• Home
  • Motornieuws
  • Verkeersveiligheidsdebat: belangrijk moment voor belangen motorrijders?
Verkeersveiligheidsdebat: belangrijk moment voor belangen motorrijders?

Verkeersveiligheidsdebat: belangrijk moment voor belangen motorrijders?

Komende donderdag 22 april van 10:00 tot 11:15 uur lanceert de Verkeersveiligheidscoalitie in een online talkshow het vernieuwde Manifest Verkeersveiligheid aan de Tweede Kamer. De organisatie van het online debat is in handen van het Lanceringsteam Manifest Verkeersveiligheid van de Verkeersveiligheidscoalitie, waarin motorrijders door de KNMV worden vertegenwoordigd, al lijkt het erop dat dit vooral vanaf de zijlijn is. De Veiligheidscoalitie moet overigens niet verward worden met de Mobiliteitsalliantie die recent een congres zonder input van motorrijders hield, al is er wel veel overlap tussen beide samenwerkingsverbanden. Bij de Verkeersveiligheidscoalitie is de leiding in handen van de ANWB, met lidmaatschap voor partijen als (onder andere) de Fietsersbond, Vereniging Verkeersslachtoffers, Stichting Bevordering Verkeerseducatie, Veilig Verkeer Nederland, Verbond van Verzekeraars, BOVAG, TNO en een aantal gemeentes en universiteiten. 

Alleen met aanvullende maatregelen in veilige infrastructuur, veilige voertuigen en veilig gedrag is het doel van nul verkeersdoden in 2050 haalbaar, aldus de betrokken partijen in de coalitie. En dat is nu nog niet het geval, zo wordt blijkbaar geconcludeerd uit de recente cijfers van Centraal Bureau voor de Statistiek over het aantal verkeersslachtoffers in 2020.  Wat er precies gepresenteerd gaat worden als vermeende oplossing hiervoor, blijkt pas op het moment zelf, maar (vertegenwoordigers van) motorrijders doen er goed aan op te letten, omdat in dergelijke plannen vaak geen ruimte meer voor ze lijkt te zijn. 

De RAI Vereniging heeft bijvoorbeeld een aantal mobiliteitsoplossingen voor ogen, waarbij het erop lijkt dat auto's en motorfietsen steeds een ondergeschikte rol rol krijgen; een opvallende beweging voor een partij die ook de auto- en motorfietsindustrie vertegenwoordigt. Daar waar fietspaden niet van de weg zijn gescheiden, is de RAI nu bijvoorbeeld voorstander van 30km/h zones, zodat fietsers "veiliger kunnen mengen met sneller en zwaarder verkeer". Daarnaast moet er meer ruimte aan fietspaden komen voor het groeiend aantal tweewielers, aldus de lobby van de hele mobiliteitsindustrie. Verder pleit de RAI voor  een brede inzet van nieuwe veiligheidstechnologieën zoals rijtaakondersteunende systemen. Voor motorrijders geldt juist dat deze systemen in de huidige vorm nog erg gevaarlijk kunnen zijn, omdat ze vaak niet goed samenwerken met het -minder voorspelbare- gedrag van een gemotoriseerde tweewieler. 

Helaas leren ervaringen uit het recente verleden dat motorrijders als verkeersdeelnemers letterlijk en figuurlijk over het hoofd worden gezien, waardoor regelmatig beslissingen vallen die niet in het voordeel van gemotoriseerde tweewielers zijn. Meld je als motorrijder daarom hier aan voor Het Grote Verkeersveiligheidsdebat op 22 april van 10:00 – 11:15 uur: https://eventleader.eu/het-grote-verkeersveiligheidsdebat/register#/ 


Share

Laatste Nieuws

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen