• Home
  • Motornieuws
  • Losse verlichting op motorkleding en helm blijven toch toegestaan

Losse verlichting op motorkleding en helm blijven toch toegestaan

Een eerder aangekondigd officieel verbod op losse verlichting voor op motorkleding of motorhelmen is er nu toch niet gekomen. Dat meldt de KNMV, waarbij geclaimd wordt dat de organisatie ook een rol heeft gespeeld in het niet doorgaan van het aangekondigde verbod. In feite verandert er hierdoor dus eigenlijk niks, want het verbod was er niet en komt er dus voorlopig ook niet. Opvallend genoeg was de BOVAG vorig jaar nog voorstander van het verbod, "om verwarring bij andere weggebruikers te voorkomen", maar vindt de KNMV juist dat "je als motorrijder (bijna) alles zou mogen doen om de eigen zichtbaarheid in het verkeer te vergroten". 

In de conceptregeling voor een andere wijziging van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV), werd een "onderhoudswijziging" als artikel 41d voorgesteld, met als officiële tekst: "motorrijders en hun passagiers mogen geen verlichting op hun kleding of helm voeren". Volgens het voorstel zorgt dergelijke verlichting op de motorrijder zelf namelijk voor verwarring bij het overige verkeer, wat tot onveilige situaties zou leiden. Hierbij werd vooral gewezen naar de wilgroei aan extra remlichten achterop motorhelmen, die veelal gebaseerd zijn op Chinese LED-producten, maar ook op een motorjas met daarin LED-verlichting. In de toelichting werd vorig jaar gemeld dat het verbod al in 2016 aan de branche is aangekondigd, maar achteraf was dat dus vals alarm. 

Phillipijnse vrachtwagens

Op veel nieuwe auto's zorgt dagrijverlichting al voor nieuwe vormen van verlichting, met bochtenverlichting, knipperlichten die tevens als dagrijverlichting dienst doen, 'lopende' kniperlichten en de vele lichtpatronen die met LED-strepen en losse lampen gebruikt worden om auto's een commercieel herkenbaar lichtbeeld te geven. Ook bij motorfietsen is deze trend zichtbaar, vooral met herkenbare patronen voor LED-dagrijverlichting en 'lopende' knipperlichten, waar dus nu de verlichting op motorkleding en/of motorhelm bij kan gaan komen, al dan niet gesynchroniseerd met de verlichting van het voertuig. De huidige stand van de lichttechniek zal er vermoedelijk daarnaast snel voor gaan zorgen dat motorkleding en motorhelmen van volledige lichtdesigns worden voorzien, vanuit China is het aanbod daarvan al enorm. Daarmee lijken zowel de KNMV als de BOVAG gelijk te krijgen. 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal