Nederlandse elektrische EMX XF30 nu te bestellen

Nederlandse elektrische EMX XF30 nu te bestellen

Op de website van EMX is de XF30 te bestellen. Het Nederlandse bedrijf is al enkele jaren bezig met de ontwikkeling van een elektrische crossmotor en biedt klanten nu de mogelijkheid om alvast een vooruitbestelling te doen op de XF30. Levering staat dan gepland in het eerste kwartaal van 2023. De zogenoemde pre-order gaat samen met een aanbetaling van €950,-. Het resterende bedrag van €17.800 wordt tegen de tijd van levering in rekening gebracht, waarmee het totaal bedrag (inclusief BTW), komt op €18.750. De pre-order van de XF30 zal gemaakt worden in een gelimiteerde oplage van maximaal 100 stuks, voorzien van een speciaal plaatje en vermelding op het frame. Na de uitlevering van de eerste 100 modellen, hoopt EMX de productie datzelfde jaar nog op te kunnen schalen.

De elektrische XF30 is voorzien van een elektrische motor, die maximaal 40 Pk levert. Dit lijkt in eerste instantie niet veel, maar het voordeel van elektrisch aangedreven voertuigen is dat dit vermogen direct beschikbaar is, evenals het maximaal te leveren koppel. In het geval van de XF30 komt het maximale koppel uit op een verbluffende 720 Nm. Met het 4,5 Kwh (4500wh) accupakket is het mogelijk om tot 2 uur lang te rijden, afhankelijk van de gekozen rijmodus en de input van de bestuurder. Wie het uiterste vraagt van de FX30 zal de accu in ongeveer een half uur leeg rijden. Doordat het accupakket vloeistof gekoeld is, claimt EMX dat er ondanks de zware belasting geen vermogens verlies zal optreden. Opladen via een regulier stopcontact kost van 0-100% 1,5 uur. 0-80% kan dan weer in iets meer dan een uur. Ondanks het feit dat het accupakket geen dragend onderdeel is van het frame, is dit niet zelfstandig te wisselen, tussen bijvoorbeeld de heats door. EMX geeft aan dat deze werkzaamheden enkel uitgevoerd mag worden door gecertificeerd personeel.
De stevige prijs rechtvaardigt EMX door gebruik te maken van hoogwaardige materialen, waarvan een groot deel met de hand gemaakt is. Verder komt de FX30 met drie verschillende rijmodi:

  • Ride
  • Enduro
  • Race

Voor de vering maakt de FX30 gebruik van volledig instelbare KYB-vering, met aan de voorzijde 310 mm veerweg en achter 318 mm veerweg. De voorvering is daarnaast voorzien van snelheidsafhankelijke demping. De remmen komen van Nissin met 270 mm en 240mm schijven voor de respectievelijk voor- en achterzijde. Het totale gewicht komt (inclusief accupakket) uit op 115 kilo.

Voor verdere ontwikkeling van de XF30 heeft EMX zichzelf ook ingeschreven voor het FIM E-Explorer kampioenschap, waarbij zij aan de start zullen verschijnen met een XF-pro. EMX geeft aan dat zij voor dit project ondersteuning krijgen van de KNMV en Yamaha Europa. Hoe deze samenwerking met Yamaha er precies uit ziet, blijft wat onduidelijk.

 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen