• Home
  • Motornieuws
  • Samenwerking Kawasaki en Yamaha voor waterstof als aandrijving
Samenwerking Kawasaki en Yamaha voor waterstof als aandrijving

Samenwerking Kawasaki en Yamaha voor waterstof als aandrijving

Kawasaki, Yamaha, Subaru, Mazda en Toyota hebben eind 2021 aangekondigd gezamelijk op zoek te gaan naar verschillende alternatieven voor CO2 neutraliteit, waarvan nu de eerste resultaten zichtbaar worden. In een later stadium zullen Honda en Suzuki ook aansluiten bij een deelproject. Hiermee willen de motorfabrikanten de spagaat kleiner maker tussen milieumaatregelen en de beperkingen van elektrificatie bij motorfietsen. 

De V8-waterstofmotor op de foto, die door Yamaha en Toyota is ontwikkeld op basis van de 5.0-liter motor uit de Lexus RC F, heeft een maximaal vermogen van 335 kW (450 PK) bij 6800 toeren per minuut en een maximumkoppel van 540 Nm bij 3600 tpm. Met dergelijke motoren wil het samenwerkingsverband de sprong naar waterstofmotoren maken, die ook het stuk beleving brengen dat in de elektrische motoren wordt gemist. 

Kawasaki Heavy Industries en Yamaha Motor kondigden in november van vorig jaar de gezamenlijke ontwikkeling van een waterstofmotor voor mogelijk gebruik in tweewielige voertuigen aan, als deelproject van een samenwerking van meerdere Japanse automotive fabrikanten. De vijf bedrijven lieten weten de mogelijkheid te onderzoeken om CO2-neutraliteit te bereiken met behoud van verbrandingsmotoren in tweewielige voertuigen, dus niet via elektrificatie. 

Om de lijn tussen samenwerking en concurrentie scherp te houden, moesten er wel eerst duidelijke afspraken komen die de gebieden van samenwerking en gezamenlijk onderzoek zouden aangeven. Die afspraken lijken nu steeds meer vorm te krijgen. Om de opties voor het produceren, transporteren en gebruiken van brandstof verder uit te breiden, zijn de vijf Japanse bedrijven van plan om vanaf nu samen drie aanwijsbare initiatieven na te streven:

  1. deelnemen aan races met koolstofneutrale brandstoffen, te beginnen met een Mazda op biodiesel
  2. onderzoek naar het gebruik van waterstofmotoren in tweewielige en andere voertuigen door Kawasaki en Yamaha.
  3. Racen met waterstofmotoren door Yamaha en Subaru, wat later weer overgenomen wordt door Subaru met Toyota.

Het samenwerkingverband wil zo in wisselende samenstellingen onderzoeken wat de alternatieven voor elektrificatie zijn. Recent liet Yamaha ook al weten elektromotoren aan Subaru te leveren, nadat ze eerder het ontwikkelde EV-motorblok in de etalage hadden gezet. 

Kawasaki Heavy Industries (KHI) richt zich al sinds 2010 op waterstof als energiebron en ontwikkelt sindsdien technieken voor productie, transport en gebruik van waterstof in de hele toeleveringsketen. Het bedrijf voert momenteel testen uit voor het transporteren van grote hoeveelheden, goedkope waterstof naar Japan. Die waterstof wordt dan wel weer geproduceerd met Australische bruinkool. 

Yamaha Motor ontwikkelt ook al waterstofmotortechnologie voor mogelijk gebruik in haar tweewielige voertuigen, ATV's en andere producten. Om deze technologische ontwikkeling te versnellen, bereidt het nu "de komst van nieuwe apparatuur voor en versterkt het haar interne ontwikkelingsstructuur".


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen