Lynk & Co komt met eigen motor op basis van Benelli TNT

Lynk & Co komt met eigen motor op basis van Benelli TNT

Het Zweeds-Chinese merk Lynk & Co komt in China nu ook met een motorfiets. Op de vrijgegeven beelden is duidelijk te zien dat het in de basis om de Benelli TNT 600 gaat. Lynk & Co heeft echter een compleet andere kleurstelling aan de TNT gegeven, met eigen logo's en er lijken wat kappen te zijn aangepast. Op dit moment is de Lynk & Co motorfiets enkel voor de Chinese markt, maar toch is dit een interessante ontwikkeling van de auto fabrikant.

De combinatie van Lynk & Co en Benelli is namelijk niet volledig uit de lucht gegrepen. Benelli is eigendom van de grote Chinese fabrikant Qianjiang. Zij zijn weer onderdeel van Geely Automobile Holdings, die een meerderheidsbelang hebben in de Chinese motorfietsfabrikant. Geely is daarnaast ook eigenaar van Volvo, waardoor ze al een flinke voet aan de grond hebben in Europa. Of Lynk & Co onder eigen naam uiteindelijk ook de Europese motormarkt gaat betreden is niet duidelijk. Zeker omdat met Benelli de Qianjiang Group al een motorfiets merk binnen Europa verkoopt. Waarbij er ook nog toekomstplannen zijn met MV Agusta en mogelijk Harley-Davidson.

Wat de ontwikkeling verder interessant maakt, is dat Lynk & Co een eigen kijk heeft op autobezit. Lynk & Co 'verkoopt' auto's namelijk op een compleet andere manier dan reguliere merken dat doen. De in Nederland leverbare Lynk & Co 01 kan uiteraard nog gewoon gekocht worden, maar er wordt met name ingezet op deelgebruik. Mensen die gebruik maken van private lease, kunnen er namelijk voor kiezen de auto onder te verhuren aan de gebruikers. Deze gebruikers betalen geen maandbedrag, maar enkel voor het gebruik van de auto. Met de Lynk & Co app kunnen zij dan de auto openen en starten. Eigenaren mogen zelf het verhuurbedrag bepalen, wat uiteindelijk afgetrokken wordt van het maandelijkse private lease bedrag. Daarnaast kunnen zij er ook voor kiezen aan wie ze de auto verhuren, waardoor het weigeren van bepaalde 'klanten' altijd mogelijk is.
Voor de motorfietsmarkt zou dit een interessante ontwikkeling zijn. Zo zijn er al websites als Motoshare die het mogelijk maken voor particulieren om de eigen motor te verhuren. Lynk & Co biedt echter de mogelijkheid een nieuwe motor te rijden, waarbij een deel van de kosten terug verdiend kunnen worden. Door de toelage die Lynk & Co vraagt aan losse verhuurders bovenop de huurprijs, zijn zaken als verzekering en onderhoudskosten daarnaast volledig gedekt. Met de steeds groter wordende vraag rondom mobiliteits oplossingen, is Lynk & Co dus een interessante aanvulling op de markt. Verder ligt het gemiddelde gereden motor kilometers per jaar dusdanig laag, dat motoren het grootste deel van de tijd niet gebruikt worden. Hierdoor kan het voor eigenaren lucratief zijn de motor te verhuren aan gebruikers.


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen