• Home
  • Motornieuws
  • Kawasaki Motors: snel omschakelen naar motorfietsen op waterstof
Kawasaki Motors: snel omschakelen naar motorfietsen op waterstof

Kawasaki Motors: snel omschakelen naar motorfietsen op waterstof

Kawasaki belooft elektrificatie van haar belangrijkste modellen in 2035 voor de "ontwikkelde" landen, waarbij zowel Battery Electric Vehicles (BEV) als Hybrid Electric Vehicles (HEV) ontwikkeld zullen worden. Daarnaast zal het merk vooral ook motorfietsen gaan maken die waterstof als brandstof gebruiken. Gemiddeld moeten er in 2025 elk jaar 16 nieuwe motorfietsmodellen geïntroduceerd gaan worden, maar tot 2025 moeten er al tien nieuwe elektrische of hybride modellen voor motorfietsen gepresenteerd zijn, voor de eveneens BEV/HEV vierwielers (quad/ATV) zullen dat er 5 worden, zo belooft Kawasaki Motors president Hiroshi Ito. 

Waterstof 

Bij Kawasaki is het besef er dat bij 'grote' motoren elektrificatie lastig is, omdat het gewicht daarbij teveel stijgt. Ook blijven motoren op waterstof 'gewone' motoren, waardoor de omschakeling minder groot is maar toch CO2-neutraliteit kan worden bereikt. Kawasaki ziet daarom vooral veel in waterstof als brandstof voor nieuwe motorfietsen, vooral de grotere modellen voor de Europese en Amerikaanse markt, maar kiest daarnaast ook voor hybride aandrijvingen. Die zullen, net als nu bij auto's, kunnen schakelen tussen de motor, al dan niet op waterstof, en elektrische aandrijving. 

Duidelijke targets

In een zeer uitgebreid document zet Hiroshi Ito, als president van Kawasaki Motors, zo duidelijke doelen voor de toekomst van de motorfabrikant. Opvallend, want alle andere motorfabrikanten houden de toekomst liever vaag, met vooral goede bedoelingen maar dan zonder harde keuzes en deadlines.  

Groei in vierwielers

Ito verliest de zakelijke kant ook niet uit het oog: in zijn visie groeit de omzet van de huidige 3,1 miljard euro in 2030 naar 1 triljoen Japanse Yen, omgerekend 7,7 miljard euro. Dit moet vooral gebeuren door productiecapaciteit van vierwielige off-road voertuigen in Noord-Amerika te vergroten, daar wordt de grootst groei verwacht.

Verder valt op dat het nieuwe merklogo van Kawasaki het klassieke Rivermark logo bevat en dat "Let the Good Times Roll" ook weer terug is als officiële wereldwijde brand slogan, nu het motorbedrijf zich heeft losgemaakt van moederconcern Kawasaki Heavy Industries.


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form