• Home
  • Motornieuws
  • 2020 Honda CBR600RR Supersport onthuld: 121 PK, 194 kilo

2020 Honda CBR600RR Supersport onthuld: 121 PK, 194 kilo

In Japan heeft Honda de nieuwe 2020 CBR600RR Supersport nu volledig gepresenteerd, inclusief alle technische gegevens. Motorisch is er een upgrade naar 121 PK (89 Kw) bij 14.000 toeren en 89 Kw bij 11.500 toeren, bij een opgegeven gewicht van 194 kilo. Het toerental waar het hoogste vermogen wordt gegenereerd is met 500 toeren gestegen. Hiervoor zijn er aanpassingen gedaan aan nokkenassen, klepveren en krukas, terwijl nu ook grotere gaskleppen gebruikt worden, de inlaatpoorten zijn aangepast, de koeling van de cilinderkop ander is en de kleptiming is veranderd, waarbij er ook een nieuw uitlaatsysteem is gekomen. Standaard is er nu ook een slipperclutch aanwezig.

Qua elektronica is nu een 5-assige Bosch IMU de basis van het nieuwe pakket, met daarin ABS en Selectable Torque Control (Traction Control), wheelie control, HESD (Honda Electronic Steering Damper) en een instelbare motorrem. Dit alles is verdeeld over drie rijmodi, plus een zelf instelbare modus. Daarnaast is de gasrespons instelbaar in vijf standen, zodat gekozen kan worden tussen een sportieve of comfortabele gasopname.
De CBR600RR maakt gebruik van winglets die downforce genereren. Het uiterlijk lijkt verder sterk op dat van de CBR1000RR Fireblade, nu claimt Honda voor het nieuwe ontwerp de laagste Cw-waarde in de Supersport 600-klasse. Het nieuwe TFT-dashboard lijkt rechtstreeks overgenomen van de CBR1000RR, terwijl ook de LED-verlichting sterke overeenkomsten met die van de Fireblade vertoont. De uitlaat onder het zadel is gebleven. 

Qua rijwielgedeelte is de montage van een Showa Big Piston (BPF) voorvork het opvallendst, maar de stijfheid van de swinargm is volgens Honda ook aangepast. Tevens is de vorm van de tank veranderd. Qua remmen lijken er geen aanpassingen te zijn, daar wordt nog steeds vertrouwd op de Tokico 310 mm dubbele schijven aan de voorkant en een enkele 220 mm schijf aan de achterzijde. 

In Japan levert HRC ook een circuitmodel, op de foto’s in de grijze kleurstelling, die niet voorzien is van zaken als verlichting en dergelijke, maar wel van een HRC-racekit met een speciale ECU, hoofdkabelboom, race-instelling voor- en achtervering, voorremklauw, uitlaat, radiateur, gasklep en een tool om de injectie in te kunnen stellen.

In de UK heeft Honda gemeld dat het nieuwe model niet bedoeld is voor Europese homolgatie, wat betekent dat het alleen voor circuitgebruik bedoeld zou zijn. Gezien de volledige uitrusting voor de openbare weg en toevoegingen als nood-remlichten, lijkt het er echter op dat Honda wel degelijk ingezet heeft op de inzet op de openbare weg. Honda presenteert het model nu als Japans model, met een target van 1000 verkochte motorfietsen. 

Helaas heeft Honda in de Benelux, na diverse reorganisaties, geen bereikbare organisatie meer overgehouden. Het is ons dan ook niet gelukt hierover bevestiging te krijgen. 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal