• Home
  • Motorbranche
  • Yamaha blijft marktleider motorverkopen in augustus 2021, BMW valt terug

Yamaha blijft marktleider motorverkopen in augustus 2021, BMW valt terug

Yamaha is nog steeds marktleider in Nederland qua verkoop van motorfietsen. Het Japanse motormerk registeerde ook in de maand augustus de meeste nieuwe kentekens van motorfietsen en motorscooters. De markt als geheel daalde iets ten opzichte van vorig jaar, maar met 12.370 tot nu toe geregistreerde motorfietsen, staan de verkoopcijfers voor de eerste acht maanden nog 6,51% boven die van vorig jaar. Bij alle cijfers moet opgemerkt worden dat zowel vorig jaar als dit jaar de coronacijfers een grote rol spelen; vorig jaar kwam in deze maanden de markt weer terug op stoom na de eerste lockdown. Dit blijkt uit de marktcijfers van RDC op basis van kentekenregistraties bij het RDW. 

Yamaha scoorde met 2014 registraties het beste in augustus, Kawasaki staat op 2 met 181 en Honda volgt met 147. BMW valt nog steeds hard terug, met maar 140 registraties levert het merk 26,3% in te opzichte van vorig jaar augustus. Nou verkocht Yamaha wel de meeste motoren, maar vorig jaar in deze maand lag dat aantal nog 12,4% hoger. Bestverkochte motorfiets is, na één maand afwezigheid, toch weer de BMW R1250GS (65 stuks), gevolgd door de Kawasaki Z900 (48) en de Yamaha XMAX 300 motorscooter. Qua verdeling over het jaar is ook hier weer corona een enorme factor; zowel lockdowns als leveringsproblemen zorgen voor een onberekenbare verdeling van verkopen qua tijd in het jaar.

Motorscooters booming business

Dat de XMAX Yamaha's best verkochte model is spreekt boekdelen: er is een hard gestegen vraag naar motorscooters, waardoor het model een verkoopstijging van maar liefst 200% ziet, maar leveringsproblemen bij de andere modellen spelen ook een rol. Over motorscooters gesproken: net onder de XMAX300 staat de Vespa 300 op vier, nadat de Italiaanse scooter vorige maand ervoor zorgde dat voor het eerst in zéér lange tijd de BMW GS niet op 1 stond. Samen verkochten de Vespa 300 en XMAX300 tot nu toe 628 keer, tegen 417 stuks in de eerste acht maanden van 2020. 

Honda, Royal Enfield, Indian en Aprilia in de plus

Grote stijger blijft Honda, ook in de afgelopen maand verkochten ze 26,7% meer dan augustus vorig jaar, voor 2021 staan ze nu op 38,5% groei. Ook Royal Enfield verdient een eervolle vermelding: in augustus steeg de verkoop met 133% ten opzichte van vorig jaar en tot nu toe staat de Indiase fabrikant op plus 41,6% voor het jaar 2021. Maar; als die percentages omgezet worden in verkoopaantallen: Royal Enfield verkocht in augustus nu 28 stuks tegen 12 vorig jaar, in het jaar 2021 waren het er 142 en nu 201. Ook Indian groeit hard, met 126 tot nu toe verkochte motoren scoren ze fors beter dan de 101 in de eerste acht maanden van 2020. Bij Aprilia zijn de groeipercentages met 120% en 180% nog veel extremer, maar qua aantallen gaat het dan over 11 in augustus en 140 totaal in 2021. 

echte motoren?

Overigens vindt men bij Kawasaki dat 125cc's en motorscooters niet meegeteld zouden moeten worden. Als het inderdaad zo zou werken, is het merk dan ook marktleider in augustus èn van 2021 tot nu toe, zo blijkt uit de 'geschoonde' cijfers die ze zelf aanleveren. Over het hele jaar zou BMW 54 motorscooters niet mee mogen tellen van Kawasaki, terwijl Yamaha volgens deze theorie zelfs 611 minder units mag meerekenen, waaronder de MT125, XMAX560, Niken en haar momenteel best verkochte model, de XMAX300. Maar, helaas voor de "Groenen" werkt het niet zo; in de motorbranche gelden de totale marktcijfers toch als dé daadwerkelijke benchmark. Voor Kawasaki zou het juist erg goed uitkomen als ze zelf (nog) wel 125's en motorscooters in de line-up zouden hebben; met maar 100 units achterstand op marktleider Yamaha zouden de -in Europa niet (meer) gevoerde- Z125 of J300 juist heel goed van pas komen. 

Gevecht om Getallen

Feit is wel dat Yamaha, BMW en Kawasaki zéér dicht achter elkaar zitten in de strijd om het marktleiderschap. Overigens zullen alle merken zeggen dat dit maar een gevecht om getallen is, maar in werkelijkheid is de toppositie van enorme waarde. Zoveel zelfs, dat BMW Motorrad er zelfs op Oudejaarsdag meer dan 125 motoren voor op kenteken liet registreren als 2020-model, een actie waarvan kenners zeggen dat dit minimaal 1000 euro per geregistreerde motorfiets kost. Het wordt dus nog een hete herfst met een spannende eindsprint, waarvan één iemand profiteert: de klant. Want die zullen merken dat importeurs erg graag nòg meer motoren willen leveren en op kenteken zetten. Spelbrekers kunnen dan wel de problematische leveringen worden, waarvan sommige experts zelfs denken dat juist die het eindresultaat gaan bepalen. 

Top 10 verkoopcijfers motorfiets modellen 2021 t/m augustuS 

  Merk/Model t/m aug '21 tov '20
1 BMW R1250GS/Adventure 735 6,99%
2 Kawasaki Z900 474 5,57%
3 Vespa GTS300 360 10,09%
4 Honda NC750X 300 112,77%
5 Kawasaki Z650 296 4,23%
6 Yamaha XMAX300 268 197,78%
7 Yamaha XT700 Tenere 255 0,00%
8 Yamaha Tracer 900 249 -11,39%
9 Yamaha MT-07 242 -36,65%
10 Kawasaki Versys 650 235 -2,08%

Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal