• Home
  • Motorsport
  • Nieuw asfalt en upgrades Belgisch Circuit Zolder al klaar

Nieuw asfalt en upgrades Belgisch Circuit Zolder al klaar

Het Circuit van Zolder in de Belgische gemeente Heusden-Zolder is in de afgelopen weken voorzien van een nieuwe asfaltlaag, aangevuld met een aantal aanpassingen. Door de sluiting van het circuit als gevolg van de coronacrisis kon het werk aan het circuit flink naar voren worden gehaald in de planning, zodat het straks met de nieuwe toplaag volledig klaar is voor een heropening. De upgrades aan "de Omloop van Terlaemen" betreffen de afwatering, een nieuw camerasysteem en een glasvezelnetwerk, wat in de toekomst het plaatsen van digitale LED-vlagsignalen mogelijk kan maken. Qua veiligheid zijn er ook belangrijke verbeteringen, maar daarbij zijn voor motorrijders de gevaarlijkste punten helaas overanderd gebleven; de muren rondom het circuit zijn er nog steeds en werden op een aantal plaatsen zelfs verstevigd. 

Toch is er ook voor de motorrijders hard aan de veiligheid gewerkt. Zo werd de grindbak in de Bianchi-bocht (bocht 4 rechtsaf, voor opgaan recht stuk achter paddock) een heel deel vergroot richting de kanaalkant, een les die volgens David Vanderbeek, Infrastructure, Logistics & Operations Manager / Prevention Adviser van het circuit, geleerd werd uit twee ongevallen. Daarbij ging het om motoren waarvan de remmen niet werkten, waardoor ze indertijd doorschoten en links langs de grindbak tegen de bandenmuur kwamen. Dit kan nu niet meer gebeuren door de grotere grindbak richting het Albertkanaal. 

Verder is er nu een nood-uitloopstrook in de Jacky Ickx Chicane (laatste voor start-finish), waarbij een strook extra asfalt is aangelegd, zodat motoren veiliger terug het circuit op kunnen als ze door zouden schieten. Ook werden diverse bandenmuren vernieuwd en zijn de nieuwe, gegoten curbstones met inprint veiliger bij valpartijen dan de oude ribbelcurbs.

Ten slot gaat het circuit testen of een aantal ‘bulten’ in de chicanes vervangen kunnen worden door flapjes of slangdelen, zoals deze nu al in de Thierry Boutsen Chicane (laatste voor Sacramentsheuvel) gebruikt worden, maar dit is onder voorbehoud van goedkeuring door autosportbond FIA. 

Net zoals bij het recent opnieuw geasfalteerde TT-Circuit is het circuit eerst volledig digitaal gescand en ingelezen, waarop de asfalteringsmachines op basis van deze data het nieuwe asfalt konden terugleggen. Overigens is daarbij niet gekozen voor externe kennis van circuitbouw door het inhuren van een circuitontwerper (zoals Jarno Zafelli bij Zandvoort), maar om het project zelf te doen en zo budget over te houden voor andere zaken. 

 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal