• Home
  • Motornieuws
  • Honda, BMW en Yamaha slaan handen ineen voor motorveiligheid

Honda, BMW en Yamaha slaan handen ineen voor motorveiligheid

ITS consortium2 thumb BMW Motorrad, Honda Motor en Yamaha Motor gaan samen werken om de toepassingen van de zogenaamde Cooperative-Intelligent Transportation Systems (C-ITS) te verbeteren door het oprichten van een consortium, Connected Motorcycle Consortium genaamd. Volgens het Memorandum of Understanding, welke door alle leden van de ACEM (Europese vereniging van fabrikanten van motorfietsen) in 2014 werd ondertekend zullen C- ITS functies worden ingevoerd vanaf 2020. Om dit proces te versnellen zullen de drie fabrikanten de samenwerking op het gebied van C-ITS aangaan.

De nieuwe samenwerking werd vandaag aangekondigd tijdens het ITS World Congres in Bordeaux (Frankrijk), 's werelds grootste evenement voor intelligente transportsystemen en diensten. De drie partners moedigen ook andere motorfabrikanten aan om aan te sluiten bij het consortium om de veiligheid van de gemotoriseerde tweewielers verder te bevorderen.

Tetsuo Suzuki, Operating Officer bij Honda Motor, Takaaki Kimura, Chief General Manager van Technology Center en Executive Vice President van Yamaha Motor: "Om meer motorfiets-specifieke ontwikkelingen op het gebied van veiligheid te bevorderen zijn we van plan om samen te werken aan een succesvolle implementatie van C-ITS in motorfietsen en scooters om het proces te versnellen. Onze bedrijven zijn al actieve leden van de Car2Car Communication Consortium, waarin we werken aan gemeenschappelijke specificaties en normen met producenten van auto's en vrachtwagens, beleidsmakers en andere belanghebbenden. We kwamen echter tot het besef dat de specifieke eisen van motorfietsen buiten het bestek vallen van dit consortium. De volgende logische stap is dan ook een samenwerking in te voeren die uitsluitend gewijd is aan de uitdagingen met betrekking tot gemotoriseerde tweewielers."

ITS-technologieën zullen bijdragen tot de veiligheid van de motorfiets 
ITS-technologieën zullen naar verwachting vooral de veiligheid met betrekking tot gemotoriseerde tweewielers bevorderen, niet in het minst door het aanbieden van een niveau van elektronische communicatie die kan worden gedeeld tussen de bestuurders hiervan met bestuurders van andere wegvoertuigen. Basistoepassingen bestaan momenteel in GPS-navigatie-systemen waarbij real-time verkeersinformatie gebruikt wordt om files te omzeilen. Voor het wegtransport in het bijzonder kunnen draadloze netwerk communicatie tussen voertuigen, de weggebruikers in staat stellen om gecoördineerde en geïnformeerde beslissingen te nemen over de te volgen route waardoor tevens veiliger door drukke stedelijke omgevingen kan worden gereden. ITS-systemen ontworpen voor auto’s kunnen echter niet zomaar overgenomen worden door motorfietsen. Vanwege de beperkte ruimte moeten elektronische systemen kleiner zijn en bestand tegen water, stof en trillingen. Motorfietsen hebben ook een andere rijdynamiek, die aan de ontwikkeling van software en algoritmen speciale eisen stellen.

ITS consortium


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal