• Home
  • Motornieuws
  • FEMA, KNMV, MAG eisen uitleg Tesla "autopilot" vs. motorrijders

FEMA, KNMV, MAG eisen uitleg Tesla "autopilot" vs. motorrijders

In een gezamelijke brief aan RDW, voorheen de Rijksdienst voor het Wegverkeer, eisen KNMV, MAG en Europese koepelorganisatie FEMA uitleg over een recent ongeval waaarbij een 'zelfrijdende' Tesla auto achterop de rijdende motorfiets reed, vermoedelijk omdat de systemen van de Tesla de motorfiets niet opgemerkt hadden. De motorrijdster raakte bij dit ongeval zwaargewond. Daarna bleek uit een aantal onderzoeken dat motorfietsen mogelijk niet adequaat worden opgemerkt door de sensoren van de Tesla's. De organisaties maken zich daarom ernstige zorgen over het gegeven dat voor dit soort voertuigen, waarbij het mogelijk is om 'cruciale besturingshandelingen over te laten aan bewezen niet goed werkende apparatuur', door de RDW een typegoedkeuring is afgegeven. Dit roept bij de betrokken belangenverenigingen van motorrijders de volgende vragen op:

1. Valt software onder de toelatingseisen? 
2. Valt software onder de permanente eisen? 
3. Wat zijn de gevolgen van gewijzigde software? 
4. Hoe en door wie wordt de software getest? 
5. ls bij de Tesla de oorspronkelijke software getest? 
6. ls bij de Tesla de update getest? 
7. ls bij het testen van de sensoren rekening gehouden met motorfietsen en andere tweewielers? 
8. Waarom is de Tesla toegelaten tot de openbare weg, ondanks dat het voertuig is voorzien van aantoonbaar niet of onvoldoende geteste elementen? 

Een ander zorgwekkend gegeven is volgens de drie clubs dat uit een Amerikaans onderzoek is gebleken dat in 41% van de geteste gevallen, motorfietsen niet adequaat werden opgemerkt, vergeleken met slechts3,6% van de personenauto's. De ontstane situatie geeft KNMV, MAG en FEMA dan ook aanleiding tot het formuleren van een aantal eisen aan de RDW met betrekking tot ADAS (advanced driver assistant systems), die erop neerkomen dat deze systemen uitgebreid getest worden met motorrijders. Daarnaast wordt opgeroepen te overwegen de Europese typegoedkeuring voor alle Tesla modellen in te trekken, zolang de veiligheid van het overige verkeer niet gewaarborgd kan worden.

FEMA, MAG en KNMV zoeken nu publiciteit voor de brief, om zo de RDW tot een antwoord te bewegen. Een kopie van de brief zal ook verstuurd worden aan het Ministerie van lnfrastructuur en Milieu en de commissie voor lnfrastructuur en Milieu van de Tweede Kamer.

Tesla Autopilot motorrijden


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal