• Home
  • Motornieuws
  • Motorrijders extra hard getroffen door invoering E10 in Euro 95 benzine
Motorrijders extra hard getroffen door invoering E10 in Euro 95 benzine

Motorrijders extra hard getroffen door invoering E10 in Euro 95 benzine

Uit cijfers van het CBS blijkt dat Nederlanders aan de pomp steeds vaker kiezen voor de veel duurdere E5 benzine in plaats van goedkope E10 benzine. Na de toevoeging van 10% bio-ethanol in de goekope Euro95 (E10) benzine steeg de verkoop van de "98" premiumbenzines (E5) dan ook van 6 miljoen liter naar 12 tot 15 miljoen liter per maand. Die overstap komt door automobilisten, maar daarnaast in relatief véél grotere mate door motorrijders. Dit komt omdat het "wagenpark" aan motorfietsen gemiddeld veel ouder is dan bij auto's en het gebruik heel anders is. Een fractie van alle auto's is zo gedwongen op de dure premium/E5/98 benzines te rijden, terwijl dat bij motorrijders geldt voor ruim meer dan de helft! 

Van 8.677.911 auto's in Nederland zijn 704.358 stuks ouder dan 20 jaar, dat is 8.1%
Bij motoren zijn van 679.848 motorfietsen 323.697 ouder dan 20 jaar, dat is 47.6%, bijna de helft dus*! 

Kort door de bocht wordt gezegd dat modellen vanaf 2000 probleemloos op E10 kunnen rijden. Van alle auto's die nu in Nederland rijden is maar 8,1 procent voor die tijd gebouwd. Bij motorfietsen is dat met 47,6 procent enorm véél meer. Sterker nog, als we kijken naar 25 jaar en ouder is dat voor motoren nog steeds een ruime 33.5% (227.965 van de 679.848) en bij auto's nog maar 3.8% (326.310 van 8.677.911).  Daar komt bij dat ook nog eens 20 procent van alle auto's niet op benzine maar op diesel of elektriciteit rijdt, terwijl vrijwel alle motorfietsen op benzine rijden. De verschillen zijn dus nog groter. 

Verder is het zo dat voor veel motoren -ook van na 2000- geldt dat ze in de winter enige tijd stilstaan, waardoor motorrijders wordt geadviseerd om rond die periode geen E10-benzine te tanken, of dit helemaal niet te doen. Dit omdat bio-ethanol ook nog eens makkelijker roest en bezinkt, waardoor brandstofsystemen verstopt kunnen raken. Vandaar ook dat consumenten TV-Programma Radar aandacht aan het programma besteedde en veel brommer- en motorwinkels hun klanten aanraden altijd 98/E5 te tanken, omdat E10 ook bij moderne motoren en scooters voor grote problemen zorgt. Dit alles maakt dat een overgrote meerderheid van alle motorrijders zich gedwongen voelt over te stappen op de dure premiumbenzines van de brandstoffabrikanten. 

Het enige positieve aan het dure tanken is overigens wel dat die dure premium benzines in het algemeen helemaal geen bio-ethanol bevatten, zoals Nieuwsmotor recent nog bevestigd zag worden door een aantal grote brandstofmerken. De omschrijving E5 is dus meestal niet juist, maar de aanduiding ervan is toch verplicht

Door de BOVAG werd het CBS-bericht nog op Radio 1 genuanceerd, het verbruik van de dure "98's" is met 16 miljoen liter benzine immers nog steeds erg klein in vergelijking met het gebruik van Euro95, waarvan elke maand maar liefst tot 500 miljoen liter in Nederland wordt verkocht. Dit laat echter onveranderd dat het probleem een flinke kostenverhoging oplevert voor een groot deel van de 1,5 miljoen Nederlanders met een motorrijbewijs. 

Controleren of je aangewezen bent op de premium brandstoffen kan via https://mtrn.ws/E10check. In het algemeen kan je er vanuit gaan dat wanneer je nog gebruik maakt van een motorfiets met carburateurs, deze niet geschikt is voor E10 brandstof.

* bron alle cijfers: CBS


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen