• Home
  • Motornieuws
  • Voormalige eigenaar Norton bekent schuld aan pensioenfraude, kans op celstraf

Voormalige eigenaar Norton bekent schuld aan pensioenfraude, kans op celstraf

Stuart Garner, de man die het klassieke motormerk Norton in 2008 kocht en het nieuw leven inblies door een vernieuwd Commando-assortiment en het ambitieuze V4-superbike-project, staat nu voor de rechter wegens het illegaal in het eigen bedrijf investeren van de aan hem toevertrouwde pensioenfondsen. 

Garner viel van zijn voetsteun door de onthullingen rondom de geplunderde pensioenfondsen, nadat Norton in januari 2020 failliet ging. Hij investeerde als beheerder geld van drie pensioenfondsen (genaamd Dominator 2012, Commando 2012 en Donington MC) in Norton om het bedrijf overeind te houden. Daarbij waren zijn investeringen uit de fondsen veel groter dan de maximaal 5 procent die in het bedrijf van een werkgever geïnvesteerd mag worden. 

Toen werd in een onderzoek van de Ombudsman voor Pensioenen al vastgesteld dat hij 'oneerlijk had gehandeld' en kreeg Garner de opdracht om het geld, naar schatting een bedrag tussen de 11 en 14 miljoen pond (€ 13-€ 17 miljoen), terug te betalen, maar dat is niet gebeurd. Garner riskeert nu een gevangenisstraf van maximaal twee jaar voor pensioencriminaliteit.

Na het failissement werden Norton's activa voor zo'n 16 miljoen pond (€ 19 miljoen) verkocht aan de Indiase motorfabrikant TVS, waarbij TVS er wel voor koos het bedrijf niet als een doorstart over te nemen. In plaats daarvan is het huidige Norton, als eigendom van TVS, een nieuw bedrijf dat wel alle rechten heeft op de merknaam en het intellectuele eigendom achter de motoren, maar het is daardoor wettelijk niet aansprakelijk voor het Garner-tijdperk, dus ook niet als het gaat om de schulden.

Garner, 53, leidde als Norton's eigenaar een luxe levensstijl , met een verzameling Aston Martins en andere luxe auto's. Daarbij koos hij de historische Donington Hall -een 18e-eeuws kasteel naast het beroemde racecircuit- als hoofdkantoor van het bedrijf. In die tijd wist hij ook verschillende grote overheidssubsidies binnen te halen, ter waarde van enkele miljoenen ponden. 

Afgelopen maandag bekende hij bij het Derby Magistrates' Court schuld aan drie aanklachten wegens overtreding van werkgeversgerelateerde investeringsregels, bij het tussen 2012 en 2013 investeren van geld van de drie pensioenregelingen in Norton Motorcycle Holdings Ltd. in ruil voor preferente aandelen. Die aandelen zijn na het failissement niks meer waard. 

De maximale straf voor dat misdrijf is een boete en/of een gevangenisstraf van maximaal twee jaar. Hoewel Garner schuld bekende bij Derby Magistrates' Court, werd zijn zaak daarna doorverwezen naar Derby's Crown Court. Dit omdat Crown Courts hogere straffen mogen opleggen dan de zes maanden gevangenisstraf die het Magistrates Court maximaal kan uitspreken. Op 28 februari 2022 moet Garner voor dat hogere gerecht komen voor de uitspraak van strafoplegging. 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal