• Home
  • Motornieuws
  • ADAC waarschuwt: grootschalige fraude met Duitse kilometertellers
ADAC waarschuwt: grootschalige fraude met Duitse kilometertellers

ADAC waarschuwt: grootschalige fraude met Duitse kilometertellers

De Duitse ADAC meldt dat volgens de politie in Duitsland bij één op de drie auto's met de kilometerstand is geknoeid, een uiterst alarmerend cijfer. Navraag van Nieuwsmotor leert dat de ADAC tijdens hetzelfde onderzoek ook bij een flink aantal motoren op zeer eenvoudige wijze de kilometerstand kon aanpassen.  De Duitse tegenhanger van de ANWB laat ons weten dat er een flink aantal motormodellen in het menu van de (in ons land illegale) Duitse aanpasapparatuur staat, waarbij er ook nog eens een flink aantal connectorkabels te koop zijn voor verschillende motormerken. Daar komt bij dat als tellerfraude bij onze Oosterburen inderdaad zó normaal is, het niet anders kan dat deze zelfde cultuur ook aanwezig is bij motorfietsen. Het ligt dan ook voor de hand dat er met -de enorme aantallen- uit Duitsland geïmporteerde motorfietsen in heel veel gevallen wat mis is. Er werden in Nederland in 2021 tot nu toe al 4230 motorfietsen als individuele import uit Duitsland gehaald, zo blijkt uit de cijfers van het RDC. 

Digitaal terugdraaien is kinderspel

Basis van de alarmerende cijfers uit Duitsland is dat in heel Europa zogenaamde manipulatieapparatuur strafbaar is, maar de Duitse wetgever dit verbod nog niet juridisch heeft doorgevoerd. Iets wat ook geldt voor de verplichte technische blokkade binnen de software van motorvoertuigen, die 'tampering' van buitenaf sinds 2017 moet voorkomen; in feite werkt dit nog niet bij de meeste voertuigen aldus ADAC. In een persbericht legt de organisatie uit hoe eenvoudig de kilometerstand van auto's en motorfietsen hierdoor te veranderen is; eenvoudigweg de apparatuur die hiervoor te koop is aansluiten op de digitale servicepoort. Bij moderne motorfietsen werkt dit exact hetzelfde als bij auto's, de in de test gebruikte 'diagnoseapparatuur' is dan ook volledig voorbereid op gebruik bij motorfietsen, met alvast een groot aantal populaire motormodellen als voorkeuze in het menu en de juiste connectorkabels als -eenvoudig te bestellen- accessoire. 

"Handige, gebruiksvriendelijke apparaten die legaal verkrijgbaar zijn in winkels, worden gebruikt om kilometertellers te manipuleren. Met de software die het bevat, kan de kilometerstand van de meeste voertuigen naar wens worden aangepast zonder de snelheidsmeter of andere onderdelen te verwijderen." -  ADAC

Historie moeilijk te onderzoeken

Ook is er in Duitsland nog geen centrale registratie van kilometerstanden, zoals die recent in Nederland ook voor motorfietsen is ingevoerd. In Nederland is die er sinds kort dus wel, maar hier wordt (natuurlijk) ook gefraudeerd met kilometerstanden. Punt is alleen dat bij export/import het nog weer veel moeilijker om als koper de historie van een motorfiets zelf te onderzoeken. De meeste werkplaatsen en motorvoertuigenexperts kunnen een professioneel uitgevoerde tellermanipulatie achteraf niet detecteren. ADAC zelf denk gelukkig wel dat er bij Duitse motoren minder fraudegevallen zijn dan de geschatte 1 op 3 bij auto's, zo laat woordvoerster Katharina Lucà ons weten:

"We veronderstellen dat motorfietsen niet zo in de belangstelling staan van de fraudeurs zoals auto's, omdat motorfietsen in Duitsland niet elk jaar een hoge kilometerstand krijgen. Motorfietsen worden immers gebruikt voor plezier, niet voor dagelijks vervoer."

De vraag is natuurlijk wel of dit ook echt zo is; juist bij motorfietsen vinden kopers een lage kilometerstand belangrijk, al is die inderdaad bijna altijd veel lager dan bij auto's. 

adac ev technik tachomanipulation motorrader


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen