wereldkampioenschap endurance komt rijden. Nieuwsmotor sprak erover met de wereldwijd bekend circuitontwikkelaar Jarno Zaffelli, die betrokken was bij de aanpassing en (ver)bouw van circuits als Zandvoort, Portimão, Mugello, Sepang, Silverstone en Paul Ricard. 

"De recente perspresentatie is geen technische presentatie van de vernieuwingen. Juist die technische gegevens zijn cruciaal, want pas dan kan je beoordelen of iets veilig is of niet. Het gaat daarbij immers niet alleen over uitloop of de radius van een bocht, maar vooral over de plaats en het traject. Zo hebben we bijvoorbeeld Club Corner op Silverstone veiliger gemaakt maar is er toch minder uitloop. Alles draait om de berekeningen daarvan, met cijfers kan je pas echt kijken hoe het zit."

"Maar, dat gezegd hebbende, als ik kijk naar hoogteverschil en radius van de bochten, is Spa een erg snelle baan, ook voor motorfietsen. Spa Francorchamps gaat volgens het persbericht voor een “C” licentie van de FIM, daarvan zijn er wereldwijd maar een stuk of vijf en daar rijdt geen MotoGP of World Superbikes. C is dan ook een keuringsniveau voor Moto3 en World Endurance, maar in feite gaat die rating over het accepteren van de risico’s. Qua snelheid en gewicht zijn er immers amper verschillen tussen World Superbikes en EWC Endurance en ook naar MotoGP toe is het verschil voor die factoren niet enorm. Vroeger was dat heel anders, maar door de enorme ontwikkeling van Superbikes scheelt het nu amper. Wat betekent dat nu bij een circuit met C-homologatie er gewoon meer risico’s aanvaard worden dan bij een A-circuit, zo simpel is het."

"Ik weet niet of die C-status een eerste stap is, of dat het daarbij blijft. Als het toch de bedoeling is om MotoGP en/of World Superbikes te laten rijden, dan ligt de grootste uitdaging bij de eerste bochten, Ik vind Eau Rouge en Raidillon persoonlijk een geweldig deel van het circuit. Punt is echter niet alleen de hoge snelheid daar, maar de combinatie ervan met negatieve verkanting van het asfalt en het hoogteverschil. MotoGP en World Superbikes zullen daar, ook met grotere uitloop, moeilijk kunnen rijden zoals de baan nu loopt. Dit omdat er door het hoogteverschil erg veel druk op de achterband en vering komt en bovenaan het asfalt met negatieve camber ‘wegvalt’, waardoor het gevoel van de grip weg is en het erg lastig wordt. Komt bij dat het deels “blind” is, dus als iemand valt, kan de volgende rijder dat niet zien, met het gevaar dat hij er vol op klapt.”

Zafffelli volgt het project al wat langer. "We hebben voor het bekendmaken van deze plannen zelf ook een aantal malen contact gehad met Spa. We hebben begrepen dat het circuit nog niet helemaal gepland is, we willen in de toekomst graag helpen, vooral qua materiaal. De mix van aggregaat (bijv. steen of zand qua korrelgrootteverdeling) en bitumen (chemische toevoeging) is vaak een op maat gemaakt, geheim recept, waarbij je misschien beter voor bestaande kennis zou kiezen. Kijk bijvoorbeeld eens naar Barcelona, waar na twee jaar de grip van het nieuwe asfalt al enorm verminderd is. 20 jaar geleden kon je gewoon een goede wegenbouwer laten komen, maar tegenwoordig is het niet aan te raden te kiezen voor een aannemer zonder- of met weinig ervaring met circuits. Daar komt bij dat de rijders zich tegenwoordig veel meer laten horen, die hebben immers altijd grip tekort en praten snel over hobbels, en als het niet aan de banden ligt zal het wel door het nieuwe asfalt komen. Om zeker te zijn van je zaak is het dan goed als je ervaring van andere circuits meeneemt." 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen