MV Agusta's toekomstperspectief

Eind 2016 werd bekend dat een investeringsmaatschappij 35% van MV Agusta Holding (de financiële holding achter MV Agusta zelf) overneemt. In een interview met het Amerikaanse CycleNews geeft Giovanni Castiglioni uitleg over deze overname en de verhouding met Mercedes AMG. De vader van Giovanni, de in 2011 overleden Claudio, deed het bedrijf in twintig jaar tijd drie keer van de hand en kocht het ook weer terug. In October 2014 nam AMG, onder de hoede van Mercedes-Benz, een 25% aandeel in MV Agusta en de omzet van het Italiaanse bedrijf steeg sterk. Echter moest vanwege financiële problemen de productie begin 2016 gestaakt worden.

Om een kapitaalinjectie te kunnen doen, verkocht Giovanni 35% van de aandelen in MV Agusta Holdings, waarvan Giovanni de andere 65% nog altijd in handen heeft. De fabriek draait weer en produceert iedere dag motorfietsen. Castiglioni benadrukt in het interview dat Black Ocean niet de 25% van AMG heeft overgenomen. Deze 25% zitten in het bedrijf MV Agusta (de motorfabrikant), en niet MV Agusta Holdings. De eigenaren van Black Ocean (Amerikaan Ripley en de Rus Sardarov, beiden van dezelfde leeftijd als Giovanni Castiglioni) zullen beiden een rol krijgen in het management van het bedrijf, gericht op een nieuwe toekomststrategie van het merk.

In de afgelopen jaren heeft MV Agusta hard gewerkt aan het verbreden van haar modelrange (denk aan de Brutale en de Turismo Veloce). De verkoopcijfers stegen hierdoor van 2000 stuks in 2009 naar 8900 in 2015. Castiglioni wil echter de target product op 7000 stuks per jaar houden en zich focussen op de high-end motormarkt en -klant. "MV Agusta is echt een stap hoger dan Triumph, Yamaha en zelfs Ducati". De uitgaven aan R&D waren in de jaren van de product gamma uitbreiden gestegen tot 20 miljoen euro per jaar. Nu is dat gereduceerd tot 5 miljoen euro, alhoewel dit nog steeds 8% van de totale omzet is, hoger dan de concurrenten van MV Agusta. Dat budget zat vorig jaar vooral in het up to date maken ten aanzien van de EURO 4 norm voor alle modlelen in de range.

De nieuwe F4 viercilinder, die als basis dient voor de nieuwe sport en super nakeds, zal in November van 2018 op de EICMA gepresenteerd worden. De Brutale 1200 zal als eerste de geheel nieuwe motor krijgen. Castiglioni: "Voor het ontwikkelen van een nieuwe Superbike heeft ons bedrijf geen budget op dit moment. Een Brutale 1200 zal goed verkopen en daar richten we ons dan ook op".

2017 MV Agusta Turismo Veloce RC 1

Met dank aan CycleNews.com
Op basis van de tekst van Alan Cathcart


Share

Laatste Nieuws

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen