• Home
  • Motorbranche
  • Studie: motorfietssector zeer belangrijke factor Europese economie
Studie: motorfietssector zeer belangrijke factor Europese economie

Studie: motorfietssector zeer belangrijke factor Europese economie

Uit nieuw onderzoek van Oxford Economics blijkt dat de motorfietssector in Europa ongeveer 389.000 banen oplevert, zoals in de productie van voertuigen, onderdelen & accessoires en persoonlijke beschermingsmiddelen,maar ook in motorgerelateerde activiteiten en motorsport, zo melden de in de ACEM verenigde motorfabrikanten vandaag in een gezamelijk persbericht. 

Uit de studie blijkt volgens ACEM dat de motorfietssector alleen al in 2019 ongeveer € 21,4 miljard aan het bruto binnenlands product (bbp) in heel Europa bijdroeg. Daarnaast zorgde elke € 1,- van het BBP die rechtstreeks door motorfietsbedrijven werd gecreëerd, met een domino-effect ook nog eens voor € 1,80 van het BBP in andere industriesectoren. 

Qua belasting genereerden de motorfietssector en aanverwante activiteiten ongeveer € 16,6 miljard aan inkomsten, waardoor motorrijden een belangrijke bijdrage leverde aan de overheidsfinanciën, met name in grote markten zoals Duitsland, Frankrijk, Italië, de UK en Spanje.

In Europa gevestigde motorfabrikanten exporteren voor ongeveer € 2,1 miljard per jaar

Het rapport analyseerde ook de rol van de motorfietsindustrie op het gebied van internationale handel. In de EU en het VK gevestigde motorfietsbedrijven exporteren elk jaar voor ongeveer € 2,1 miljard aan voertuigen, onderdelen en componenten naar niet-Europese klanten.
De belangrijkste exportmarkten waren de VS, Zwitserland, Australië en Japan. Echter, zoals de studie benadrukt, "worden Europese exporteurs geconfronteerd met hoge importtarieven in China, Thailand en India", juist allemaal belangrijke markten met een aanzienlijk groeipotentieel voor Europese motorfabrikanten.

Aanzienlijke mobiliteit, tijdwinst en milieuvoordelen

In het door Oxford Economics opgestelde onderzoek werden ook de extra voordelen onderzocht die motorfietsen bieden voor hun gebruikers en voor het milieu. Een scenario-analyse suggereert dat als 5% van de 5,3 miljoen forensen die nu met de auto woon-werkverkeer afleggen, zou overstappen op motorfietsen, de totale tijdwinst 21,2 miljoen dagen per jaar zou bedragen, met een waarde van € 3,3 miljard voor deze gebruikers. 

Motorfietsen bleken ook aanzienlijke kostenbesparingen te bieden door een lager brandstofverbruik en lagere bedrijfskosten. De kosten van het woon-werkverkeer met een motorfiets (€ 545) zijn gemiddeld bijna een derde van wat het zou kosten om een auto te gebruiken (€ 1.435) over een jaar. 

Het onderzoek bevestigt daarnaast dat motorfietsen een kleinere ecologische voetafdruk hebben dan vierwielers: de gemiddelde gemotoriseerde tweewieler in het Europese wagenpark stoot ongeveer 99 g CO2/km uit, minder dan de helft van de 210 g CO2/km die een gemiddelde auto uitstoot (benzine en diesel). Interessant is dat motorfietsen tot 250 cc gemiddeld maar 62 g CO2/km uitstoten. Ongeveer 62% van de Europese tweewielers valt in deze categorie. 

Het economische en maatschappelijke belang van motorrecreatie, sport en evenementen

De studie onderzocht ook het economische belang van motorgerelateerde evenementen, d.w.z. motorsport, motorbeurzen en evenementen georganiseerd door OEM's (fabrikanten, red.). In totaal droegen deze activiteiten ongeveer € 2,1 miljard bij aan het BBP van Europa en zorgden ze voor ongeveer 38.400 banen en € 1,2 miljard aan betaalde belastingen. Een groot deel van die impact vond plaats in lokale gemeenschappen, die veel baat hadden bij het bijwonen van motorgerelateerde evenementen door internationale toeristen. 

Uit het onderzoek bleek dat ongeveer 5 miljoen toeschouwers grote motorsportevenementen bijwoonden in 2019, de MotoGP trok in dat seizoen  allen al ongeveer 1,8 miljoen toeschouwers naar de 12 Europese races. Bovendien bezochten in datzelfde jaar ongeveer 2,5 miljoen mensen motorbeurzen en promotionele evenementen van fabrikanten. 

De impact van COVID-19 op de activiteiten van motorfabrikanten

Een aanvullende bijlage breidt de analyse uit tot 2020, waarbij de impact werd gemeten die het eerste jaar van de COVID-19-pandemie had op de motorindustrie. De productie van motorfietsen in Europa werd op het hoogtepunt van de pandemie in maart - april 2020 hard onderbroken, waarbij de productie over het hele continent aanzienlijk daalde, grotendeels als gevolg van de impact van de nationale lockdowns.

Bij de grote motorfietsfabrikanten was de onderbreking van werktijd aanzienlijk, maar de activiteiten in de management, R&D en de handel hielden relatief goed stand. Ook hebben motorfabrikanten op Covid gereageerd door ervoor te zorgen dat ze in een goede uitgangspositie komen voor de toekomst. Dit door het werkvolume (in termen van uren) dat wordt besteed aan R&D en ontwerp grotendeels op peil te houden en protocollen en infrastructuur te ontwikkelen die nodig zijn om wijdverbreid thuiswerken te ondersteunen. 

Motorfabrikanten kozen er vooral voor om het actieve personeelsbestand aan te houden, waarbij het aantal uren per persoon tijdelijk werd verminderd, in plaats van directe ontslagen. 

Stefan Pierer, president van ACEM en CEO van KTM AG:

"Het onderzoek van Oxford Economics toont aan dat de motorfietssector een waardevolle economische en maatschappelijke bijdrage levert aan de economie en mobiliteit van Europa. Ondanks recente uitdagingen zoals de Covid-19-pandemie of een moeilijke internationale handelsomgeving, blijft onze sector sterk. De motorindustrie zal dan ook een positieve rol blijven spelen in de werkgelegenheid."

Bron: ACEM

Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen