Ducati breekt weer verkooprecords in Q3 van 2022

Dankzij de beste september ooit rapporteert Ducati weer een recordomzet voor het derde kwartaal van 2022 

  • Door Ducati wordt in de eerste negen maanden van 2022 ook een omzetrecord geregistreerd met 872 miljoen euro 
  • De vraag blijft hoog met een orderportefeuille die 92% hoger ligt dan in dezelfde periode vorig jaar 
  • 49.873 motorfietsen geleverd aan gepassioneerde klanten wereldwijd 

Ducati sluit het derde kwartaal van 2022 af met zeer positieve resultaten. Het bedrijf registreerde opnieuw een recordcijfer voor de omzet, verhoogde het bedrijfsresultaat en rapporteerde een jaar-op-jaar groei in leveringen na volumeverliezen in het eerste halfjaar als gevolg van leverings- en logistieke problemen.

Tijdens de eerste negen maanden van 2022 bedroeg de omzet van Ducati 872 miljoen euro . Dit is het hoogste cijfer ooit gerapporteerd door Ducati over dezelfde periode in de afgelopen jaren, en een groei van 21% ten opzichte van 2021.

Verbeterde cijfers worden ook geregistreerd voor het bedrijfsresultaat dat groeit van 67 naar 109 miljoen euro in vergelijking met dezelfde periode in 2021. Dit betekent een stijging van 62%.

Sinds het begin van het jaar zijn 49.873 motorfietsen geleverd aan gepassioneerde klanten, een aantal dat iets hoger ligt dan in dezelfde periode van 2021 (49.719). Dit betekent dat het jaar-op-jaar verlies in leveringen dat Ducati in het eerste semester van 2022 rapporteerde, in het derde kwartaal is goedgemaakt. Grote flexibiliteit en een constante dialoog met partners en vakbonden waren de sleutel om dit evenwicht te bereiken.

Claudio Domenicali, Ducati CEO: "Het derde kwartaal van 2022 heeft een sterke verbetering laten zien in de aanhoudende crisis in de toelevering en logistiek. Dankzij dit herstel en een efficiënte strategie uitgevoerd met onze leveranciers en partners, konden we de leveringsachterstand in de eerste helft van het jaar goedmaken. Bovendien zijn de financiële resultaten van Ducati, ondanks alle moeilijkheden, uitstekend en vertegenwoordigen ze opnieuw een record aan inkomsten. Deze financiële prestaties zijn zeer relevant om de toekomstplannen van het bedrijf te financieren en Ducati's baanbrekende houding op het gebied van motortechnologie te handhaven. Dankzij de gedeelde visie met onze aandeelhouder zijn we meer dan ooit toegewijd om het merk als Lovemark te consolideren en de lat van de ervaringen die we aan alle Ducatisti bieden voortdurend hoger te leggen."

Henning Jens, Ducati CFO: "Nadat we gedurende 2022 ernstige verstoringen in de toeleveringsketen hebben beheerd, waren we in staat om de verloren productievolumes aan het einde van het derde kwartaal volledig te herstellen. Als gevolg hiervan bereikte onze omzet een nieuw recordniveau van 872 miljoen euro aan het einde van september 2022 met een groei van 21% ten opzichte van vorig jaar. Dankzij een sterke prijspositie in combinatie met een strikte discipline inzake vaste kosten konden we de operationele winst voor dezelfde periode met 62% verbeteren ten opzichte van vorig jaar, wat eind september resulteerde in 109 miljoen euro. Dit vertegenwoordigt een rendement op omzet van 12,5%. Tegelijkertijd konden we een sterke netto liquiditeitspositie handhaven en Ducati bevindt zich nu in een zeer robuuste financiële positie om mogelijke toekomstige uitdagingen aan te gaan en verder te investeren in de verbetering van onze aantrekkelijke productportfolio."

China heeft de beste groei van de belangrijkste markten

Italië wordt bevestigd als eerste markt met 8.283 geleverde motoren, gevolgd door de VS met 6.595 en Duitsland met 5.701. De sterke populariteit van het merk blijft stijgen in China, de vierde markt voor Ducati, waar de groei constant bleef tijdens het derde kwartaal, met 4.103 afgeleverde eenheden die een verdere stijging van 15% betekenen ten opzichte van dezelfde periode van 2021.

Multistrada V4 blijft het populairste model

De Multistrada V4 bevestigt zijn positie als het best presterende model van het Ducati gamma ook in het derde kwartaal, met 8.776 geleverde eenheden gedurende het jaar. Na hem komt de Monster met 6.903 motoren en de Scrambler Ducati 800 familie met 5.771.

Een unieke merkervaring

Door exclusieve samenwerkingen bevestigt Ducati haar aantrekkingskracht in de lifestyle wereld en trouw aan haar missie blijft zij unieke entertainment mogelijkheden bieden.

Belangrijke samenwerkingsverbanden in de loop van het jaar hebben Ducati in het middelpunt van de belangstelling geplaatst naast topmerken als Lamborghini, Bulgari, Poltrona Frau en Carrera. Samenwerkingen die hebben geleid tot unieke creaties, zowel binnen als buiten de wereld van de twee wielen.
De MotoGP Experience gaf enkele Ducatisti de kans om op het circuit de officiële Ducati Lenovo Team motorfiets, de Desmosedici GP, uit te proberen, het toppunt van een rijervaring op het circuit: een kans die geen enkel ander merk zijn meest gepassioneerde klanten biedt.

Een steeds internationaler merk

Ducati vestigt een steeds meer wereldwijde en solide positie als nooit tevoren dankzij een uitgebreid dealernetwerk dat tegen het einde van 2022 meer dan 820 verkooppunten zal bereiken in meer dan 90 landen.


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal