Yamaha stopt met FJR 1300 en XT1200Z Super Ténéré

Vorig jaar november kondigde Yamaha de Ultimate Editions uitvoering van de FJR 1300 aan. Deze Ultimate Editions lijkt nu ook de laatste nieuwe toevoeging aan de verschillende uitvoeringen van de Yamaha FJR 1300 te worden. Yamaha stopt namelijk met de productie vanaf 2021. Met meer dan 120.000 verkochte motoren wereldwijd vanaf 2001, komt er hiermee een einde aan de FJR 1300 reeks. Dit heeft alles te maken met de Euro-5 normering. Dat er vanuit Yamaha helemaal geen opvolging komt voor de FJR lijkt echter onwaarschijnlijk. Op dit moment levert Yamaha namelijk aan een flink aantal Europese landen de 1300 voor de politie, waaronder Italië. In 2018 is er daarnaast ook overeenkomst gesloten met de Amerikaanse politie. In Nederland wordt de FJR 1300 ook geleverd aan de overheid, maar dan voor de Koninklijke Marechaussee. Over een eventuele opvolger is dus echter nog niets duidelijk.

Daarnaast stopt Yamaha ook met de XT1200Z Super Ténéré 1200. In 2018 nog voorzien van een Raid Edition. De beoogde concurrent van de BMW GS overleeft in eerste instantie ook de overgang naar Euro-5 niet. In de loop van 2021 wordt de Ténéré 1200, na 10 jaar in productie te zijn geweest, uitgefaseerd. De 700 lijn van de Ténéré blijft wel behouden. Of er een opvolger komt voor XT1200Z is niet duidelijk. Door het stoppen met beide modellen heeft Yamaha geen motorfietsen meer in assortiment groter dan 1000 cc.
Het stoppen van beide modellen komt daarnaast bovenop het eerdere nieuws van het stoppen met de productie van de R6 voor de straat. Hiervoor in de plaats komt een circuitmotor de R6 Race.

 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal