Vandaag heeft Yamaha Motor de eerder aangekondigde 2017-versie van de YZF-R6 onthuld, waarbij -zoals verwacht- sprake is van een vernieuwd uiterlijk en electronische hulpmiddelen op basis van het reeds bestaande model. Het nieuwe uiterlijk lijkt sterk op dat van de R1, waarbij de R6 volgens Yamaha ook een verbeterde aerodynamica heeft gekregen. Opvallendste vernieuwingen zijn verder de dubbele LED contourverlichting aan de voorzijde, een Traction Control Systeem met 6 standen, de aluminium brandstoftank met 17 liter inhoud, een quickshifter(QSS) en een nieuwe KYB 41 mm voorvork met 5 mm. meer veerweg, die ongeveer gelijk is aan die van de R1. Dat laatste geldt ook voor de 320 mm remschijven met radiaal opgehangen remklauwen die nu aan de voorzijde gemonteerd zijn. Yamaha geeft nog geen maximaal vermogen of koppel op waardoor de vraag of er motorisch iets veranderd is officieel nog onbeantwoord blijft, al vermeldt de Canadese Yamaha website een gelijk gebleven koppel. Gezien het feit dat er geen motorische upgrades zijn genoemd, lijkt het echter voor de hand te liggen dat het maximale vermogen van 91,0 kW (123,7 pk) bij 14.500 tpm en het maximum koppel van 65,7 Nm bij 10.500 tpm gehandhaafd blijven. Het opgegeven rijklaargewicht steeg met één kilo naar 190 kg, alle gegevens qua geometrie zoals wielbasis, grondspeling, balhoofdhoek en naloop bleven gelijk. Door de nieuwe kuip zijn wel de buitenmaten wat aangepast. Gebleven zijn ook het ABS plus Yamaha's Chip Controlled-Throttle Ride-by-wire, de Yamaha Chip Controlled-Intake en Yamaha's D-MOD rijmodi. De nieuwe 2017 Yamaha YZF-R6 wordt leverbaar in Race Blue en matzwart, voor de USA is er ook een witte versie met gele accenten. Hieronder de eerst persfoto's en technische gegevens van de nieuwe R6, met ter referentie die van de 2016-versie.
Link: voor een MEGAfotogallery (60 foto's) verwijzen we naar onze Facebookpagina (LIKE!)
Technische gegevens 2016 - 2017 Yamaha YZF-R6
2016 | 2017 | |
Motortype | Vloeistofgekoeld, 4-takt, dubbel bovenliggende nokkenas, 4-cilinder, 4-kleppen | Vloeistofgekoeld, 4-takt, dubbel bovenliggende nokkenas, 4-cilinder, 4-kleppen |
Cilinderinhoud | 599 cc | 599 cc |
Boring x slag | 67,0 mm x 42,5 mm | 67,0 mm x 42,5 mm |
Compressieverhouding | 13,1 : 1 | 13,1 : 1 |
Max. vermogen | 91,0 kW (123,7 pk) bij 14.500 tpm | NNB |
Max. koppel | 65,7 Nm (6,7 kg-m) bij 10.500 tpm | NNB |
Smeersysteem | Druksmering | Druksmering |
Type koppeling | Nat, meervoudige platen | Nat, meervoudige platen |
Brandstofsysteem | Brandstofinjectie | Brandstofinjectie |
Ontstekingssysteem | TCI (digitaal) | TCI |
Startsysteem | Elektrisch | Elektrisch |
Transmissie | Constant mesh, 6 versnellingen | Constant mesh, 6 versnellingen |
Eindoverbrenging | Ketting | Ketting |
Type
|
||
Frame | Aluminium Deltabox-frame | Aluminium Deltabox-frame |
Wielophanging, voor | Upside-down voorvork, Ø 41 mm | Telescopische voorvork, Ø 43 mm |
Veerweg, voor | 115 mm | 120 mm |
Balhoofdhoek | 24º | 24º |
Naloop | 97 mm | 97 mm |
Wielophanging, achter | Achterbrug, (Link-type veersysteem), Enkele schokdemper | Achterbrug, (Link-type veersysteem) |
Veerweg, achter | 120 mm | 120 mm |
Remmen, voor | Hydraulisch bediend, twee remschijven, Ø 310 mm | Hydraulisch bediend, twee remschijven, Ø 320 mm |
Remmen, achter | Hydraulisch bediend, enkele remschijf, Ø 220 mm | Hydraulisch bediend, enkele remschijf, Ø 220 mm |
Bandenmaat, voor | 120/70 ZR17M/C (58W) | 120/70 ZR17M/C (58W) Tubeless |
Bandenmaat, achter | 180/55 ZR17M/C (73W) | 180/55 ZR17M/C (73W) Tubeless |
Afmetingen
|
||
Totale lengte | 2.040 mm | 2.040 mm |
Totale breedte | 705 mm | 695 mm |
Totale hoogte | 1.095 mm | 1.150 mm |
Zithoogte | 850 mm | 850 mm |
Wielbasis | 1.375 mm | 1.375 mm |
Grondspeling | 130 mm | 130 mm |
Gewicht rijklaar | 189 kg | 190 kg |
Inhoud brandstoftank | 17 liter | 17 liter |
Motorolie hoeveelheid | 3,4 liter | 3,4 liter |