Eerste elektrische Yamaha motorfiets is een trialmodel

Eerste elektrische Yamaha motorfiets is een trialmodel

Waar alle grote motormerken worstelen met de komst van elektrische motoren, heeft Yamaha nu een héél klein stapje gezet met de aankondiging van de TY-E 2.0. Daarbij is volgens de makers gewerkt volgens de 'FUN x EV' filosofie. Wat hiermee bedoeld wordt is niet helemaal duidelijk, want in plaats van een 'fun' motor, is de TY-E bedoeld als wedstrijdmotor voor het FIM Trial wereldkampioenschap. 

Door de zéér kleine niche waar de 2.0-versie van de (al in 2018 gepresenteerde) TY-E inzetbaar is, lijkt dit model nogal onbeduidend, maar voor de Japanse grootmacht is dat toch niet zo. Feitelijk is dit namelijk het eerste officiële model dat te klassificeren is als een echte Yamaha motorfiets, in plaats van een bromfiets of scooter. Merken als Zero en Energica zullen er nog om moeten lachen, maar feit is wel dat de Japanners er in ieder geval aan werken, al blijft het heel langzaam gaan allemaal. Toch is er aanwijsbare vooruitgang, want Yamaha claimt de accu van dit model zelf verbeterd te hebben, waardoor die een dubbele capaciteit heeft in vergelijking met de versie uit 2018. 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal