Akihiro Nagaya, chef design van Yamaha Motor, vertrekt

Akihiro Nagaya, de belangrijkste man binnen het designcenter van Yamaha Motor, verlaat het bedrijf na een overstap naar het meer industrieel gerichte Yanmar. Nagaya, Chief General Manager Design Center en tevens Executive Officer bij Yamaha Motor, gaf sinds 2014 leiding aan het Design Centre. Hij werd zelf vanuit Yamaha geroemd bij het ontwerp van de XSR700, maar was binnen de Japanse motorfabrikant vooral cruciaal in een strategieverandering op designgebied. 

Sinds het tweede model van Yamaha in 1958, was extern designbedrijf GK Design leidend in het ontwerp van alle modellen. GK ontwikkelde het model, Yamaha zorgde voor de techniek. In 2014 veranderde dat, toen Yamaha een eigen Designcenter opzette, waar de van Toyota afkomstige Nagaya de leiding kreeg. Voor zowel Yamaha als GK Design was dit een aardverschuiving, waarmee een belangrijke, historische traditie van samenwerking werd doorbroken. 

De belangrijkste huidige modellen (MT-serie) waren qua design al wel voor Nagaya's tijd (door GK) ontwikkeld; de flamboyante designmanager kon die lijn verder doortrekken. Belangrijker was vooral de nieuwe positie van de eigen designafdeling, die hij moest veiligstellen, Nagaya moest zo de nieuwe rolverdeling binnen Yamaha een plaats geven. Het creatieve proces rondom ontwikkeling gaat immers makkelijker bij een externe, iets rebelse structuur, dan binnen een grote Japanse fabriek, met een technische basis, in een strakke hiërarchie met veel interne politiek. 

Love or Hate

De meest recente MT-modellen, voor Yamaha van cruciaal belang, werden qua design iets meer met gemengde gevoelens ontvangen. Niet iedereen vond de nieuwe voorkant even aantrekkelijk, wat juist ook een overtuigende designkeuze kan zijn: 'you either hate it or love it'. Echter, dergelijke keuzes liggen binnen de meeste Japanse fabrieken niet voor hand, meestal wordt liever gekozen voor een compromis. 

Het ligt voor de hand dat Yamaha onder de opvolger van Nagaya een andere weg voor het design zal gaan inslaan. Wat die richting wordt, is vooral een kwestie van afwachten; terug naar het compromis of juist een nòg meer uitgesproken design... 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal