Alles over de 2015 Yamaha YZR-R1 en R1M

Het was in Milaan dat 17 jaar geleden de eerste YZF-R1 werd voorgesteld. Licht, krachtig en wendbaar. Een sportieve machine die ongeëvenaarde sensaties bood aan snelle motorrijders. Ook vandaag nog steeds baanbrekend. De geschiedenis heeft de gewoonte om zich te herhalen. Vandaag, 20 jaar later, legt Yamaha de lat nog hoger met een superbike van de nieuwe generatie!
De nieuwe YZF-R1. Alles is anders, behalve de naam. Vanaf het prille begin van het proces werd besloten om bij het ontwikkelen van deze pure sportmachine alles van A tot Z te veranderen en hierbij geen enkele beperking in acht te nemen. Het team van ingenieurs en ontwerpers kond nieuwe wegen inslaan om een machine te creëren die tot nu toe alleen maar was weggelegd voor professionele piloten. Deze compromisloze R1 staat vandaag symbool voor de toekomst van Yamaha. Het DNA van de nieuwe R1 bleef ongewijzigd, maar zijn ambities en zijn filosofie zijn wel radicaal veranderd. Hier spelen alleen technologieën mee die voordien enkel weggelegd waren voor de MotoGP. Deze R1 werd voornamelijk ontworpen voor het circuit.

200 pk, 199 kg en volledig 3D gecontroleerd
Zonder dynamische centrale luchtinlaat levert de compacte Crossplane 4 kleppen en 4-cilinders-in-lijn motor 200 pk. De machine heeft een korte wielbasis en onderscheidt van de concurrentie zich door een leeggewicht van 179 kg en een rijklaar gewicht van 199 kg. Deze cijfers alleen al geven een idee van het circuitpotentieel van de nieuwe R1 is. Dit potentieel werd nog aanzienlijk vergroot door de toepassing van geavanceerde elektronische controlesystemen die van de nieuwe R1 een superbike van de nieuwe generatie maken.

Het numerieke tijdperk
Door het gebruik van elektronische commando's die zijn afgeleid van de MotoGP heeft deze R1 een serieuze voorsprong en onderscheidt hij zich van zijn concurrenten. Door de integratie van verschillende motor- en framesensoren, beschikt de nieuwe R1 over hoogtechnologische elektronica waarmee de piloot een optimale controle krijgt over alle facetten van de machine. De eerste IMU sensor (Inertial Measurement Unit) met 6 posities is ongezien op een standaardmodel. Hiermee luidt de R1 een nieuw numeriek tijdperk en krijgt de piloot een absolute driedimensionale controle over zijn machine. Deze elektronica analyseert voortdurend de beweging in drie richtingen van het frame, controleert de tractie, de slides, de lift van het voorwiel (antiwheeling), de shifter, de assistentie bij de start (launch control), de ABS en het integrale remsysteem. Voor het eerst is technologie die vroeger alleen bereikbaar was voor professionele piloten zoals Valentino Rossi en Jorge Lorenzo aan het stuur van hun YZR-M1 nu ook toegankelijk voor particulieren. Meer controle. Meer vertrouwen. Meer interactie tussen de piloot en zijn machine. De rijder en zijn R1 zijn één.

MOTOR YZF-R1
Nieuw Crossplane 200 pk motorblok afgeleid van de M1 technologie
De nieuwe R1 is uitgerust met een nieuwe compacte en lichte motor met hoge output. Dit 4-in-lijn blok van 998cc kreeg een nieuwe Crossplane krukas, waarbij het inertietijdstip met 20% wordt verlaagd in vergelijking met het huidige model. Deze reductie resulteert in directe en krachtige acceleraties. Een lichtere balansas, waarvan de massa's dichter bij de buitenste cilinders zijn geplaatst, bevordert de directe relatie tussen de accelerator en het achterwiel. De R1 reageert daardoor een stuk intuïtiever en dat maakt het voor de rijder makkelijker om het volledig potentieel te benutten. Het succesvolle Crossplane concept werd door Yamaha specifiek ontwikkeld voor de MotoGP in nauwe samenwerking met Valentino Rossi. De nieuwe generatie R1 profiteert van deze innoverende technologie. De ontsteking sequentie met regelmatig interval (270° - 180° - 90° - 180°) van de Crossplane motor doet elke zuiger en zuigerstang individueel en afzonderlijk bewegen om een grote impuls te genereren in de lage en middelhoge toeren. De competitiemotor brengt ook een uniek geluid voort. Daarnaast zorgen een brede waaier aan functies voor een verhoogde luchtinlaat terwijl het verlies aan vermogen beperkt blijft. De R1 levert een genereus maximumvermogen van 200pk zonder het comprimeren van de dynamische lucht. De boring en slag, compressieverhouding, cilinders, cilinderkop en het injectiesysteem werden grondig herzien.

Nieuwe cilinderkop en hoge rendementskleppen
Voor een optimaal lucht en brandstof mengsel, is de motor van de R1 voor 2015 voorzien van een nieuwe hoge compressie cilinderkop 13.0:1, met vernieuwde leidingen. De inlaat- en uitlaatkleppen hebben respectievelijk een diameter van 33 mm en 26,5 mm. De klephoek is daardoor nauwer dan bij de vorige generatie, waardoor een compactere verbrandingskamer ontstaat. De "dak"-architectuur zorgt voor een snellere en efficiëntere val van het mengsel in de verbrandingskamer. De motor ontwikkelt meer vermogen en meer koppel.

De eerste titanium drijfstangen met splitbreuk op een standaardmodel
De nieuwe motor van de R1 is uitgerust met drijfstangen in titanium met splitbreuk. Dit materiaal is 40% lichter dan staal. Hierdoor wordt het gewicht van de motor aanzienlijk verlaagd en dat bevordert het vermogen en de responsiviteit in de hoge toeren. Een bijkomend voordeel van een drijfstang met splitbreuk is de perfecte circulaire precisie en de geringe vervorming bij hoge snelheden. Resultaat : betere prestaties in het hoge toerengebied en meer vertrouwen.

Lichte zuiger van gesmeed aluminium
Aan de binnenkant hebben de zuigers een « Bridge-box » constructie voor meer stijfheid en een lager gewicht. Om een constante koeling te verzekeren, heeft Yamaha een uniek systeem op punt gesteld om de zuiger af te koelen door de projectie van olie. Dankzij hun geringe massa en grote weerstand, spelen de zuigers in gesmeed aluminium een belangrijke rol bij de motorprestaties. Bovendien worden nieuwe lage druk zuigersegmenten gebruikt en nieuwe zuigerassen met DLC (Diamond-like Carbon) bekleding om het verlies door frictie te beperken.

Nieuwe mechanisme van klepbediening via tuimelaars
Voor het eerst in zijn geschiedenis werkt de R1 met een nieuw mechanisme van klepbediening via tuimelaars waarvan de arm de klep opheft boven de nokkenas, terwijl de last op de nokkenas beperkt blijft om fricties tot een minimum te herleiden. De extra harde DLC (Diamond-like Carbon) bekleding van de tuimelaars dragen grotendeels bij tot het buitengwone vermogen en responsiviteit van de R1.

Inlaatsysteem met meer volume
Om de winst aan efficiëntie die de nieuwe cilinderkop en het nieuwe kleppenmechanisme opleveren nog te optimaliseren, is de nieuwe R1 voorzien van een 10,5 liter luchtbox. Die is 23 % groter dan voorheen en kan grote volumes frisse lucht in de inlaatkelken laten stromen (YCC-I). Het Yamaha Chip Controlled Intake systeem bestaat uit lange en korte kelken die elektronisch worden aangestuurd om onmiddellijk het motorregime te kunnen aanpassen.

Tweerichtings benzine-injectoren
De nieuwe Yamaha R1 gebruikt een elektronisch gecontroleerde gasrespons, het Yamaha Chip Controlled Throttle systeem(YCC-T), t.t.z. een nieuw systeem van hoofdinjectoren met 12 openingen die in twee richtingen werken. Die laatsten oriënteren hun injectie tegen hoge druk naar de achterkant van de twee inlaatkleppen. Door dit concept verloopt de verbranding sneller en wordt de hoeveelheid benzine die in contact komt met de wanden geminimaliseerd. Het nieuwe injectiesysteem beschikt tevens over secundaire injectoren die in werking treden in de hoge toeren en de brandstof vanaf de bovenkant van de inlaathoorn verstuiven om de negatieve effecten van de ontbrandingshitte te verminderen.

Lichte 4-2-1 uitlaat in titanium met intermediaire demper
De R1 van 2015 beschikt over een nieuwe uitlaat, hoofdzakelijk in titanium, waarvan de compacte demper bijdraagt tot het centraliseren van de massa. De vier buizen van de titanium collector komen bijeen en vormen zo twee buizen onder de motor vooraleer ze uitmonden in een grote kamer van 5,2 liter. De uitlaatdruk wordt afgezwakt vóór de gassen in de intermediaire demper komen via de nieuwe uitlaatklep. Bij lage of middelhoge toeren infiltreren de gassen in de kamer via één enkele doorgang (van de twee). In de hogere toeren, wordt een door een servomotor gestuurde klep, die zich tussen de kamer en de demper bevindt, geopend om de gassen vrij te laten circuleren via beide openingen. Door de uitlaatdruk te controleren bij elk motorregime, biedt deze uitlaatklep aan de demper een uitzonderlijk uitlaatvermogen, een krachtig lineair koppel en minder geluid.

Compacte en lichte antislipkoppeling
De nieuwe antislipkoppeling past zich moeiteloos aan het grote vermogen en hoge koppel aan van de 4-cilindermotor. 19% lichter dan de vorige koppeling met een 7% kleinere diameter. De antislipkoppeling wordt gevormd door een specifieke aluminium nokkenas die zich tussen de bovenkant van het koppelingscarter en de drukplaat bevindt, en die uitstekend presteert bij acceleraties, met een verlaagde koppelingsdruk bij snel terugschakelen bij het aansnijden van de bocht. Door het hoge koppel genereert de antislipkoppeling van de R1 een slipniveau dat gelijkstaat met een dubbele koppelingsfunctie. Daardoor wordt de bocht vloeiender, efficiënter en sneller aangesneden.

Smering met hoog rendement
Een stabiele smering in de hoge toeren en minimaal verlies door frictie wordt bereikt door een gecentraliseerde smeringsmethode voor elke cilinderkop vanaf het uiteinde van de krukas. Het uiterst lichte magnesium oliecarter heeft een diepe bodem die het niveau van de smeringsvloeistof verlaagt. Door interferentie tussen de krukas en de olie te vermijden treedt er geen verlies van vermogen op en wordt het rendement van de R1 verhoogd. De vorming van luchtbellen in de motorolie die terugstroomt, blijft beperkt door het gebruik van een gevleugeld carter. Onder de hoofdradiateur zit eveneens een luchtgekoelde olieradiator.

Motor YZF-R1
Technische hoogtepunten
* Nieuwe Crossplane 4-cilinders-in-lijn, 4 kleppen motor van 998cc
* Nieuwe Crossplne krukas voor een sterk lineair koppel
* Maximaal vermogen van 200 pk zonder compressie van dynamische lucht
* Boring x slag : 79,0 mm x 50,9 mm en hoge compressieverhouding van 13.0:1
* Drijfstangen in titanium met splitbreuk
* « Bridge-box » zuigers in gesmeed aluminium
* Grote diameter kleppen en inlaatleidingen met hoog rendement
* Klepbediening met DLC (Diamond-like Carbon) beklede tuimelaars
* 2-richtingsinjectoren met 12 openingen
* Lage druk zuigersegmenten
* Met DLC (Diamond-like Carbon) zuigerassen
* Gedecaleerde cilinders
* Luchtbox van 10,5 liter
* 4-2-1 uitlaat in titanium met intermediaire demper en nieuwe uitlaatklep
* Antislip koppeling
* Uiterst eficiënt gecentraliseerd smeringssysteem
* YCC-I (elektronisch inlaatsysteem) en YCC-T (elektronische gasrespons)
* Compacte en lichte radiator

FRAME YZF-R1
Licht Deltabox frame
Het nieuwe Deltabox frame in aluminium van de R1 2015 staat garant voor een uiterst nauwkeurige besturing. Bestaande uit elementen die zijn gegoten onder zwaartekracht en gelast tot één structureel geheel biedt dit compacte aluminium frame een ideale balans tussen stevigheid en stijfheid. De Crossplane motor is het dragend element met vier bevestigingspunten: twee via de cilinderkop en twee via het carter. De naar boven gerichte swingarm van aluminium buizen is samengesteld uit een aantal onder zwaartekracht gemalde en gesmede elementen om tot een stevige en lichte structuur te komen. Het gewicht werd aanzienlijk verlaagd door het gebruik van een magnesium achterframe. De asymmetrische links/rechts structuur van het Deltabox hoofdchassis draagt uiteraard ook bij tot het lager gewicht en de compactheid van het geheel.

Korte en compacte wielbasis van 1405 mm en rijklaar gewicht van 199 kg
Met een gewicht bij rijklare toestand van 199kg (179kg droog), heeft de R1 echte racegenen. Zoals eerder beschreven geniet de motor van een aantal voordelen die hem lichter en compacter maken. Het gebruik van magnesium voor het chassis en de asymmetrische geometrie van het frame zijn consequente technische keuzes die dit gewicht mogelijk maken. Het totaalgewicht van een motorfiets is een element dat zijn wendbaarheid sterk beïnvloed, net zoals de centralisering van de massa en die heeft Yamaha zo goed mogelijk uitgedacht. De compacte afmetingen van het nieuwe frame spelen ook een heel belangrijke rol in de sportiviteit van de R1. Met de korte wielbasis van 1405 mm, is de ster van de R-serie geboren om te racen. De wielbasis van de R1 is 10mm korter dan op het bestaande model, en zijn swingarm is 15mm korter (nu 570 mm). De balhoofdhoek en de naloop zijn identiek aan die van de huidige R1 en de as van het voorwiel is met 25mm 3mm groter dan de huidige.

Geforceerde luchtinlaat zoals op de YZR-M1
De grote luchtbox van 10,5 liter wordt gevoed met geforceerde gecomprimeerde frisse lucht zodat de variabele inlaat van Yamaha (YCC-I) optimaal kan functioneren. De lucht komt binnen in de centrale inlaat die tussen de twee LED voorlichten is gemonteerd en vloeit langs een leiding die is afgeleid van de MotoGP YZR-M1. Dit inlaatsysteem van een plastic hars en verstevigd met glasvezel werd rechtstreeks van de Factory Racing machines overgenomen op deze R1.

Voor- en achterophanging afgestemd op het circuit
De voor- en achtervering zijn volledig instelbaar. Die werden ontwikkeld in samenwerking met KYB om volledig te voldoen aan de eisen van het circuit en die van de baan. De 43mm upside-down vork heeft een veerweg van 120 mm. Naast een onberispelijke demping, is ook de stabiliteit bij het remmen en in de bochten uitstekend. De naar boven georiënteerde swingarm is gekoppeld aan een Monocross ophanging met staven die de overbrenging van het vermogen van de motor naar de grond verbetert. Het evenwicht tussen de spilpositie en de eindaandrijving van het tandwiel en de lengte van de swingarm levert stabiliteit, nauwkeurigheid en efficiëntie bij het versnellen en afremmen in de bocht.

ABS met integraal remsysteem voor een perfecte controle
Voor het eerst in zijn geschiedenis introduceert Yamaha ABS en een integraal remsysteem op een hypersport om de piloot een betere controle te geven op de baan en op het circuit. Bij de R1 wordt door het activeren van de voorrem ook de achterrem geactiveerd. De remkracht wordt evenwichtig verdeeld indien beide remmen tegelijkertijd worden bediend. De verdeling van de remkracht is gebaseerd op de informatie van de 6 posities IMU* die rekening houdt met alle bewegingen van de machine. Het integrale remsysteem blijft uitgeschakeld wanneer alleen de achterrem door de piloot wordt geactiveerd.

Magnesium monoblok wielen
In 2015 wordt de R1 uitgerust met uitzonderlijk lichte magnesium wielen. De 10 spaken in stervorm leveren ook een besparing op qua gewicht van 900g ten opzichte van de traditionele aluminium variant. Het voorwiel is 530g lichter en in vergelijking met de bestaande R1 is dit een winst van 4% op het inertietijdstip voor meer stabiliteit. Het gewicht van het achterwiel werd met 340g verlaagd en levert een vermindering van 11% op het inertietijdstip. Deze evoluties verlenen aan de nieuwe R1 een veel grotere dynamische stabiliteit.

Een aluminium tank van 17 liter gemaakt voor het racen
Het gewicht is nagenoeg 1,6 kg lichter dan op een vergelijkbaar model. De nieuwe benzinetank van 17 liter gemaakt uit aluminium heeft uitsparingen ter hoogte van de knieën zodat de piloot en zijn lichaam één worden met de motorfiets. Niet alleen kan zo gemakkelijk een racehouding worden aangenomen, het reservoir geeft aan het nieuwe R1 concept een hoog niveau van éénheid tussen de machine en de piloot en biedt steun tijdens het remmen of het ingaan van de bocht.

Dubbele schijf van 320 mm vooraan met nieuwe monoblok klauwen
De voorrem werkt met een dubbele schijf van 320 mm, gekoppeld aan nieuwe 4-zuigerige monoblok, remleidingen in roestvrij staal en een nieuwe hendel. Dit geavanceerde systeem biedt schitterende remprestaties zonder te raken aan het gevoel en de feedback. Zijn lichtheid verlaagt het inertiemoment rond de as van het voorwiel voor een evidentere respons. Het achterremsysteem is compact en gebruikt een schijf van 220 mm doorsnee met 1-zuiger klauw.

Voorkuip en scherm afgeleid van de YZR-M1 met LED verlichting
Yamaha heeft de kuip en het scherm te ontworpen in een windtunnel waardoor de luchtweerstand werd teruggebracht tot minder dan 8%. En het mag ook geen toeval heten dat de centrale luchtinlaat en het scherm zeer sterk lijken op die van de YZR-M1... Om het gewicht nog meer te verlagen, koos Yamaha ervoor om de nieuwe R1 uit te rusten met LED voor- en standlichten. Die zijn niet alleen compacter en een stuk lichter, maar geven ook meer licht, terwijl ze tegelijkertijd minder elektriciteit verbruiken. De twee nieuwe voorlichten hebben een verkleinde diameter en werden aan weerskanten van de centrale luchtinlaat geplaatst. Ze staan aanzienlijk lager dan op de andere supersportmodellen. Ze zijn zo compact dat ze lijken te verdwijnen in de voorkuip en zo krijgt de R1 de "karakterkop" van een racer. Ander opvallend kenmerk: het gebruik van de dagrijlichten in de voorkuip. De fijne en smalle lijnen van de twee LED dagrijlichten gaan aan wanneer het contact wordt ingeschakeld. De R1 krijgt hiermee een expressieve blik. Eens het contact wordt afgebroken, doven de beide LED dagrijlichten geleidelijk aan uit, waardoor de R1 lijkt in te slapen.

Yamaha wilde deze R1 vooral aanbieden aan competitierijders en ervaren piloten. De link tussen de YZR-M1 en de pure racerij is nooit veraf. Ook hier, van het specifieke racezadel over de minimalistische achterkant tot de hoekige zijpanelen waarbij een grote bewegingsvrijheid ontstaat, onder meer tijdens het remmen. Het zadel past perfect bij het aluminium benzinereservoir waarvan de uitgespaarde zone rond de knieën de piloot de mogelijkheid geeft om dichter bij de machine te komen en een aerodynamische houding aan te nemen.

Frame YZF-R1
Technische hoogtepunten
* Nieuw asymmetrisch Deltabox frame in aluminium
* Korte wielbasis
* Rijklaar gewicht van 199 kg / Leeggewicht van 179 kg
* Achterframe in magnesium met aluminium nar boven georiënteerde schommelarm
* Geforceerde centrale luchtinlaat afgeleid van de YZR-M1
* Bezinetank in aluminium van 17 liter gemaakt voor de racerij
* KYB voorvork van 43 mm met 120mm veerweg
* Monocross achtervering
* Lichte monoblok wielen in magnesium
* ABS met integraal door Yamaha ontwikkeld remsysteem
* Dubbele schijf vooraan van 320 mm met nieuwe 4-zuigerige monoblok klauwen
* Schijf van 220 mm achteraan met 1-zuigerige klauw
* YZR-M1 geïnspireerde voorkuip
* Nieuwe voorkant met dubbel LED standlicht en compacte LED voorlichten
* Breed zadel voor een optimale rijhouding
* In de spiegels geïntegreerde richtingaanwijzers
* Achterspatbord in themoplastisch hars verstevigd met koolstofvezel

ELEKTRONISCHE SYSTEMEN
Elke piloot zoekt naar de optimale controle van zijn supersport machine. De nieuwe YZF-R1 werd ontwikkeld met dit gegeven als uitgangspunt, en daarbij voorzien van zeer vooruitstrevende elektronisch gestuurde systemen die nooit eerder op een standaardversie verkrijgbaar waren. De piloot kan hierdoor het volledige potentieel uit zijn machine halen. Mechanische superioriteit is één zaak, maar volstaat lang niet om de hoogste podiumplaats te halen. Het numerieke tijdperk breekt aan. Dankzij de volledige 3D controle, maakt de nieuwe YZF-R1 het onmogelijke mogelijk.

IMU sensor met 6 posities
Voor het eerst op een standaardversie wordt een IMU sensor geïntegreerd met 6 posities. Die levert instant informatie aan de elektronisch injectie van de machine. Exclusief ontworpen voor de R1, bestaat deze UMI uit 3 gyroscopische sensoren die verschillende metingen uitvoeren op het vlak van de injectie. Drie andere G-kracht sensoren geven informatie over de beweging voor/achter, links/rechts en hoog/laag. Dankzij de constante analyse van deze data 125 keer per seconde, kan de IMU de exacte positie en het gedrag bepalen van de R1. Die data worden via een CAN systeem (Controller Area Network) naar de ECU gestuurd en dit laat in real time berekeningen toe om onmiddellijk de verschillende elektronische systemen in te stellen. De IMU met 6 posities weet in real time een nauwkeurige afstelling te bepalen van het injectievolume en de ontstekingsintervallen of de gasklepopening. Deze technologie is revolutionair en bovendien in staat om precieze gegevens aan te leveren met betrekking tot het dynamische gedrag van de machine. Een erfenis van de MotoGP, is het SCS glide systeem (SCS) van het achterwiel samen met het tractiecontrolesysteem (TCS) die nu standaard zijn op Yamaha's meest sportieve machine.

Nieuw systeem voor tractiecontrole (TCS, Traction Control System)
Door het gebruik van de IMU met 6 standen, houdt het tractiecontrolesysteem (TCS) rekening met de hellingshoek en de acceleratiekracht van de achterband. Het nieuwe TCS systeem optimaliseert de aandrijfkracht van de achterband en superviseert het verschil in snelheid tussen het achterwiel en het voorwiel. Indien de tractie van het achterwiel vermindert, zal de injectie unit niet alleen de gasklepopening regelen, maar ook de aanvoer van brandstof en het ontstekingsinterval. De nieuwe TCS op de R1 brengt dit concept naar nieuwe hoogten door data te gebruiken met betrekking tot de hellingshoek van de machine. Als de R1 bijvoorbeeld een bocht neemt met een grote hellingshoek, zullen de IMU sensoren de TCS activeren en veel meer parameters in acht nemen dan bij een verticale positie. De R1 rijder kan hiermee zijn circuitprestaties aanzienlijk verbeteren, aangezien hij sneller terug op het gas kan bij het uitrijden van de bocht of in de rechte lijn.

Slide controle (SCS, Slide Control System)
Twee jaar na de introductie van deze technologie op de MotoGP YZR-M1 schrijft Yamaha geschiedenis door het SCS systeem aan te bieden op een standaardmodel. Gebruik makend van de data verzameld door de IMU met 6 posities, zal het gepatenteerde SCS controlesysteem van Yamaha de laterale beweging van de achterband beperken wanneer er een verlies aan grip wordt gedetecteerd. Het motorvermogen zal worden aangepast tot een optimaal niveau via de elektronische injectie. Dit baanbrekende systeem functioneert in samenspraak met de nieuwe TCS.

Anti wheeling systeem (LIF, Front LIFt control system)
Het derde controlesysteem van de R1 is de LIF, een systeem dat werd ontwikkeld om de lift van het voorwiel te controleren bij een forse acceleratie, nog steeds door een beroep te doen op de informatie die van de IMU komt. Het Front LIFt controlesysteem laat ook hier weer een betere controle toe.

Assistentie bij de start (LCS, Launch Control System)
Om snel en vloeiend te kunnen vertrekken beperkt het LCS systeem onder de 10 000 toeren per minuut het motorbereik, zelfs als vol gas wordt gegeven. Dit LCS systeem beroept zich op de TCS en LIF systemen om het optimale vermogen te bepalen in de acceleratiefase op de startlijn. De piloot kan zich maximaal concentreren op de eerste cruciale seconden van de race.

Snel koppelen (QSS, Quick Shift System)
Het QSS systeem is een ander voorbeeld van een belangrijke elektronische aansturing. Hiermee wordt nog maar eens bewezen dat de R1 gemaakt is voor de competitie. Om snel de koppeling te bedienen zorgt het QSS systeem voor een micro-afsluiting van het aandrijfkoppel in de gebruikte versnelling. Hiervoor wordt een sensor gebruikt op de selector.

Selectie van de vermogensmodus (PWR, Power mode selection)
Door het selecteren van de vermogensmodus (PWR) kan er worden gekozen uit vier motormappings die de gasklepopening regelen in functie van de positie van de accelerator. Dit PWR systeem is een nieuwe evolutie van het intussen bekende en beproefde Yamaha D-MODE systeem.

Instellen van de elektronische functies (YRC, Yamaha Ride Control)
De nieuwe R1 maakt gebruik van het Yamaha Ride Control (YRC) systeem met 4 vooraf gedefinieerde modes, voor een natuurlijke en snelle selectie aan het stuur van de verschillende elektronische instellingen die mogelijk zijn. Elke controlemodus kan vrij worden aangepast met nieuwe combinaties naargelang de voorkeur van de rijder en de omstandigheden van de race.

Optionale communicatie unit (CCU, Communication Control Unit)
Eigenaars van een 2015 R1 kunnen de CCU bestellen in optie. Hierover zijn meer details beschikbaar in de rubriek YZF-R1M.

TFT digitaal dashboard
Met zijn veelvoud aan elektronische systemen, is de nieuwe R1 een grote bron van informatie. Een nieuwe piloot-machine interface toont de data op een duidelijke en intuïtieve manier. Het unieke rechthoekige LCD scherm is 109mm breed en weert reflectie om een perfecte visibiliteit te garanderen. Dit LCD format gebruikt een minimale pixelgrootte om een hoge definitie weergave in kleuren te kunnen bieden. Er zit een toerenteller in met staafaanduiding, een versnellingsindicator en een meter voor de remdruk. Ingesteld in « Road » of « Track » modus heeft die een zwarte of witte achtergrond. Een lichtsensor past automatisch de intensiteit aan van de achtergrondverlichting op de console zodat er kan worden ingespeeld op de rij-omstandigheden. In « Road », modus zal de toerenteller met staafaanduiding verschillende kleuren gebruiken in functie van het motorregime zodat de piloot de waarden meteen kan inschatten. De snelheid, kilometerteller, dagteller, verbruik in real time en gemiddeld, tankinhoud in real time, ... alles wordt opgeslagen in deze modus. De icoontjes die zich boven en onderaan het scherm bevinden stellen de activering van de TCS en SCS systemen voor en de vermogensmodus die werd geselecteerd. In « Track » modus ziet men op het scherm de specifieke informatie in een verhoogde visibiliteit: aantal toeren, tijd per ronde en de chronometer. De toerenteller met staafjes begint bij 8 000 tr/min en gaat tot in de rode zone. De indicator die de versnelling aangeeft, is duidelijk afleesbaar rechts op de console. Om na de race een gemakkelijke analyse te kunnen maken, beschikt elk scherm over een geheugenfunctie die toelaat elke ronde afzonderlijk te analyseren.

Elektronische controles op de YZF-R1
Hoogtepunten
* Pack van verschillende hoogtechnologische elektronische systemen
* IMU met 6 posities voor een driedimensionale bewegingsdetectie
* Constante supervisie over het gedrag van de machine
* Ongezien op een standaardmodel
* CPU 32 bits die 125 berekeningen per seconde uitvoert
* Gyroscopische sensor
* G-kracht sensor
* Andere vooruitstrevende systemen kunnen worden toegevoegd
* Systeem voor tractiecontrole (TCS)
* Systeem voor controle van glides (SCS) van het achterwiel
* Systeem voor lift van het voorwiel (LIF)
* Systeem voor assistentie bij de start (LCS)
* Systeem voor snelle versnellingshifts (QSS)
* Systeem voor de selectie van de vermogensmodus (PWR) in 4 posities
* Gegroupeerde instelling van de Yamaha controlefuncties (YRC)
* Nieuw numeriek LCD dashboard
* Hoge defintie anti-reflectie scherm
* Kleurenscherm met zwarte of witte achtergrond
* Modus «Road» en «Track» met weergave van specifieke data
* CCU communicatie unit (in optie) en Wi-Fi configuratie

ONTWERP VAN DE R1
Met YZR-M1 als inspiratie
In 2013 bevestigt Yamaha Motor opnieuw zijn « uitmuntendheid » die een basisgegeven is in het ontwikkelen van nieuwe producten en er wordt gekozen voor de term «Geavanceerd dynamisme » om uitdrukking te geven aan een toekomstvisie. Lichtheid, finesse en compactheid Eén van de meest opvallende kenmerken van de nieuwe R1 is zijn compactheid, zeker in profiel. De laag geplaatste benzinetank en de lage en korte voorkuip creëren veel ruimte onder het zadel. Hiermee krijgt de R1 een veel compacter silhouet dan voorheen. De korte wielbasis van 1405 mm, samen met het gebruik van een intermediaire demper spelen een cruciale rol in de perceptie van dit silhouet. De algemene lichtvoetige indruk wordt ook benadrukt door de « gekruiste vleugels » van de kuip waarbij verschillende delen van de aankleding met elkaar worden verweven. Grote openingen op de laterale kuipstukken en aan de onderkant halen het gewicht optisch verder naar beneden. Het concept is duidelijk: de R1 is licht en zijn looks doen er alles aan om deze indruk nog te versterken.

Het DNA van de YZR-M1 – piloot en machine zijn 1
Het kuipwerk van de nieuwe R1 werd ontworpen volgens de vereisten van het circuit. Of het nu de centrale luchtinlaat betreft, of de hoog geplaatste voorkuip, het scherm of de grote openingen in de kuipstukken. De invloed van de YZR-M1 is heel nadrukkelijk aanwezig.

Nieuwe voorkant met «verborgen voorlichten »
Een ander opvallend kenmerk in het ontwerp van de revolutionair ogende nieuwe R1 is zijn radicale voorkant met bijna onzichtbare lichten. Daar waar normaal de dubbele voorlichten zitten, is deze kuip voorzien van smalle en lang uitgerekte LED dagrijlichten, terwijl de zeer compacte LED koplampen zich net onder de bovenrand van de kuip bevinden. Dit exclusieve concept geeft aan de nieuwe YZF-R1 2015 een onmiskenbaar race imago en hiermee deelt deze R1 zijn DNA met de YZR-M1.

Licht en gestroomlijnd kuipwerk
De elementen die de luchtstroom tegenwerken, zoals de spiegels en de achterkant werden ontworpen om zo aerodynamisch mogelijk te werken. Dit laat toe om de weerstand te beperken maar ook om een sterke indruk van fluïditeit en lichtheid te krijgen. Speciale aandacht ging naar de achterkant van de machine. Andere stukken zoals de motorkuip, de voetsteunen en het deksel van de ABS sensor zijn geribd om het performate vermogen van de R1 te accentueren en het gewicht te reduceren.

Kleuren van het kuipwerk
De twee kleuren laten de carrosserie extra goed uitkomen en benadrukken de horizontale lijnen van de nieuwe R1. De kleuren werden met zorg gekozen om het geavanceerde karakter van de R1 in de verf te zetten, net zoals de precisie waarmee hij is gemaakt met een ongekende aandacht voor detail, zoals bij alle Yamaha producten.

YZF-R1 2015 Kleuren: Blue / Matt Silver (DPBMC / MS1) & White / Red (VRC1 / BWC1)

Beschikbaarheid: Maart 2015

YZF-R1M Special Edition
Yamaha zal ook een speciale versie van de R1 uitbrengen, bestemd voor professionele teams en zeer bedreven piloten. Op deze uitvoering zal een geheel aan speciale en exclusieve uitrustingen worden aangeboden zoals elektronische ophangingen (ERS), een carbon aankleding, een communicatie unit (CCU) en Bridgestone banden. Dit model zal slechts in een zeer beperkte oplage verkrijgbaar zijn.

Elektronische (ERS) Öhlins race-ophangingen
De YZF-R1M zal worden uitgerust met elektronische Öhlins veringen (ERS) die extra voordeel opleveren bij circuitgebruik. Deze nieuwe elektronische high-tech ophanging krijgen informatie door van de IMU met 6 posities en andere sensoren. In functie van de rijomstandigheden, zal de controle unit van het ophangingssysteem (SCU) een aantal elementen voor-en achteraan aanpassen. De ERS biedt een betere stabiliteit en controle bij het afremmen door de veerweg van de voorvork in actie te verlagen. Ook de tractie is beter bij het uitgaan van de bocht. De sleutelfactor voor de efficiëntie van de ERS is uiteraard de IMU met 6 posities die constant en in 3 dimensies supervisie uitoefent op de snelheid waarmee elke beweging wordt uitgevoerd. Door de instant analyse van de data die de IMU verzamelt, kan de ERS de rijomstandigheden constant evalueren. De SCU zal aansluitend en simultaan de ideale compressie berekenen, net zoals de dempingkrachten die nodig zijn voor de vering. De ERS biedt de modus « Automatic » of « Manual » aan, die elk worden onderverdeeld in 3 sub-posities. Wanneer de « Automatic » modus wordt geselecteerd, laten twee sub-posities de keuze aan de piloot om de instellingen af te stemmen op het circuit van de dag. Om de dempingspecificaties stabiel te houden en de instelling doeltreffend te maken, gebruikt de vork gescheiden functies: de compressie wordt beheerd via de linker vorkpoot en de demping via het rechter. De ERS laat een aparte instelling toe van de demping- en compressiefuncties op de voor-en achterophanging, met een initiële afstelling via een handbediende knop.

Carbon kuipwerk
De « pur sang » uitstraling van de YZF-R1M wordt verkregen door een volledig kuip in carbon en een voorspatbord en zadelcover in hetzelfde materiaal. De kuip is bewerkt om een transparante film, de midden-en onderkant kregen een zilver metaallak, met nuances in Racing Blu met bijpassende blauwe velgen.

Communicatie unit (CCU) met GPS*
Standaard beschikt de YZF-R1M over een communicatie unit (CCU). Deze intuïtieve interface biedt een registratiefunctie van racedata waaronder de rondetijd, snelheid, opening van het gas, GPS opvolging, hellingshoek, enz. Deze gegevens kunnen worden weergegeven, vergeleken en gedeeld op een tablet dankzij een draadloze verbinding met de CCU. De piloot kan zijn prestaties analyseren en indien nodig aanpassingen aanbrengen. Hij kan de CCU ook gebruiken om te communiceren met de gegroepeerde instelling van de Yamaha (YRC) en de parameters in racemodus weergeven, downloaden of wijzigen. Een Android applicatie (vanaf 4.2) laat toe de YRC via Wi-Fi te wijzigen. R1M piloten kunnen zo eenvoudig en snel wijzigingen aanbrengen vanaf een menu met parameters vanuit de fabriek of gepersonaliseerd.

Exclusief concept
Eén van de meest exclusieve kenmerken van de YZF-R1M is het benzinereservoir in gepolijst aluminium voorzien van een doorschijnende film die de kwaliteit van het materiaal goed doet uitkomen. Bijpassende kuipstukken in zilver maken het geheel compleet. De schommelarm die naar boven is georiënteerd kreeg ook al een afwerking in gepolijst aluminium en dat levert een knap contrast op met het klassieke R1 zwart. Er zijn nog meer exclusieve kenmerken zichtbaar, zoals de goudkleurige radiaal remklauwen of de goudgekleurde accenten op de (ERS) Öhlins ophanging.

Ultraperformante banden
Ook de banden werden speciaal gemaakt voor de R1M. Die zijn het resultaat van de nauwe samenwerking tussen Yamaha en Bridgestone, de huidige leverancier van MotoGP teams. De achterband in maat 200/55-ZR17 en 120/70-ZR17 voorband zijn van een speciaal rubber gemaakt voor optimale circuitprestaties.

Beperkte voorraad
De teams of rijders die in dit model zijn geïnteresseerd zullen hun nationale invoerder moeten aanspreken, want bestellen kan alleen via een speciaal reserveringssysteem vanaf 1 december 2014. Wanneer alle kandidaturen binnen zijn, zal elke distributeur de toekenning van de beschikbare YZF-R1M units bepalen.

Yamaha Racing Experience - YRE
Nieuwe YZF-R1M eigenaars zuillen een uitnodiging krijgen om deel te nemen aan een exclusief Yamaha Racing Experience (YRE) event met hun eigen machine. Dit YRE event zal op 4 grote Europese circuits plaatsvinden in juli 2015. Tijdens een anderhalve dag zullen de deelnemers bekende gasten ontmoeten en deelnemen aan rijsessies onder begeleiding van ervaren monitoren. De technici van Yamaha zullen ook op het terrein aanwezig zijn om advies te verstrekken op het vlak van de voorbereidingen op de professionele competities.

YZF-R1M - 2015 Kleuren : Liquid metal / Carbon (BWM2 / Carbon)

Beschikbaarheid: maart 2015


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen