Piaggio komt met actieve rijhulp systemen in 2022

Piaggio is bezig met de ontwikkeling van verschillende rijhulp systemen. De ontwikkeling van deze technologie is gedaan door Piaggio Fast Forward en Vayyar Imaging. Piaggio Fast Forward is een onderdeel van de Piaggio Group in Boston, terwijl Vayyar een grote speler is in de markt op het gebied van het creëren van 4D beelden met behulp van radar. De techniek maakt gebruik van een zogenaamde 'sensor op radar' technologie. Hiermee is het mogelijk om een 4D-beeld te creëren rondom het voertuig tot een afstand van 100 meter.
De techniek zal toegepast worden in Piaggio's eigen 'Advanced Rider Assistance Systems' (ARAS). Door middel van Aras is het mogelijk om verschillende toepassingen te implenteren in de motoren en (motor)scooters van de Piaggio Group. Zij spreken zelf over dode hoek detectie en rijstrook hulp assistentie, waarbij het systeem ook ondersteuning biedt voor het wisselen van rijstrook. Daarnaast is de implementatie van 'forward collision control' mogelijk. Dit systeem geeft een waarschuwing bij een dreigende aanrijding van voren en heeft in de autowereld zelfs de mogelijkheid om een gecontroleerde noodstop uit te voeren.

De Vayyar 4D techniek heeft de mogelijkheid om meerdere objecten tegelijkertijd in de gaten te houden, ongeacht lichtinval, weer of andere externe factoren. In tegenstelling tot de techniek in auto's heeft de door Piaggio ontwikkelde techniek daarnaast te maken met de verschillende hellingshoeken van motoren. Juist dat maakt de techniek afwijkend ten opzichte van die in auto's, omdat het beeld wat de radar genereert hierdoor constant kan veranderen. Piaggio geeft aan dat dit geen invloed heeft op de werking van het systeem. Dit komt omdat zij gebruik maken van een zeer breed gezichtsveld, dat niet alleen recht vooruit kijkt, maar objecten ook kan volgen als deze omhoog of omlaag verschuiven door de toegpaste hellingshoek.

Piaggio zal de door hen ontwikkelde techniek als eerste toepassen in verschillende vormen van robots. Deze robots voor de consument, maar ook voor de zakelijke markt, zullen nog dit jaar op de markt komen. Piaggio geeft aan dat de techniek toegepast zal worden in motoren vanaf 2022. Hierbij is het wel de intentie om de techniek uiteindelijk ook beschikbaar te stellen (te verkopen dus) aan andere motorfiets fabrikanten.

Fotocredits: Piaggio Group


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal