• Home
  • Motorbranche
  • Veringfabrikant Marzocchi bouwt Chinese fabriek met Qianjiang

Veringfabrikant Marzocchi bouwt Chinese fabriek met Qianjiang

Het Italiaanse veringmerk Marzocchi gaat in China produceren door een samenwerking met de Zhejiang Qianjiang Motorcycle Group Co., ook wel bekend als Qianjiang Motorcycle. Hiermee volgt Marzocchi dezelfde route als vele andere merken in de automotive-industrie, die de productie steeds meer onderbrengen bij Chinese fabrikanten. Het samenwerkingsverband loopt via Qianjiang-dochterbedrijf Zhejiang Mazhuoke Machinery Manufacturing. 

De gang naar China biedt twee voordelen: ze kunnen daar niet alleen veel goedkoper produceren, maar daarnaast ook speciale (goedkopere) producten voor de Aziatische markt ontwikkelen. Dit betekent dat veel Chinese motoren van Marzzochi vering voorzien kunnen worden, wat de uitstraling qua kwaliteit verhoogt. Veel toeleveranciers doen dit, waarbij vaak wel goedkopere specificaties voor (bijvoorbeeld) Brembo remmen of Pirelli banden op de markt komen. 

De vorm van samenwerking verschilt nog al eens, maar komt bijna altijd op hetzelfde neer; soms neemt een Chinees bedrijf een Europese merknaam uit failissement over, in andere gevallen wordt een nog werkend merk opgekocht en soms begint een Europees bedrijf met externe productie in Azië. Resultaat is altijd wel dat de Chinese automotivefabrikanten steeds meer produceren voor bekende merken, waardoor de kennis en kwaliteit daar zeer snel vooruit gaat. 

Marzocchi werd in 2016 overgenomen door het eveneens Italiaanse metaalbewerkingsbedrijf VRM Spa, waarmee het bekende veringmerk werd gered van een faillissement. VRM wist Marzocchi weer goed op gang te krijgen, met een verveelvoudiging van de omzet als resultaat. 

Qianjiang bouwt jaarlijks miljoenen motoren onder de merknaam Benelli, Keeway, KSR Moto en sinds kort ook QJ Motor. Binnnekort gaan ze daar ook de lichte modellen voor MV Agusta bouwen, waaronder de recent gepresenteerde Lucky Explorer 5.5. QJ werd ook aangekondigd als de partner voor Harley-Davidson's lichte 338 cruiser voor de Aziatische markt, maar daar wordt al tijden niks meer van gehoord. 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal