2017 Honda CBR1000RR Fireblade SP en SP2

Honda heeft op de Intermot in Keulen de nieuwe CBR1000RR Fireblade onthuld. De nieuwe Fireblade heeft een compleet nieuw uiterlijk gekregen en wordt leverbaar in twee versies. De SP en de SP2. De 2017 CBR1000RR Fireblade SP weegt 15 kilo minder en heeft 11 pk meer dan zijn voorganger en heeft daarmee een 14% betere pk/gewichtsverhouding. Daarnaast is de motor voorzien van semi-actieve Öhlins Electronic Control vering, Honda Selectable Torque Control, Selectable Engine Brake, nieuwe ABS, een quickshifter voor opschakelen zonder koppeling en Downshift Assist (terugschakelen zonder koppeling). Beiden hebben 3 modi plus een off-mode. De Fireblade heeft verder een Power selector en een electronische stuurdemper. De nieuwe Fireblade ontleent veel techniek aan de RC213V-S die gebaseerd is op de MotoGP machines van Honda.

De 2017 Honda CBR1000RR weegt nu rijklaar 195 kilo. Het frame is een hol “Twin-spar” Aluminium frame dat steviger is  dan het oude frame en heeft een langere achterbrug voor een betere handling en stuurgedrag. Het subframe is aangepast, dat een bijdrage in de  gewichtsbesparing oplevert van 800 gram. De wielbasis is 1.404 mm met een zithoogte van 802 mm. De tank van de SP is gemaakt van tiatanium dat 16 lieter brandstof kan bevatten.

Het blok levert 8 kW (11 pk) meer vermogen en is voorzien van magnesium covers waardoor 2 kg wordt bespaard. De uitlaat heeft een 4-2-1 spruitstuk en een titanium einddemper. Het maximale toerental is verhoogd naar 13.000 tpm. Het maximale vermogen is 192 pk bij 13.000 tpm en 116 Nm koppel bij 11.000 tpm. Het blok heeft ook meer compressie gekregen (13:01) door toepassing van vernieuwde zuigers met een andere wanddikte en een ander ontwerp van de zuigerkop. Het 4-in-lijn blok heeft 4 kleppen per cilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen.

De remmen zijn van Brembo, waarvan de vierzuiger monobloc klauwen zijn voorzien van een nieuw type remblokken met high-mu technologie. Dit houdt in dat zij beter remmen bij hogere temperaturen en een agressieve rijstijl aan kunnen. De aluminium velgen hebben een nieuw 5-spaaks Y-design met banden in de maten 120/70 R17 voor en 190/50 R17 achter.

Het kuipwerk wilde Honda zo klein mogelijk houden. Hierdoor is de topkuip 24 mm smaller dan zijn voorganger en is de montagehoek en het design van de koplampen veranderd voor een betere luchtstroom. Van de middenkuip is 18 mm afgeschaafd en op de plekken waar je met je knie de tank raakt is de motor 15 mm smaller. De verlichting is volledig led en de koplampen zijn beide voorzien van groot- en dimlicht. De Fireblade is leverbaar in een driekleuren schema waarbij rood als basis wordt genomen.

CBR1000RR Fireblade SP2
De SP2 is een raceversie van de normale SP. Zo is deze afgemonteerd met lichtgewicht Marchesini wielen, heeft het blok een andere cilinderkop, kleppen, verbrandingskamers en zuigers. Ook komen er twee racekits beschikbaar voor de SP2.

Om te zien dat je met een SP2 te maken hebt is deze uitgevoerd met een gouden striping over de kuip en heeft deze hier en daar een carbon patroon. Het echte verschil zit echter in het blok en de onderdelen die besteld kunnen worden in de twee racekits.
Terwijl de boring van 76 mm hetzelfde is gebleven, heeft de cilinderkop andere kleppen. De inlaatkleppen zijn 1mm groter en de uitlaatkleppen zijn 1,5 mm groter geworden. De SP2 heeft dezelfde compressieverhouding van 1:13,01 maar gebruikt andere zuigers en cilinders voor een betere efficiëntie. Daarnaast zijn er andere bougies gemonteerd en is het koelsysteem aangepast voor een betere temperatuurbeheersing van het blok. De zuigers hebben een andere kop en hebben een hittebehandeling gekregen dat het midden van de zuiger sterker maakt, waardoor er 2,5 mm kortere pistonpennen gebruikt kunnen worden. De kleplichters zijn 2 mm groter geworden, zodat ze klaar zijn om de high-lift nokkenassen te kunnen gebruiken. De elektronica van de SP2 is gelijk aan die van de SP, al is deze wel anders geprogrammeerd voor zowel circuit als straatgebruik.

Link: op onze Facebookpagina vindt u een megagallery met alle beelden uit de presskit. (LIKE!)

Honda CBR1000RR Fireblade SP SP2

 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal