• Home
  • Motorsport
  • Alle info MXGP Valkenswaard 2015: tijdschema, klassen, kalender etc.

Alle info MXGP Valkenswaard 2015: tijdschema, klassen, kalender etc.

In het weekend van 25 en 26 april 2015 komen maar liefst vijf klassen aan de start op het Eurocircuit in Valkenswaard. Elk van deze klassen rijdt twee manches. In GP-verband, dus strijdend om punten voor het wereldkampioenschap, rijden de MX2 en MXGP (voorheen bekend als MX1; een benaming die op nationaal niveau nog steeds wordt gebruikt, aangezien de naam MXGP exclusief is voorbehouden aan het wereldkampioenschap). In elk van de vijf klassen wordt gereden met eencilinder motoren. Dat is reglementair zo voorgeschreven.
In de MX2 wordt aangetreden met viertakten van 175 tot 250cc en tweetakten van 100 tot 125cc. In de MXGP mogen de viertakten 290 tot 450cc meten en de tweetakten 175 tot 250cc. Hoewel er dus met tweetakten mag worden gereden blijkt in de praktijk dat nagenoeg 100% (of wellicht zelfs 100%) van de deelnemers op een viertakt achter het starthek staat. Om in de MX2 van start te mogen gaan dient een rijder minimaal 15 jaar oud te zijn; de maximum leeftijd bedraagt 23 jaar. Voor de MXGP geldt een minimale leeftijd van 16 jaar.
Voor de EMX125 is voorgeschreven dat er met tweetakten moet worden gereden van maximaal 125cc. Vanaf 13 jaar mag in deze klasse worden gereden; 17 is de maximale leeftijd. Voor de EMX250 geldt dat er met viertakten van 175 tot 250cc moet worden gereden of tweetakten van maximaal 125cc. Vanaf 14 jaar mag er in deze categorie worden gereden. De EMX300 is voorbehouden aan tweetakten met een cilinderinhoud van 200 tot 300cc. Voor deze klasse geldt een minimum leeftijd van 15 jaar.

Wedstrijdindeling
Voorafgaand aan de wedstrijden waarin om de punten wordt gestreden hebben alle klassen trainingen. De MX2 en MXGP volgen een identiek schema. Er wordt op zaterdag in de tweede helft van de ochtend begonnen met een vrije training van 20 minuten. Daarna volgt aan het begin van de middag een tijdtraining van 20 minuten. Daarop aansluitend krijgen de rijders 5 minuten om het starten te oefenen. Dat wordt niet gedaan van achter het starthek, maar net voor het starthek. Deze tijdtraining bepaalt de startopstelling op de kwalificatieraces in de namiddag , die voor beide klassen 20 minuten plus twee ronden duren. De uitslag van deze wedstrijd bepaalt de startopstelling van de beide manches op zondag. Startopstelling is feitelijk niet de juiste benaming, want anders dan in de wegrace is een rijder vrij om een plaats achter het starthek te kiezen. De uitslag van de kwalificatierace bepaalt dus de oprijvolgorde naar het starthek.
Op zondagmorgen is er voor beide klassen een warm-up van een kwartier.
De beide manches hebben een duur van 30 minuten plus twee ronden. Tien minuten voor de start moeten de rijders in het opvangcentrum (parc-fermé) aanwezig zijn. Voorafgaand aan de start krijgen ze de mogelijkheid een verkenningsronde te rijden. Daarin kunnen ze zich op de hoogte stellen van de actuele toestand van de baan. De ervaring leert dat alle rijders hiervan gebruik maken. Na de verkenningsronde gaan ze terug naar het opvangcentrum en wordt er daarna begonnen met het oprijden naar een plek achter het starthek.
Als alle rijders hun plaats hebben ingenomen wort het sein '15 seconden' gegeven, waarna het sein '5 seconden' volgt. Binnen enkele seconden wordt er dan gestart.
Voor de Europese klassen EMX125 en EMX250 bestaat een zo grote belangstelling dat de rijders in twee groepen worden verdeeld. Zij rijden een tijdtraining van 25 minuten. De snelste vijftien plaatsen zich voor de wedstrijd. Voor de niet-gekwalificeerden volgt er een herkansing in de vorm van een wedstrijd over 20 minuten plus twee ronden. De beste tien van deze race plaatsen zich alsnog voor de wedstrijd, die wordt verreden over twee manches van elk 25 minuten plus twee ronden. De eerste manche is op zaterdagmiddag, de tweede op zondagochtend.
De EMX300 heeft uitsluitend een tijdtraining van 25 minuten om de startopstelling te bepalen. Ook deze klasse rijdt twee manches van 25 minuten plus twee ronden; de eerste race op zaterdag aan het begin van de middag, de tweede op zondagmorgen.
Direct na de tweede manche van elke klasse volgt de huldiging van de eerste drie van het dagklassement. Het podium bevindt zich achter het starthek.

Tijdschema
Zaterdag 25 april
07.19-10.00 Tijdtrainingen EK-klassen
10.15-10.35 Vrije training MX2
10.45-11.05 Vrije training MXGP
11.50 Herkansingsrace EMX125 (20 minuten plus 2 ronden)
12.30 Herkansingsrace EMX250 (20 minuten plus 2 ronden)
13.20 Eerste manche EMX300 (25 minuten plus 2 ronden)
14.00-14.20 Tijdtraining MX2
14.35-14.55 Tijdtraining MXGP
15.20 Eerste manche EMX125 (25 minuten plus 2 ronden)
16.10 Kwalificatierace MX2 (20 minuten plus 2 ronden)
17.00 Kwalificatierace MXGP (20 minuten plus 2 ronden)
17.40 Eerste manche EMX250 (25 minuten plus 2 ronden)

Zondag 26 april
08.35-09.15 Warm-up EK-klassen
09.35 Tweede manche EMX300 (25 minuten plus 2 ronden)
10.25 Tweede manche EMX125 (25 minuten plus 2 ronden)
11.10-11.25 Warm-up MX2
11.30-11.45 Warm-up MXGP
12.00 Tweede manche EMX250 (25 minuten plus 2 ronden)
13.15 Eerste manche MX2 (30 minuten plus 2 ronden)
14.15 Eerste manche MXGP (30 minuten plus 2 ronden)
16.10 Tweede manche MX2 (30 minuten plus 2 ronden)
17.10 Tweede manche MXGP (30 minuten plus 2 ronden)

Het Eurocircuit
Het circuit van Valkenswaard, het Eurocircuit, is van alle GP-circuits het langst in gebruik. De eerste GP werd er al in 1980 verreden. Geen van de andere banen op de GP-kalender kan bogen op een zo lange geschiedenis in het wereldkampioenschap motorcross. De baan is van jaar tot jaar aangepast en voldoet daardoor nog altijd aan de hoogste normen.
Een belangrijke verandering een paar jaar geleden was het verplaatsen van de start. Die verandering is nu weer teruggedraaid, want de start is op de locatie zoals die tot en met 2004 werd gebruikt. Ook de finish is nu zoals vanouds weer op de tafelberg op het startterrein.
De pits stond tot twee jaar geleden nog op de plek waar enige jaren de start was, maar is weer teruggekeerd op het startterrein. Dit is een locatie recht tegenover de VIP-tent.
Voor de rijders is Valkenswaard een mooi circuit, omdat de baan overal breed is en er volop gelegenheid bestaat een concurrent in te halen. Voor de toeschouwers is het een zeer interessante baan, omdat - hoe on-Nederlands - het geen baan in een bos is. Door het ontbreken van bomen en de aanwezigheid van hoogteverschillen is er vanaf veel plaatsen langs de baan een prima zicht op een groot deel van het circuit.
Stofontwikkeling kan een probleem zijn op crosscircuits. Dat zal in Valkenswaard niet het geval zijn, want langs de baan is een vaste sproei-installatie aangebracht. Het is geen primeur, maar er zijn nog slechts weinig banen mee uitgerust. Opnieuw een bewijs dat het Eurocircuit er altijd naar streeft het beste van het beste te bieden.

Puntentelling
Per manche krijgen de eerste twintig punten. Dit geldt zowel voor de GP-klassen als de EK-klassen.
De puntentelling is als volgt:
1e 25 punten 11e 10 punten
2e 22 punten 12e 9 punten
3e 20 punten 13e 8 punten
4e 18 punten 14e 7 punten
5e 16 punten 15e 6 punten
6e 15 punten 16e 5 punten
7e 14 punten 17e 4 punten
8e 13 punten 18e 3 punten
9e 12 punten 19e 2 punten
10e 11 punten 20e 1 punt

Alle Nederlandse GP-winnaars
Het volledige rijtje van alle Nederlandse GP-winnaars ziet er als volgt uit (bijgewerkt t/m GP van Argentinië):
1. Jeffrey Herlings 45
2. Dave Strijbos 27
3. Kees van der Ven 17
4. Gerrit Wolsink 14
5. John van den Berk 9
6. Pedro Tragter 7
Gerard Rond 7
8. Gert Jan van Doorn 6
9. Marc de Reuver 4
10. Erik Eggens 3
11. Broer Dirkx 2
12. Glenn Coldenhoff 1
Bas Verhoeven 1
Remy van Rees 1
Leon Giesbers 1
Pierre Karsmakers 1
Jan Clynk 1

Alle GP-winnaars in Valkenswaard
1974 250cc Sylvain Geboers (B), Suzuki *
1980 500cc André Vromans (B), Yamaha
1981 125cc Marc Velkeneers (B), Yamaha
1985 500cc Dave Thorpe (GB), Honda
1987 125cc Dave Strijbos (NL), Cagiva
1989 500cc Dirk Geukens (B), Honda
1990 500cc Billy Liles (USA), Kawasaki
1991 MXoN USA (Jeff Stanton, Damon Bradshaw, Mike Kiedrowski)
1992 250cc Stefan Everts (B), Suzuki **
1992 500cc Billy Liles (USA), Honda **
1993 250cc Greg Albertyn (SA), Honda
1994 250cc Stefan Everts (B), Kawasaki
1995 250cc Stefan Everts (B), Kawasaki
1996 250cc Stefan Everts (B), Honda
1997 250cc Marnicq Bervoets (B), Suzuki
1998 250cc Sébastien Tortelli (F), Kawasaki
1999 250cc Marnicq Bervoets (B), Kawasaki
2000 125cc Grant Langston (SA), KTM
2000 250cc Frédéric Bolley (F), Honda
2000 500cc Marnicq Bervoets (B), Yamaha
2001 125cc Erik Eggens (NL), KTM
2001 250cc Mickaël Pichon (F), Suzuki
2001 500cc Joël Smets (B), KTM
2002 125cc Steve Ramon (B), KTM
2002 250cc Mickaël Pichon (F), Suzuki
2002 500cc Joël Smets (B), KTM
2003 125cc Steve Ramon (B), KTM
2003 MX GP Mickaël Pichon (F), Suzuki
2003 650cc Joël Smets (B), KTM
2004 MX2 Ben Townley (NZ), KTM
2004 MX1 Stefan Everts (B), Yamaha
2007 MX2 Antonio Cairoli (I), Yamaha
2007 MX1 Joshua Coppins (NZ), Yamaha
2008 MX2 Tyla Rattray (SA), KTM
2008 MX1 Ken de Dycker (B), Suzuki
2009 MX2 Rui Gonçalves (P), KTM
2009 MX1 Jonathan Barragan (E), KTM
2010 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM
2010 MX1 Antonio Cairoli (I), KTM
2011 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM
2011 MX1 Antonio Cairoli (I), KTM
2012 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM
2012 MX1 Antonio Cairoli (I), KTM
2013 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM
2013 MX1 Antonio Cairoli (I), KTM
2013 MX3 Gert Krestinov (EST), Kawasaki
2013 dames Chiara Fontanesi (I), Yamaha
2014 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM
2014 MXGP Antonio Cairoli (I), KTM
2014 dames Meghan Rutledge (AUS), Kawasaki

* op een ander circuit, niet het huidige Eurocircuit
** in 1992 werden er twee GP's georganiseerd, de 250cc in april en de 500cc in juli

2015 GP-kalender MXGP en MX2 (per 24 februari 2015)
28 februari Qatar Losail
8 maart Thailand Nakhonchaisri
29 maart Argentinië Neuquen
19 april Italië Arco di Trento
26 april Nederland Valkenswaard
10 mei Spanje Talavera de la Reina
24 mei Engeland Matterley Basin
31 mei Frankrijk Villars sous Ecot
14 juni Italië Maggiora
21 juni Duitsland Teutschenthal
5 juli Zweden Uddevalla
12 juli Letland Kegums
26 juli Tsjechië Loket
2 augustus België Lommel
16 augustus ?
30 augustus Nederland Assen
13 september Mexico Leon
20 september Verenigde Staten Glen Helen

Motorcross der Naties: 27 september Frankrijk Ernée

Bron: GP Valkenswaard

MXGP Valkenswaard 2015


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen