• Home
  • Motornieuws
  • Aanbesteding onopvallende defensie- en politiemotoren mislukt

Aanbesteding onopvallende defensie- en politiemotoren mislukt

Het is de Nederlandse politie niet gelukt een geschikte aanbieder te vinden voor de levering van 150 motorfietsen van verschillende motormerken met een aanschafwaarde van ongeveer €3 miljoen, plus ongeveer € 400.000,- tot €500.000,- aan onderhoud en reparatie. De Europese aanbesteding hiervoor begon in juli van dit jaar voor zogenaamde 'casco' motoren, dus zonder verdere opbouw, voor diverse politie- en defensietaken waarbij onopvallende motoren nodig zijn. Denk daarbij aan werkzaamheden als transport en bewaking, maar ook observatie en aanhoudingen.

Het was voor het eerst in een lange reeks motorgerelateerde aanbestedingen dat Defensie en Politie samen optrokken, waarbij het leger 50 motoren zou aanschaffen en de politie de overige 100. Daarbij werd er onderscheid gemaakt tussen een "Zware Motorfiets" , een "Lichte Motorfiets" en een "Offroad/Enduro". De inzetbaarheid werd als volgt omschreven: "de motorfiets dient ten behoeve van het onopvallend uitvoeren van de werkzaamheden niet op te vallen in het straatbeeld en om die reden geen opvallende kenmerken te hebben ten opzichte van reguliere uitvoeringen van het betreffend merk en type in Nederland". Overigens gebruikt de politie voor deze motorfietsen een extern wagenparkbeheerder in de vorm van Volkswagen Pon Financial Services.

Er zijn geen inschrijvingen of deelnemingsaanvragen ontvangen, of deze zijn allemaal afgewezen, zo meldt de overheid nu in een standaardreactie, een betrokkene kon op dit moment niet aangeven of er wel gegadigden zijn geweest. Het eisenpakket ging wel ver, met voor de Zware Motorfiets nogal wat vereisten: elektronisch instelbare vering, Keyless start, bluetoothnavigatie, TPMS bandenspanningsmonitoren en traction control, voor de lichte motorfiets waren die items 'een wens'. De invulling van die wensen speelde een rol in het niet toekennen van de tender, maar ook zaken als levering, onderhoud, schadeherstel en de landelijke dekking daarvan stonden in de eisenlijst. Verder waren prijs en de spreiding over een aantal motormerken belangrijke kwaliteitscriteria, waar dus blijkbaar niet aan voldaan kon worden. Resultaat: "de opdracht/het perceel wordt niet gegund".


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal