BMW S1000RR: nieuwe cilinderkop door ruwe kleppen

BMW S1000RR: nieuwe cilinderkop door ruwe kleppen

BMW Motorrad vervangt de cilinderkoppen van een aantal S1000RR superbikes die tussen januari 2020 en 18 mei 2020 zijn geproduceerd. Reden: onjuist geproduceerde titanium kleppen kunnen op de lange termijn tot verhoogde slijtage van de klepgeleiders leiden. Enkele van de titanium kleppen blijken te ruw afgewerkt, wat op de lange termijn de grotere slijtage van de klepgeleiders veroorzaakt, zo is gebleken na interne testen tot 100.000 kilometer. BMW noemt geen productiecijfers en dus geen aantal potentieel getroffen machines, maar in de genoemde periode lag de fabriek een maand stil door corona, waardoor er een productieperiode van drie en een halve maand overblijft. 

Omdat niet alle kleppen in de aangevelerde batch de fout vertoonden, kan BMW Motorrad niet precies zeggen welke motoren het betreft en gebruikt het series van motornummers waarin de kleppen terecht kunnen zijn gekomen. Deze worden bij het volgende bezoek aan de werkplaats specifiek onderzocht en bij twijfel wordt de kop onder garantie omgeruild. Het gaat dus niet om een terugroepactie, maar om wat meestal een "service bulletin" wordt genoemd: bij het volgende onderhoud moet het gecontroleerd worden. In Duitsland krijgen eigenaren van betrokken motoren een vervangende motorfiets als een nieuwe cilinderkop nodig blijkt. 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen