• Home
  • Motorbranche
  • Harley-Davidson 2021 verkoopcijfers Q2: stijging USA, daling Europa
Harley-Davidson 2021 verkoopcijfers Q2: stijging USA, daling Europa

Harley-Davidson 2021 verkoopcijfers Q2: stijging USA, daling Europa

In het tweede kwartaal van 2021 verkocht Harley-Davidson wereldwijd 65.300 motorfietsen, een stijging van 24% ten opzichte van de verkoopcijfers van hetzelfde Q2-kwartaal in 2020. De stijging is echter volledig te danken aan de met 43% aangetrokken verkoopcijfers op de Amerikaanse thuismarkt, want in alle andere werelddelen daalden de verkoopcijfers juist. Harley presenteerde vandaag ook een eigen platform voor de handel in tweedehands Harley's: H-D1 Marketplace, vooralsnog bedoeld voor de Amerikaanse markt. Het sluit daar aan bij het al bestaande occasionlabel Certified Pre-Owned en financiering vanuit HDFS Financial Services. 

In de USA verkocht Harley in Q2 van 2021 48.200 motorfietsen, in vergelijking met 33.600 in 2020. In Europa, het Midden Ooisten en Afrika (EMEA) liep de handel juist terug, van 11.000 naar 10.200. In Azië/Pacific daalde de verkopen van 6900 naar 6000 en in Latijns-Amerika van 1200 naar 900. De Amerikaanse motorfabrikant schreef wel weer zwarte cijfers, met 206 miljoen dollar winst wordt het verlies van Q2 van 2020 van 92 miljoen dollar weer teruggehaald. De omzet steeg dan ook met 77% naar 1,5 miljard. 

Importtarieven

In de webcast, waarin vanmiddag de cijfers aan media en aandeelhouders werd gepresenteerd, gingen CEO Zeitz en CFO Gina Goetter meerdere malen in op de hogere importtarieven die Europa nog steeds oplegt aan Amerikaanse motorfabrikanten. Harley's CEO en CFO lieten weten het oneens te zijn met de tarieven, die ze als oneerlijk zien. Verder liet Zeitz weten dat alle pre-orders van de Pan America 1250 uitverkocht zijn, wat ook geldt voor de nieuwe Electra Glide Revival als eerste exemplaar van de exclusieve Icons serie.

Leveringen

Goetter liet weten dat er wel grote, ingewikkelde problemen zijn met levering van onderdelen voor de bouw van nieuwe Harley's, waardoor levertijden van nieuwe motoren regelmatig vertraging oplopen. Harley heeft de productielijnen nog niet stil hoeven zetten (blackout), maar moest wel regelmatig met productie schuiven omdat bepaalde onderdelen niet leverbaar waren, waardoor wel de productie van een bepaald model vertraging oploopt (brownout). Zeitz vulde aan dat de prijzen in de USA met 2% zijn verhoogd en liet doorschemeren dat er in modeljaar 2022 ook wel prijsstijgingen zullen komen, als gevolg van de schaarste van veel onderdelen, inflatie en prijsstijgingen bij grondstoffen als staal en aluminium. 

Nieuwe segmentverdeling

Zeitz kondigde ook aan dat de categoriën binnen Harley verschuiven. Zo is de Touring-familie per direct verdeeld in een Grand American Touring lijn en een Adventure Touring segment. Daarnaast is de nieuwe Sportster S het eerste lid van de nieuwe "Sport" familie. De overigen modellen worden dan 'cruisers'. Zeitz kondigde aan dat er binnen Harley wel hybride motoren zullen komen, maar dat LiveWire als zelfstandig merk,et zelfstandige dealers blijft uitbreiden. Dat betekent wel dat ze een aantal Harley-dealers, die al geïnvesteerd hadden in oplaadstations maar het nu toch kwijtraken, hebben moeten terugbetalen. Verder claimt Harley zelf dat de Pan America in mei en juni het bestverkopende adventure touringmodel van de USA was. 

Verkoopdaling Europa

Volgens Harley zelf is de daling in Europa een gevolg van de beslissing te stoppen met de (goedkope) Street-modellijn en de Sportster. Voor dat laatste model is recent een nieuwe versie aangekondigd, op basis van het nieuwe 1250 cc motorblok dat al in de Pan America 1250 zat. De daling in Latijns-Amerika zou komen door een reorganisatie van het dealernetwerk en een nieuwe "prijsstelling" die voortkomt uit de al afgesloten Rewire reorganisatie. Het bedrijf verwacht voor het volledige jaar 2021 een omzetgroei qua motorfietsen van ​​30 tot 35 procent, terwijl er uitgaven van $ 190 miljoen tot $ 225 miljoen worden voorspeld. 

Jochen Zeitz

"Ik ben blij met het tempo van verbeteringen en met het sterke kwartaal dat we hebben geleverd", aldus Zeitz in zijn rol als voorzitter, president en CEO van Harley-Davidson. "We beginnen de eerste ijkpunten te zien nu we onze Hardwire-strategie uitvoeren, zoals blijkt uit de positieve financiële resultaten van vandaag. We worden aangemoedigd door de positieve signalen van de consumenten op de motormarkt; we blijven ons echter bewust van de aanzienlijke uitdagingen in de toeleveringsketen, waarvan we verwachten dat ze de sector blijven beïnvloeden."


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form