• Home
  • Motornieuws
  • 2021 Suzuki GSX-R1000 Legend Editions: Sheene, Schwantz, Mir, Roberts....
2021 Suzuki GSX-R1000 Legend Editions: Sheene, Schwantz, Mir, Roberts....

2021 Suzuki GSX-R1000 Legend Editions: Sheene, Schwantz, Mir, Roberts....

In Italië brengt Suzuki Italia een wel zeer opvallende serie GSX-R1000 superbikes uit als Legend Editions. Dit zijn 7 schitterende, speciale versies in de kleurencombinaties van Barry Sheene, Marco Lucchinelli, Franco Uncini, Kevin Schwantz, Kenny Roberts Jr. en Joan Mir, één voor elke wereldtitel. Elke fiets wordt in Italië geleverd met een bijpassende hoes en een goedgekeurde Akrapovic-demper, met een prijs van 22.500 euro. Via een online reserveringssysteem op de Italiaanse Suzuki-website zijn de GSX-R1000's te bestellen, waarna ze bij een (Italiaanse) dealer worden afgeleverd. 

1976 - Barry Sheene 
De GSX-R1000R Legend Edition is een eerbetoon aan de RG500 waarmee Barry Sheene in 1976 het eerste wereldkampioenschap 500cc voor Suzuki won. De motorfiets draagt ​​de kleuren van het beroemde Team Heron - Texaco met het onmiskenbare nummer 7 van de Engelse rijder. De leidende kleuren zijn wit en rood, gescheiden door een tweekleurige zwarte en gele streep, met in het geel de grote S op de tank.

1977 - Barry Sheene
In 1977 kon Barry Sheene het succes van het voorgaande jaar herhalen met een geëvolueerde Suzuki RG500. De GSX-R1000R Legend Edition, geïnspireerd op deze motor, keert terug in de kleuren van Team Heron-Texaco, maar dan met grote zwarte Suzuki-letters, terwijl geel meer ruimte krijgt op de kuip. De 7 is opnieuw aanwezig, aangezien de excentrieke Sheene de eerste prominente Continental Circus-coureur was die een specifiek nummer aanhield.

1981 - Marco Lucchinelli
De derde GSX-R1000R Legend Edition viert het Wereldkampioenschap 500 Klasse dat in 1981 voor Team Gallina werd gewonnen door Marco Lucchinelli. In dit geval zijn het bovenste en onderste deel van de fiets donkerblauw, terwijl wit domineert in het centrale deel. De andere kenmerkende elementen zijn de rode accenten, de gele nummerplaat met het cijfer 5 en de ster die "Lucky" geluk bracht.

1982 - Franco Uncini
In 1982 was het Gallina Team opnieuw in staat om de RG500 naar de overwinning in het Wereldkampioenschap te brengen, dit keer met Franco Uncini en in andere kleuren. De GSX-R1000R Legend Edition die het uiterlijk van die motor reproduceert, is dus nu blauw met op de kuip, tank en de achterkant een kleurrijke band die van wit en lichtblauw naar donkerblauw gaat. Dit keer staat het getal 13 op de gele platen.

1993 - Kevin Schwantz
De GSX-R1000R Legend Edition die is opgedragen aan Kevin Schwantz, weerspiegelt een glimp van de RGV500 waarmee de Texaanse coureur in 1993 succes in het wereldkampioen behaalde. Het kleurenschema is typerend voor de toenmalige sponsor Lucky Strike, met witte en rode grote letters en militair groen en zwart als extra's. Omdat het niet toegestaan is om het originele tabaksmerk te gebruiken, is de kuip helemaal voor het beroemde nummer 34 gebruikt.

2000 - Kenny Roberts Jr.
Felblauw met het typische geelgeruite ontwerp is de zesde GSX-R1000R Legend Edition, net als de RGV500 die in 2000 werd bestuurd door Kenny Roberts Jr., toen de Amerikaanse rijder iedereen kon verslaan. Een brede gele band omlijnt de contouren, terwijl boven de koplamp en aan de zijkanten achterop het nummer 2 van Roberts staat, waarmee hij in dat seizoen naar de races kwam.

2020 - Joan Mir
Om het zojuist door Joan Mir gewonnen wereldkampioenschap te vieren, heeft Suzuki Italia besloten om de zevende GSX-R1000R Legend Edition te creëren in de jubileumkleur van het Ecstar Team GSX-RR, met nummer 1. In dit geval in de blauwe en zilveren kleuren die herinneren aan de 60ste verjaardag van Suzuki's debuut in het wereldkampioenschap en de 100ste verjaardag van de oprichting van het merk. Dit wordt omlijst met enkele gouden details, vergelijkbaar met die waarmee de Mallorcaanse rijder zijn titel vierde. Dit is overigens een andere kleurstelling dan die van de 100th Anniversary jubileumversie die in 2020 werd gepresenteerd. 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen