Yamaha investeert opnieuw in autonoom rijden

Yamaha investeert opnieuw in autonoom rijden

Yamaha investeert opnieuw in autonoom rijden, via het bedrijf TIER IV. Eerdere investeringen vonden al plaats in 2017 en 2019. Doel van de investering voor Yamaha is het opzetten, promoten en commercialiseren van autonoom rijdende voertuigen. Dit zal zich niet alleen richten op autonoom rijdende motoren en auto's, maar ook andere geautomatiseerde oplossingen voor op industrieterreinen en distributiecentra. Met deze derde investering, die volgens Yamaha deel uit maakt van de 'Series-B' fase, ziet Yamaha TIER IV niet meer als start-up, maar als serieuze ontwikkelpartner.

Open Source
TIER IV gebruikt de investeringen om verder te werken aan Autoware. Dit is een volledig open source software besturingssysteem dat zich richt op autonoom rijden. De reden dat TIER IV kiest voor een open source pakket, is zodat ook andere partijen kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van Autoware. Waaronder dus Yamaha, dat sinds 2020 officieel in een gezamenlijke onderneming met TIER IV is gestapt middels dochteronderneming Eve Autonomy. Inc. Yamaha is echter niet de enige grote speler die zich heeft verbonden met TIER IV, ook Sompo Holdings, één van de grootste verzekeringsbanken van Japan, en Bridgestone steken geld in het project. In totaal is er sinds de 'Series-B' fase al meer dan 12 miljard Yen geïnvesteerd. Wat omgerekend neerkomt op rond de 90 miljoen Euro.

Motobot
Yamaha is dus al enkele jaren bezig met autonoom rijden. Waar onder andere het project motobot uitrolde, een volledig autonoom rijdende motorfietsen, inclusief robot die de rol van bestuurder overneemt. Een jaar later kwam er een vervolg met Motobot 2. Yamaha ging met Motobot 2 een stap verder door diens rondetijden te vergelijken met Valentino Rossi, toen nog MotoGP rijder voor Yamaha. Uiteindelijk bleek het verschil alsnog een dikke 32 seconden te zijn. Toch is hoge snelheden rijden en zo snel mogelijk rondetijden afleggen niet het doel van Yamaha. Zij willen zich met name richten op veiliger maken van motorrijden, door zich te richten op verdere ontwikkeling van (deels) autonoom rijdende voertuigen op lagere snelheden in bepaalde omstandigheden. Middels het Medium-Term Management Plan (2022–2024) wil Yamaha hier verder vorm aan geven.

In hoeverre Yamaha hierin ook verder wil met de ontwikkeling van autonoom rijdende motorfietsen is niet duidelijk. Feit is wel dat ook BMW Motorrad al enige tijd een autonoom rijdende motorfiets aan het testen is. Verder zien we dat er in de autowereld steeds meer (semi) autonome systemen verplicht worden, zoals een noodremsysteem, rijbaan assistentie en een intelligente snelheidsbegrenzer. Die laatste attendeert de bestuurder op de maximum geldige snelheid en is in het geval van adaptieve cruise control in staat om snelheid automatisch aan te passen. Motorfietsen lopen altijd al achter op deze ontwikkelingen, maar sinds de introductie van de Ducati Multistrada V4 is ook adaptieve cruise control de motorwereld binnen gedrongen, waardoor het kwestie van tijd lijkt voor motorfietsen ook aan dergelijke verplichte systemen moeten geloven. Zoals eerder al de introductie van verplicht ABS bij motorfietsen vanaf 125 cc. Yamaha lijkt met Autoware dus al deels voor te sorteren op deze ontwikkelingen.

 

Foto: Yamaha


Share

Laatste Nieuws

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen