Husqvarna onthult complete 2017 Enduro range

Husqvarna Motorcycles heeft officieel de volledige line-up van alle nieuwe enduro-modellen onthuld. Elk van de 2017 enduro machines is opnieuw ontworpen en van de grond opgebouwd, waarbij ze de 2-takt TX 125, TE 250/300 en 4-takt FE 250, 350, 450 en 501 van vernieuwde technologie hebben voorzien. Alle 2017-modellen zijn uitgerust met nieuwe, lichtere en compactere motorblokken en zijn tevens voorzien zijn van nieuw ontworpen frames en nieuw bodywork met moderne kleuren en graphics.

Wat nieuw is aan het chassis:
De lichtere frames bieden 20% hogere torsiestijfheid voor een betere stabiliteit en wendbaarheid, terwijl longitudinale stijfheid wordt verminderd met 30% voor een verbeterde ophanging volgens de hoogste normen van WP Performance Systems. Ook het subframe is opnieuw ontworpen en bestaat nu uit 30% carbonfiber waardoor deze 1 kg lichter is geworden. Alle 2017 Husqvarna modellen hebben standaard CNC gefreesde kroonplaten met een offset van 22 mm en de achteras van de swingarm is speciaal bewerkt om de merktekens van de kettingspanner van bovenaf te kunnen lezen.

De vering heeft ook een grote upgrade ondergaan met de geheel nieuwe WP Xplor 48 voorvork. Deze heeft in elk been (natuurlijk) gewoon een aparte veer, maar heeft een gescheiden demping. Alle instellingen - waaronder standaard een innovatieve preload adjuster – vind je op de bovenzijde van beide vorkpoten. Aan de achterzijde is de nieuwe WP DCC link-shock 0,36 kg lichter dan de oude versie.

Voor de rempartij grijpen de Brembo remklauwen in op GSK-schijven waarvan de achterrem is voorzien van een 24 mm zuiger (26 mm op eerdere modellen). De achter-rempook is 10 mm langer gemaakt voor een betere controle tijdens het remmen. De nieuwe voetsteunen zijn 6 mm hogergeplaatst dan bij de crossmotoren en zijn zelfreinigend gemaakt om vuilophoping te voorkomen. Samen met de nieuwe ODI lock-on grips en het verstelbare gasklephuis (4-takt) moet dit zorgen voor een betere rijervaring.

Ook de airbox heeft een nieuwe vorm voor een betere luchtstroming en het filter kan nu met een eenvoudig failproof-montagesysteem veilig en nauwkeurig geplaatst worden. Verder zijn alle modellen voorzien van een Zweeds-geïnspireerd ontwerp met opvallende blauwe en gele kleuren.

2-takt range:
Van de lichtere TX 125 tot de TE 300, alle 2017 motorblokken zijn opnieuw ontworpen en van de grond af opgebouwd. Lichter en compacter door een compleet nieuwe constructie, die zich gericht heeft op massa centralisatie met nieuwe zuigers die aangepast zijn aan de herziene cilinders, terwijl de nieuwe krukassen en contra-balansassen de trillingen aanzienlijk moeten verminderen. De nieuwe 38 mm flat slide Mikuni TMX-carburateur is minder gevoelig voor temperatuur- en hoogteveranderingen en moeten een verbeterde vermogensafgifte waarborgen.

Ook nieuw voor 2017 is het lichtgewicht elektrische startsysteem welke onder de motor van alle TE-modellen is geplaatst en waar het goed beschermd is. Het systeem is ook als optie op de TX 125 te verkrijgen.

Een compleet nieuw uitlaatsysteem op de TX 125 is ontworpen om de specifieke kenmerken van de nieuwe motoren tot betere prestaties te krijgen en de TE-modellen met grotere cilinderinhoud hebben een nieuwe expansiebocht voor optimale duurzaamheid. Voor de 2-takt range is er verder nog te melden dat er voor de TX 125 een volledig nieuwe versnellingsbak is ontworpen.

4-takt range:
Ook van de 2017 4-takt enduro machines zijn de motorblokken lichter en compacter geworden en standaard uitgerust met traction control, met instellingen om de motor aan te passen aan de terreinomstandigheden. De 2017 FE-modellen zijn uitgerust met herbewerkte cilinderkoppen en cilinders en nieuwe krukassen, die optimale duurzaamheid moeten waarborgen en lange onderhoudsintervallen van 135 uur mogelijk moet maken.

Het Keihin Engine Management System (EMS) op alle 4-takt blokken is speciaal ontworpen om zowel kleiner als lichter te worden en sneller gegevens te kunnen verwerken. Het integreert verschillende motor-mappings, die via een schakelaar op het stuur ingesteld kunnen worden, met het Traction control waarbij (in combinatie met een nieuwe versnelling-sensor) de vermogensafgifte aangepast wordt voor elke versnelling. Een geheel nieuwe Keihin 42 mm gasklephuis moet zorgen voor een efficiëntere doorstroming van de brandstof naar de verbrandingskamer.

Alle 4-takt modellen zijn ook uitgerust met bijgewerkte uitlaatbochten en kortere dempers die nu 50 mm dichter bij de motor zijn gemonteerd. Ook de vernieuwde enduro-specifieke versnellingsbak heeft nu een versnelling sensor, die een specifieke mapping voor elke versnelling mogelijk maakt.
Alle updates voor de 2017 FE-motoren hebben geleid tot een aanzienlijke gewichtsbesparing, variërend van 0,7 kg tot 1,7 kg.

De nieuwe Husqvarna 2017 enduro reeks zal beschikbaar zijn vanaf eind juli 2016 bij alle geautoriseerde Husqvarna dealers.

Husqvarna MY17 1

{snippet YTVideo|1Z2azXqjPSE|}


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen