• Home
  • Motornieuws
  • 10 jaar Ducati onder leiding Volkswagen/Audi: 41% groei verkopen
10 jaar Ducati onder leiding Volkswagen/Audi: 41% groei verkopen

10 jaar Ducati onder leiding Volkswagen/Audi: 41% groei verkopen

Het is dit jaar alweer 10 jaar geleden dat het Volkswagen-concern het Italiaanse motormerk Ducati overnam en organisatorisch onder het automerk Audi plaatste. Op 19 juli 2012 kocht Volkswagen Ducati voor 860 miljoen Euro van investeerder Investindustrial, wat toen vooral werd gezien als een prestigeproject van de inmiddels overleden VW-topman Ferdinand Piëch. Bij de aankoopsom kwam indertijd ook nog een forse schuldenlast van Ducati, die indertijd volgens de financiële media ongeveer net zo hoog was als de overnamesom. 

De huidige CEO Claudio Domenicali laat bij het tienjarige jubileum van de overname dat VW/Audi ervoor gezorgd heeft dat deze schuldenlast is weggewerkt. Daarnaast wijst hij op de forse groei van de verkoopcijfers, van 42.233 motorfietsen die in 2011 werden geleverd tot de 59.500 van 2021, een stijging van maar liefst 41%. Die had vorig jaar mogelijk ook nog eens veel groter kunnen zijn, zonder de leveringsproblemen die de motorbranche teisteren. 
Domenicali spreekt logischerwijs niet over de periode waarin Ducati in de etalage stond om verkocht te worden, maar geen geschikte koper kon vinden. Ook word er niet meer gerept over de 240.000 motoren die de toenmalige Audi CEO Rupert Stadler ooit dacht te gaan verkopen. 

Vooraf werd vaak gedacht dat de Duitse productiemethodes in Italië op een muur van cultuurverschillen zou stuiten, zoals in het verleden ook gebeurde bij andere Italiaanse motormerken, wat dan meestal resulteerde in het snel afstoten van het eerder nog met veel bravoure aangekochte merk. Onder de streep is het dan ook absoluut noemenswaardig dat het VW wèl gelukt is de bouwkwaliteit en betrouwbaarheid van het Italiaanse motormerk enorm te verhogen. Bij deze transitie werden 'heilige huisjes' niet ontzien; desmodromische klepbediening of een stalen buizenframe sneuvelden rucksichtlos op de Monster en bij de Superbikes werd de iconische (maar beperkte) L-twin vervangen door de veelzijdigere V4. 

De Duitse managers wisten de potentiële problemen te omzeilen, zonder de productie volledig uit Bologna weg te halen, al werd er wel een flink deel verplaatst naar Thailand. Tegelijkertijd werd ook de strategie dusdanig aangepast, waarbij (kostbaar) moorracen in zowel MotoGP als WorldSBK nog steeds zéér belangrijk bleef voor het "rode" merk uit Bologna, maar dat tegelijkertijd de Multistrada adventuremodellen de daadwerkelijke ruggegraat van de verkoopcijfers gingen vormen. Een zeer goed uitgewerkte overstap, waardoor de ingestorte markt voor supersportieve motoren het sportiefste motormerk niet mee omlaag trekt, maar nog wel blijft zorgen voor het sportieve imago in de populaire markt voor adventuremotoren en naked bikes. 

"Audi bleek een zeer solide en visionaire investeerder te zijn. Ze bevrijdden het bedrijf van de schulden en staken de winst, die gedurende deze tien jaar werden gegenereerd, terug in het bedrijf. Dit zorgde voor een ongekende investering in het bedrijf qua mensen, producten en organisatie, die ons in staat heeft gesteld de huidige uitzonderlijke kwaliteitsniveaus te bereiken en zo te concurreren met de beste motormerken." 

"Audi maakte vanaf dag één duidelijk dat Ducati altijd Ducati zou blijven, en na tien jaar kunnen we stellen dat die uitspraak volledig klopt. Onze kernwaarden stijl, elegantie en prestaties waren er al op het moment van de overname, maar zijn ook vandaag nog 100% aanwezig. Later is daar een vierde waarde aan toegevoegd: vertrouwen." - Claudio Domenicali, CEO Ducati Motor 

Foto: Autohaus Wolfsburg

Share

Laatste Nieuws

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen