• Home
  • Motornieuws
  • Motor & Fiscus afl. 3: Wat levert een elektrische motorfiets op?
Motor & Fiscus afl. 3: Wat levert een elektrische motorfiets op?

Motor & Fiscus afl. 3: Wat levert een elektrische motorfiets op?

Ja ja, zelfs de motorfiets ontkomt niet aan het elektrificeren. Je zult misschien het geluid gaan missen, maar aan de andere kant zijn er ook de nodige belastingvoordelen te behalen wanneer je een elektrische motor van de zaak aanschaft. Allereest kun je – afhankelijk van je bedrijf – natuurlijk de btw aftrekken en maximaal 28% aan investeringsaftrek claimen. Hierover heb ik het in een eerdere Motor & Fiscus Special al eens gehad. Het bijzondere aan een elektrische motorfiets is echter dat je hier ook milieu-investeringsaftrek (MIA) voor kunt claimen.

Deze MIA moet je aanvragen via rvo.nl. Een van de voorwaarden voor aanvraag is dat het om een nieuwe motor gaat, waarbij het begrip ‘nieuw’ overigens redelijk ruim is: de motor mag niet meer dan zes maanden oud zijn óf niet meer dan 6.000 kilometer op de teller hebben staan. Bovendien moet je deze MIA binnen drie maanden na de investeringsdatum (min of meer de besteldatum) hebben aangevraagd en moet het jaarlijkse MIA-potje nog niet leeg zijn.

Enfin, en wat krijg je dan? Op de Milieulijst 2021 kun je zien welk voordeel je kunt behalen. Bij code E 3144 zie je op deze lijst staan dat je 13,5% MIA kunt claimen op een elektrisch aangedreven motor, L7e-voertuig of niet gekentekend voertuig, 

A. bestemd voor: het vervoer van personen of goederen op land in de open lucht met een voertuig, niet zijnde een personenauto, fiets, bromfiets, snorfiets, gehandicaptenvoertuig, brandstofcel aangedreven voertuig, bestelauto, vrachtwagen, bus, tram, metro of mobiel werktuig (kortom, het gaat in dit geval om een motor) dat:
• is voorzien van een uitsluitend elektrische aandrijving, waarbij de voor de aandrijving benodigde energie wordt geleverd door accupakket dat geen lood bevat, en
• een actieradius heeft van ten minste 50 kilometer op een vol accupakket indien het een niet gekentekend voertuig betreft,

B. bestaande uit: een elektrisch aangedreven voertuig en al dan niet een oplaadstation.

Dit laatste betekent in normaal Nederlands dat je ook MIA krijgt op de laadpaal die je tegelijk met de motor aanschaft. Maar let op: je krijgt MIA over maximaal € 40.000 van het investeringsbedrag. Kom je met motor plus laadpaal hoger uit dan die € 40.000, dan krijg je dus wel MIA, maar niet over het hele bedrag van je investering. In dat geval zou je eens kunnen kijken of het handiger (en voordeliger) is om de laadpaal later aan te schaffen.

Wil je weten of jouw motor hier ook onder valt? Op rvo.nl/miavamil onder “Positieve lijsten” staat een lijst met diverse merken en types elektrische motoren. Staat die van jou er niet bij en had dat wel gemoeten? Dan kun je dat doorgeven aan rvo.nl. De lijsten worden regelmatig ververst.

Ik sluit af met de vraag van een lezer of je nu ook wat moet betalen voor het gebruik van de laadpaal aan huis. Daar kan ik kort over zijn: wanneer je een motor van de zaak rijdt, hoef je in principe geen extra loon- of inkomstenbelasting te betalen over het gebruik van deze laadpaal. Gaat het om een privé motor? Dan is het gebruik van een laadpaal aan huis wel belast wanneer je – inclusief het gebruik van de laadpaal – meer dan 19 cent per zakelijke kilometer van je baas ontvangt.

Milieulijst 2021:
https://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/milieulijst-en-energielijst/2021?type=all

 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal


* Verplichte Velden