Nieuwe technische regels World Superbikes 2015

De FIM, de motorfabrikanten (MSMA) en organisator Dorna zijn het in de Superbike Commission eens geworden over een groot aantal nieuwe technische regels voor het Wereldkampioenschap Superbikes, die al vanaf 2015 zullen gelden. De grootste verandering betreft de introductie van de Superbike Kit Systems, waarbij fabrikanten en teams nog wel de mogelijkheid houden eigen ECU electronica te maken en aan te passen, maar wel verplicht gesteld worden deze ook voor maximaal 8000 euro te verkopen aan andere teams die met hetzelfde merk rijden. Ook moet daarna de software drie maal per seizoen ter beschikking gesteld worden, zodat de teams die de ECU kopen niet achterblijven in de ontwikkeling. Hierdoor is het WK Superbikes straks het hoogste wereldkampioenschap waar fabrikanten en teams de mogelijkheid houden de ECU zelf te blijven ontwikkelen, in tegenstelling tot de MotoGP waar straks met standaard ECU's gewerkt gaat worden.Hetzelfde syteem gaat ook gelden voor Ride By Wire systemen, alleen daarbij mag per merk maar één systeem aangeboden worden. Dit systeem voor Ride by Wire zal in 2017 vervangen gaan worden door "standaard gasklephuizen". Voor wildcardrijders blijft de mogelijkheid bestaan een EVO ECU te gebruiken, dit om de kosten bij een eenmalig optreden te drukken.

Verder krijgen de tuners iets meer mogelijkheden in vergelijking met het huidige EVO-reglement, dit qua nokkenassen en het flowen van de cilinderkop. Zuigers, kleppen en de meeste motorblokonderdelen moeten standaard blijve, drijfstangen mogen wel vervangen worden maar moeten hetzelfde gewicht als de originele onderdelen hebben. Opvallend is ook dat er aangegeven wordt dat in de toekomst geen minimumgewicht meer gebruikt zal gaan worden als merken weer dichter bij elkaar gebracht moeten worden, hiervoor zullen dan alleen nog (kleinere) inlaatrestictors aangewezen worden. Als laatste wordt maar één versnellingsbakverhouding toegestaan voor het hele seizoen.

Link: FIM Superbike World Championships Decision of the Superbike Commission (PDF)

2015-World-Superbikes-technical-Kit


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen