• Home
  • Motornieuws
  • Meer dan 400.000 BMW’s R1250GS en R1200RT naar dealer voor cardan
Meer dan 400.000 BMW’s R1250GS en R1200RT naar dealer voor cardan

Meer dan 400.000 BMW’s R1250GS en R1200RT naar dealer voor cardan

BMW wil de cardanaandrijving van meer dan 400.000 motorfietsen controleren; met name die van elke R1250GS, maar ook die van de oudere R1200GS'en vanaf bouwjaar 2013. Daarnaast geldt de controle ook voor de -officieel als overheidsmodel door de fabriek uitgeleverde- R1250RT en R1200RT politiemotoren. Het gaat hierbij overigens niet om een aan de overheid gemelde terugroepactie (recall), zoals die verplicht is bij potentieel gevaarlijke situaties, maar om een ‘kwaliteitsverbetering op langere duur”. 

Het mogelijke probleem is dat er vocht in het Paralever-cardanhuis van de boxermodellen kan komen. Dit is onderdeel van een groter verhaal, waarbij ook ‘normale’ slijtage een rol speelt. Zonder de huidige ingreep zou een combinatie van “rijtijd of bepaalde klimatologische en dynamische belastingen kunnen leiden tot schade aan onderdelen”, mogelijk veroorzaakt door water dat binnen de Paralever-swingarm voor corrosie kan zorgen en de smering van de kruiskoppelingen vermindert. 

Controle

Elke officiële BMW-werkplaats heeft een speciaal testapparaat gekregen om te zien of er een probleem is, zonder dat de cardan-aandrijfas bij alle 400.000 BMW’s helemaal open moet. Op de plaats van het achterwiel wordt daarvoor een schijf gemonteerd, die met behulp van een boormachine op de plaats van het wiel draait. Door de bijbehorende meetapparatuur kan dan bij verschillende belasting en snelheid een aantal factoren gemeten worden, waaruit blijkt of de kruiskoppelingen nog goed werken. Daarnaast wordt er gekeken naar roest en beschadigingen. Deze controle is gratis voor alle eigenaren van de betrokken motoren. 

Modificatie

In alle behuizingen van de cardanas wordt aan de onderkant een gat geboord om luchtdruk en water weg te kunnen laten lopen. Als er bij deze actie water uit het gaatje loopt, zal de cardan een nadere inspectie krijgen. Dat gat wordt dan weer afgesloten met een ventiel, zodat nieuw vocht eruit kan maar er niks naar binnen kan komen. Daarnaast wordt er aan de voorzijde een miniscuul gaatje in een rubber geprikt, waardoor een vacuum wordt voorkomen en eventueel nieuw water makkelijker door het eerdergenoemde ventiel weg kan. Ook deze aanpassing kost de bezitters van een betrokken motor geen geld. Op nieuwe modellen uit de R-serie is de modificatie al in de fabriek doorgevoerd. 

Reparatie

In alle gevallen waarbij een ongewenste situatie wordt aangetroffen, zullen de betreffende onderdelen vervangen worden. Binnen de standaard BMW Motorrad fabrieksgarantie (sinds 2018 drie jaar, vóór die tijd twee) zal dit natuurlijk op kosten van BMW Motorrad zijn, maar hoe het buiten de garantie gaat, wordt niet direct vermeld.  Vermoedelijk zal hierbij een schuivende schaal van ‘coulance’ worden gehanteerd. Eigenaren van een relatief nieuwe -maar niet meer onder de garantie vallende- BMW, zullen waarschijnlijk een deel uit coulance vergoed krijgen. Bezitters van oude motoren, of modellen met veel kilometers, zullen zelf een evenredig deel van eventuele nieuwe onderdelen en de montage ervan betalen. 

Miljoenenoperatie

Het mag duidelijk zijn dat de hele operatie BMW miljoenen gaat kosten: meer dan 400.000 keer drie kwartier voor de controle en modificatie, met daar bovenop nog eens het extra werk als er iets niet in orde is en de hele swingarm toch open moet. Het interne servicebulletin geeft hiervoor voor elke motor 45 minuten werkplaatstijd aan voor controle en een modificatie, eventuele reparaties zijn daarin niet opgenomen.  

Via: Motorradonline.de & Nieuwsmotor.


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen