Nieuw: 2021 Aprilia Tuono 660

Nieuw: 2021 Aprilia Tuono 660

Na een lange aanloop heeft Aprilia nu officieel een naked-bike model van de RS660 onthuld, de Tuono 660. Het model is qua technisch platform zo goed als identiek aan de RS660, maar dan met een andere zithouding. Basis is dan ook de 270-graden paralleltwin van de RS660. De nieuwe 2021 Aprilia Tuono 660 weegt (droog) 183 kg voor 95 pk aan vermogen en is ook beschikbaar is in een A2 35 kW-versie. Opvallend is de drievoudige LED-koplampunit met DRL-verlichting voorop het hoge stuur. Het rijwielgedeelte is ook bijna gelijk aan dat van de RS, met een frame en de achterbrug van gegoten aluminium, afgeveerd door Kayaba-veeerlementen. Qua elektronica is de Tuono ook voorzien van instelbare tractiecontrole, anti-wheeliecontrole , cruise control , instelbare motorrem en instelbare mappings , allemaal te bedienen via de kleuren-TFT-instrumenten. Daarbij is er keuze uit vijf rijmodi (drie voor rijden op de weg en twee voor het circuit). De Tuono 660 zal verkrijgbaar zijn in drie kleuren: Concept Black , Iridium Grey en Acid Gold. 

Update 14 januari 2021: Persbericht Aprilia Nederland

De Tuono 660 is een waardige afstammeling van de legendarische Tuono 1100 en de broer van de verrassende RS 660 met wie hij het merendeel van de geavanceerde technologische oplossingen deelt. Een in zijn segment unieke naked ziet het levenslicht: licht en krachtig, met 95 pk tweecilindermotor, geavanceerde elektronica en een chassis die zijn naam eer aandoet.

Met de langverwachte nieuwe Tuono 660 - die u als wereldprimeur op de webpagina's van APRILIA.COM kunt bewonderen - heeft de mythische Aprilia Tuono V4 de middelzware motoren bereikt. De nieuwe Tuono 660 is een waardige telg van de onverslaanbare Tuono V4 1100 en combineert beheersbare kracht en licht gewicht met een geraffineerd chassis, premium content en een rechtstreeks van de Tuono V4 afgeleid elektronicapakket om voor iedereen toegankelijke geweldige prestaties te leveren.

Op de Aprilia Tuono 660 zien we de concepten van sportieve veelzijdigheid, rijgemak en rijplezier die Aprilia nu voor een nieuwe generatie van gepassioneerde motorrijders presenteert. Aprilia bouwde als eerste fabrikant een naked vanuit een voor het circuit bestemde technische basis die de verschillende Tuono 1000 cc V2 en vervolgens de generatie van onovertroffen V4 modellen ongeëvenaarde rijkwaliteit en prestaties gaf.
Op vergelijkbare wijze was de nieuwe sportieve Aprilia RS 660 het uitgangspunt voor de Tuono 660, een naked met extreme technische content met een duidelijker uitgesproken voorkeur voor de weg en het dagelijkse gebruik. Dit is vooral het gevolg van de hogere zitpositie die tot een andere ergonomie, natuurlijkheid en comfort in het zadel heeft geleid.

Met de RS 660 deelt de Aprilia Tuono 660 ook de primaire doelstelling van het project: een motorfiets bouwen met een buitengewone gewicht/vermogensverhouding: 183 kg totale onbeladen massa voor 95 PK aan vermogen. Een record voor de categorie en de ideale formule voor toegankelijk plezier op de weg. De Tuono 660 is ook bestemd voor nieuwe motorrijders dankzij de 35 kW-versie en ook voor de allerjongsten, afkomstig van de kleinere motoren, die een sportieve naked van hoog niveau zoeken om zich te vermaken op de weg maar ook voor eventuele uitstapjes op het circuit.

De Tuono 660 heeft de agressieve en sportieve stijl van de Tuono-familie, met kleine oppervlakken die er, ook vanuit stilstand, er het dynamische karakter van onderstrepen. Net als de RS 660 gebruikt ook de nieuwe Tuono het innovatieve concept van de dubbele kuip met ingebouwde aerodynamische functie - het resultaat van een diepgaander onderzoek in de windtunnel - en de drievoudige voorste koplampgroep met LED-lampen en DRL dagrijverlichting.
De Tuono 660 heeft een magnifieke, op het lichte gewicht gerichte structuur bestaande uit een frame en swingarm van gegoten aluminium. De verstelbare Kayaba ophangingen hebben een speciale set-up.

De Tuono 660 onderscheidt zich van de RS door het hoge stuur en de chassisafmetingen, die, dankzij een andere offset van de kroonplaat, de nadruk leggen op totale controle, reactievermogen en wendbaarheid. De motor wordt benut als dragend element en draagt bij aan een compacte, lichte en stijve constructie. De kleine, lichte, dwarsgeplaatste tweecilindermotor van de laatste generatie is het resultaat van de ervaring opgedaan met de krachtige V4 van Aprilia waarvan hij de constructiefilosofie en technische basisconcepten deelt. De ontstekingstiming van 270° levert dat karakter en pit waar motorrijders zo van houden. De uiteindelijke overbrengingsverhoudingen zijn korter dan die van de RS 660 omdat de voorkeur uitging naar snelle reactietijden en felheid.

De elektronica is van topklasse en geavanceerder dan die van verschillende motorfietsen van de superbike-klasse: het elektronische gasbedieningssysteem Ride-by-Wire zorgt voor een beter beheer van de elektronische functies van het APRC-pakket, zoals de tractiecontrole op meerdere niveaus, de anti wheelie, de cruisecontrol, de motorrem en de selecteerbare motormappings, waar ook het ABS nog bijkomt. Om alle elektronische bedieningselementen gemakkelijk via het kleuren-TFT-dashboard te kunnen te beheren heeft Aprilia vijf rijmodi ontwikkeld (drie voor op de weg en twee voor op het circuit): de bestuurder hoeft alleen maar de optie te kiezen die het beste past bij zijn rijstijl. Hij kan dit echter altijd aanpassen.

De Tuono 660 wordt beschikbaar in drie kleurvarianten: Concept Black (zwart), Iridium Grey (grijs) en het volledig nieuwe en fascinerende Acid Gold (goud), dat we al op de RS 660 mochten bewonderen. Deze nooit eerder gebruikte kleur in de motorwereld verlegt de norm voor een originele en innovatieve interpretatie van de sportiviteit en zal u nooit onopgemerkt laten.


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen