• Home
  • Motornieuws
  • FEBIAC: Brussels MotorShow Het Salon gaat in 2023 toch door
FEBIAC: Brussels MotorShow Het Salon gaat in 2023 toch door

FEBIAC: Brussels MotorShow Het Salon gaat in 2023 toch door

Nadat organisator FEBIAC in 2020 en 2021 de Brussels Motorshow, beter bekend als Het Salon, moest afgelasten, wordt nu voor volgend jaar de 100e verjaardag van het evenement aangekondigd voor 13 tot en met 22 februari 2023. Hoe reëel dit is moet nog worden bezien; vorig jaar was er uiteindelijk te weinig animo vanuit de auto- en motormerken om te komen, waarna eerst Het Motorsalon werd afgelast, tot later ook de automerken wegbleven en het hele evenement werd gecancelled. Natuurlijk was corona hiervan de grootste oorzaak, maar in 2022 was er over het evenement als geheel ook een negatieve tendens bij de industrie waar te nemen. Opvallend, want feitelijk is organisator FEBIAC de vertegenwoordiger van diezelfde industrie. 

In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Motorbeurs Utrecht, is Het Motorsalon vooral een verkoopbeurs, waar door Belgische motorrijders elk jaar grote aantallen nieuwe motorfietsen worden besteld, tegen de beroemde, gunstige "saloncondities". Voor importeurs is de jaarlijkse beurs in de Brussels Expo (ook wel "De Heizel" genoemd) daardoor zowel een zegen als een vloek: er wordt direct aan consumenten verkocht en enorm veel omzet gedraaid, maar de klanten komen daarvoor niet bij de dealers binnen om tegelijk een jas en een helm aan te schaffen. 

Dar komt terwijl er ook aan het begin van het seizoen forse aanbiedingen gedaan moeten worden. Dit zorgt ervoor dat er weliswaar belangrijke verkoopcijfers worden gescoord, maar dat er relatief weinig verdiend wordt.

Daarbij zijn de kosten van aanwezigheid altijd zeer hoog, niet alleen door het huren van de meters op de beursvloer, maar ook omdat de stand 10 lange dagen moet worden bemand, waarbij ook zaken als hotels en logies veel geld kosten. Voor merken is het daarom elk jaar weer een spagaat: niet aanwezig zijn betekent veel minder verkopen, wel aanwezig zijn levert netto weinig op. 

Voor de motormerken is de gang naar Het Salon elk jaar weer een extra lastige keuze: door de combinatie met de (veel grotere) Autosalon, trekt het Motorsalon weliswaar enorm veel bezoekers, maar die worden niet vaak als daadwerkelijke potentiële kopers gezien. Voor de motormerken geldt dan ook net zo goed: aanwezig zijn is uiterst kostbaar en om de genoemde redenen niet populair, maar wegblijven is ook geen optie, temeer omdat klanten en fans van het merk zich daar vaak zeer negatief over laten horen. 

Febiac is de Belgische tegenhanger van industrievertegenwoordiging RAI in Nederland. Daar werd de gezamelijke MotorRai motorshow al na 2005 beëindigd. 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen