• Home
  • Motornieuws
  • Harley-Davidson onthult oorzaak productiestop maar blijft vooral vaag
Harley-Davidson onthult oorzaak productiestop maar blijft vooral vaag

Harley-Davidson onthult oorzaak productiestop maar blijft vooral vaag

In een webcast over de zakelijke cijfers van het tweede kwartaal van 2022, heeft Harley-Davidson CEO Jochen Zeitz eindelijk de reden voor de productiestop van twee weken uit de doeken gedaan, al was het maar deels. Harley-Davidson kondigde op 19 mei 2022 uit het niets een volledige stop van alle productie en uitlevering van nieuwe motoren aan, met uitzondering van de elektrische LiveWire modellen. 

Ook bij het opnieuw opstarten van de productielijnen hield het Amerikaanse bedrijf haar kaken stijf op elkaar. Nu blijkt dat er een probleem was met de remleidingen die door een "Tier 2" (Niveau 2) fabrikant werden geleverd aan een "Tier 1" (Niveau 1) toeleverancier van Harley-Davidson. De vele vragen die hieruit voortkomen, blijven echter onbeantwoord. 

Speculatie

Het is een gok, maar Brembo levert de remmen voor een groot aantal HD-modellen, de kans bestaat dan ook dat zij de genoemde "Tier 1" leverancier zijn, die dan de remleidingen geleverd kregen vanuit een ander bedrijf. Dat zou dan weer J. Juan kunnen zijn, een vaste leverancier van remleidingen die recent werd overgenomen door Brembo. Echter, dit alles is vooral op basis van speculatie in de Amerikaanse pers, want Harley-Davidson zelf zwijgt (weer) volledig. De enige officiële bekendmaking blijft zo de onderstaande quote van Zeitz (zie geluidsbestand), waarvan ook in de Webcast-documenten geen enkele melding wordt gemaakt. 

"De beslissing die we hebben genomen om onze productiefaciliteiten tijdelijk te sluiten en de levering van voertuigen op te schorten, is genomen uit extreme voorzichtigheid en had te maken met een probleem met de naleving van de regelgeving van de remleidingen die aan onze Tier 1 leveranciers door Tier 2 leveranciers worden geleverd" - Jochen Zeitz, CEO Harley-Davidson

Onduidelijk

Opvallend genoeg wist Harley de oorzaak ruim twee maanden geheim te houden, wat op zichzelf al knap is binnen een bedrijf met bijna 6000 medewerkers wereldwijd.  Nog opvallender is dat ook daarna wordt er geen enkele opening van zaken wordt gegeven. Te denken valt dan niet alleen aan details over de problemen (met de remmen van een motorfiets!), maar vooral over al verkochte motoren en of die mogelijk problemen hebben met de genoemde onderdelen. Feit is wel dat er géén recall is uitgevaardigd, wat onder de zéér strenge Amerikaanse wetgeving geen optie is als er ook maar het kleinste risico zou zijn. Verder is het vreemd dat de productie van de elektrische LiveWire-modellen wel door kon gaan. 

Inhalen productieachterstand

Gina Goetter, CFO van Harley-Davidson, zegt dat het bedrijf vóór de productiestop ongeveer 4500 motoren per week produceerde. De sluiting van 19 dagen zorgde voor een productieverlies van 10.000 tot 12.000 motorfietsen. Sinds de productie is hervat, is de productie volgens Goetter gestegen tot boven de gebruikelijke 4500 eenheden per week, wat Harley-Davidson in het tweede halfjaar van 2022 in staat moet stellen om alsnog de oorspronkelijke productiedoelstellingen voor het jaar te halen. 

Ondanks de productiestop scoorde Harley-Davidson overigens beter dan door financiële analisten was verwacht. Volgens Harley waren die positieve resultaten vooral een gevolg van lagere bedrijfskosten en lagere tarieven op staal en aluminium in de Europese Unie. 


Share

Laatste Nieuws

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen